Connect with us

technokrata

Navigáció, és ami mögötte van

Kütyük

Navigáció, és ami mögötte van

Beülünk az autóba, beírjuk, hova szeretnénk eljutni, majd a GPS-ünk elnavigál oda. Egyszerűnek hangzik – pedig igen komoly infrastruktúra dolgozik a háttérben. Utóbbiba nyertünk betekintést a TomTom révén.

„A TomTom új, magyarországi térképe tartalmazza az M6-os és M60-as autópálya nemrég átadott szakaszait és még sok más, a TomTom felhasználói közösségétől érkező javítást is” – érkezett nemrég a navigációval foglalkozó cég közleménye. Azt már megszokhattuk, hogy a TomTom komoly hangsúlyt fektet térképeinek frissen tartására, de eddig néhány rövid leíráson kívül nem igazán tudhattuk, hogyan is történik ez. A hét elején azonban a tizenegyedik kerületben dolgozó navigációs csapatot vezető Büttner András révén betekinthettünk a kulisszák mögé.

A TomTom számos helyről szerzi térképészeti információit; a Tele Atlas korábbi felvásárlásával igen komoly digitális adatbázishoz jutott. Emellett műholdas és repülőgépekről készített fotók felhasználásával, papíralapú térképek digitalizálásával és a terepet saját, kamerákkal felszerelt autókkal teszi közel teljessé szolgáltatását (a narancssárga járművekről szóló korábbi cikkünk itt olvasható). Van azonban egy olyan szintje a térképek frissítésének, javításának, amit még a lengyelországi és indiai bázissal együtt sem lennének képesek biztosítani: a navigációs eszközöket használó közösség segítségével maradhat közel napra pontos a szolgáltatás. A Map Share révén bárki, aki TomTom eszközt használ, jelezheti, ha változást észlelt a digitális és a való életbeli helyzet között, például egy útlezárást (mint amilyen a felújítás alatt álló Margit-híd Budapesten) vagy egy közlekedési szabály megváltozását (például forgalomirány-változást).

A közösségi hozzájárulást bátorítandó, a rendezvény keretében a TomTom idén ismét megjutalmazta a legtöbb javítást közlő felhasználókat. Az idén a három dobogós helyen végzett felhasználó összesen több mint 3000 javítást jutatott a TomTom rendszerébe, ezért a TomTom mindhárom felhasználót egy-egy új navigációs készülékkel lepte meg. A TomTom Map Share Road Warrior díjat (és az ezzel járó TomTom GO 750-es navigációs készüléket valamint egyéves Map Update Service előfizetést) idén is a tavaly első helyen végzett Pataki András vehette át az által megosztott 1296 darab térképhiba javítás elismeréseként.

Azért, hogy ezek a bejelentések a navigációs rendszereket használók javára váljanak, ne pedig káoszt okozzanak, a TomTom számos szűrőt és emberi erőforrást is bevet. Például különbséget tesz egy régi, 2007-es térképet használó bejelentése és egy, a legfrissebb adatokkal bíró GPS-szel tájékoztató ügyfél között – az előbbi nagyobb valószínűség szerint olyan változtatást vinne a rendszerbe, ami az újabb térképeken már módosult. Emberi erőforrással pedig elemezhető, hogy valóban megváltozott-e egy útszakasz közlekedési rendje: a Tele Atlas mérnökei a rendelkezésre álló szoftverek segítségével meg tudják figyelni az elmúlt időszak valós (TomTom felhasználói által szolgáltatott) forgalmi adatait. A térképekre ráfeszíthető rétegekkel megállapítható, hogy egy egyirányúsítottnak bejelentett utcában valóban egyetlen irányban járnak csak az autók, hogy egy példát említsünk.

Két téren erősít a TomTom, annak érdekében, hogy még pontosabb navigációt nyújthasson az utakon levőknek. Egyrészt év végéig el akarja érni a vállalat, hogy a változásokat, frissítéseket tartalmazó bejelentéseket 48 órán megvizsgálja és indokolt esetben elérhetővé is tegye közösségének. Másrészt a Nyugat-Európában már létező TomTom Live szolgáltatást itthon is bevezetni tervezi (egyelőre konkrét határidő nélkül). A TomTom Live folyamatos mobilinternetes kapcsolatot biztosít (Nagy-Britanniában például havi 8 fontos áron), mellyel folyamatosan, akár percre pontosan friss maradhat a navigáció, olyan paraméterek figyelembe vétele mellett, mint az aktuális forgalmi viszonyok, mobil sebességellenőrző kamerák stb. Mindez a háttérben zajlik, a felhasználónak nem kell hálózati beállításokkal, adatforgalmi költségekkel bajlódnia.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek

2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő