A MÁV régóta tervezte a GSM-R rendszer és kapcsolódó szolgáltatások beszerzését, erre 2006-ban közbeszerzési eljárást hirdetett. A pályázatra a Nokia Siemens Networks Kft. és a Kapsch@Nortel Konzorcium jelentkezett. Az eljárást a pályázók kérelmére többször vizgálta a KD. A testület a Nokia Siemens által kedeményzett jogorvoslati eljárásban elmarasztalta a vasúttársaságot, és 3 milliós bírságot is kiszabott, mivel szerinte a cég érvénytelenített ajánlata érvényes volt, és értékelnie kellett volna a MÁV-nak. A közbeszerzés eredménytelenül zárult.
A kabinet határozata szerint a projekt 58,8 milliárd forint beruházási összegét az ÚMFT Közlekedési Operatív Program 2.1. Az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi elérhetőségének javítása – Vasúthálózat fejlesztése nevű konstrukció, valamint a 2011-2013-as központi költségvetés terhére – a projekt haladásának ütemében – biztosítják majd.
Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter dolga lesz, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségen keresztül gondoskodjon a projekt megvalósításához szükséges állami önerőről, jövő év január 31-ig, majd a projekt ütemezett megvalósítási tervét nyújtsa be jóváhagyásra az Európai Bizottság (EB) Regionális Főigazgatóságához, szükség esetén tegyen hivatalos bejelentést az állami támogatásról az EB Verseny Főigazgatóságán, biztosítsa a támogatás közérdekűségének magyarországi és európai szabályok szerinti feltételeit, valamint vizsgálja felül a frekvenciasávok felhasználási szabályainak megállapításáról szóló 35/2004. (XII. 28.) IHM-rendeletet.
A GSM-R rendszer kialakításának célja a nemzetközi vasúti forgalom interoperabilitásának biztosítása, a közlekedés biztonságának növelése, a vonatkozó EU nemzetközi tranzit szabványok teljesítése, a közlekedési módok arányának javítása, a hatékonyság növelése és a környezeti ártalmak csökkentése – olvasható a határozatban. A GSM-R egy olyan speciális információs, kommunikációs rendszer, amely lehetőséget teremt a hangalapú kommunikációra (a mozdonyvezető és a diszpécser között), valamint az adattovábbításra (például a mozdonyvezető pc-je és a biztosítóberendezések között).