Connect with us

technokrata

Kevesen és keveset telefonálnak utcai fülkéből

Kütyük

Kevesen és keveset telefonálnak utcai fülkéből

Éves szinten több tíz millió forintjukba kerül a vezetékestelefon-társaságoknak a nyilvános telefonfülkék üzemeltetése és fenntartása, ráadásul a rongálási “kedv” sem csökkent.

Idén március végén a mobiltelefon-előfizetések száma megközelítette a 11,9 milliót – adta hírül a KSH. A beszélgetések időtartamának háromnegyede mobiltelefonokról indított hívásokból származott. Miközben a kábeles telefonálás egyre népszerűbb, a vezetékes vonalak száma tovább csökkent. Az internet-előfizetések száma egy év alatt 591 ezerrel gyarapodott, átlépve a 2,9 milliót; 56 százalékuk a széles sávú technológiához (xDSL és kábeltévé) kötődik. A piac lassú telítődésére utal, hogy a mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 230 ezerrel csökkent. A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama 2009 első negyedévéhez képest 8 százalékkal csökkent. A visszaesés hátterében a mobilforgalom emelkedése, valamint az egyre inkább terjedő ingyenes, ugyanakkor a KSH által nem mérhető internetes telefonálási lehetőség áll.
 

Ezzel együtt továbbra is akadnak helyek, ahol lehet gazdaságosan is működtetni a nyilvános készülékeket. A jogszabályalkotók részben megértették az “idők szavát”, és 2010. január 1-jei hatállyal módosították az elektronikus hírközlésről szóló törvényt, amely szerint a cégeknek változott a nyilvános távbeszélő-állomások fenntartási kötelezettsége. Míg a korábbi jogszabály szerint ezer lakosonként – kisebb lélekszám esetén településenként – kellett egy nyilvános állomást működtetni, az új rendelkezés 2500 lakosonként ír elő egyet, 2500 fő alatt pedig településenként egyet. Ez azt is jelenti, hogy a települések továbbra sem maradnak nyilvános telefon nélkül.

A Magyar Telekom T-Home kommunikációjától kapott válasz szerint a vállalat jelenleg körülbelül kilencezer nyilvános telefonfülkét üzemeltet, az érvényes szabályok szerint előírt 4770 nyilvános állomással szemben. A fülkék és telefonok forgalmát, elhelyezkedését figyelemmel kísérve a vállalat folytatja a keveset használt, veszteséges és igénybe nem vett állomások leszerelését. A szükséges mennyiséget azonban – azok kihasználtságától függetlenül – továbbra is üzemeltetik.

Az Invitel Zrt. szolgáltatási területein jelenleg 2686 nyilvános állomást üzemeltet, ami megfelel az előírásoknak – mondta a Napinak Fejes Tibor, a lakossági üzletág igazgatója. A jogszabály nemcsak mennyiségi elvárást fogalmaz meg, hanem azt is előírja, hogy a nyilvános telefonállomásoknak legalább három százalékát hallás- vagy mozgáskorlátozottak által is használható módon kell kialakítani. Az Invitel a nyilvános állomások darabszámának meghatározásánál és a fülkék elhelyezésénél az önkormányzatokkal tartja a kapcsolatot – mondta Fejes. A szolgáltatónál is csökken e készülékek forgalma, az innen származó bevétel csaknem 20 százalékkal mérséklődött a 2008-2009-ben. A bevételek folyamatos apadása miatt a társaság 2007-ben 508, 2008-ban 45, 2009-ben 628, 2010-ben 214 nyilvános állomást szüntetett meg a veszteséges üzemeltetés miatt. Eközben a működő nyilvános fülkék rongálása is növeli a cég költségeit – emelte ki az igazgató, aki szerint bár a mobiltelefonok terjedésével egyre kisebb forgalmat bonyolítanak le e készülékek, a kisebb vagy szegényebb településeken, valamint a nagyvárosok forgalmas helyein a mai napig használják a nyilvános állomásokat.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek