Connect with us

technokrata

Navigáció, és ami mögötte van

Kütyük

Navigáció, és ami mögötte van

Beülünk az autóba, beírjuk, hova szeretnénk eljutni, majd a GPS-ünk elnavigál oda. Egyszerűnek hangzik – pedig igen komoly infrastruktúra dolgozik a háttérben. Utóbbiba nyertünk betekintést a TomTom révén.

„A TomTom új, magyarországi térképe tartalmazza az M6-os és M60-as autópálya nemrég átadott szakaszait és még sok más, a TomTom felhasználói közösségétől érkező javítást is” – érkezett nemrég a navigációval foglalkozó cég közleménye. Azt már megszokhattuk, hogy a TomTom komoly hangsúlyt fektet térképeinek frissen tartására, de eddig néhány rövid leíráson kívül nem igazán tudhattuk, hogyan is történik ez. A hét elején azonban a tizenegyedik kerületben dolgozó navigációs csapatot vezető Büttner András révén betekinthettünk a kulisszák mögé.

A TomTom számos helyről szerzi térképészeti információit; a Tele Atlas korábbi felvásárlásával igen komoly digitális adatbázishoz jutott. Emellett műholdas és repülőgépekről készített fotók felhasználásával, papíralapú térképek digitalizálásával és a terepet saját, kamerákkal felszerelt autókkal teszi közel teljessé szolgáltatását (a narancssárga járművekről szóló korábbi cikkünk itt olvasható). Van azonban egy olyan szintje a térképek frissítésének, javításának, amit még a lengyelországi és indiai bázissal együtt sem lennének képesek biztosítani: a navigációs eszközöket használó közösség segítségével maradhat közel napra pontos a szolgáltatás. A Map Share révén bárki, aki TomTom eszközt használ, jelezheti, ha változást észlelt a digitális és a való életbeli helyzet között, például egy útlezárást (mint amilyen a felújítás alatt álló Margit-híd Budapesten) vagy egy közlekedési szabály megváltozását (például forgalomirány-változást).

A közösségi hozzájárulást bátorítandó, a rendezvény keretében a TomTom idén ismét megjutalmazta a legtöbb javítást közlő felhasználókat. Az idén a három dobogós helyen végzett felhasználó összesen több mint 3000 javítást jutatott a TomTom rendszerébe, ezért a TomTom mindhárom felhasználót egy-egy új navigációs készülékkel lepte meg. A TomTom Map Share Road Warrior díjat (és az ezzel járó TomTom GO 750-es navigációs készüléket valamint egyéves Map Update Service előfizetést) idén is a tavaly első helyen végzett Pataki András vehette át az által megosztott 1296 darab térképhiba javítás elismeréseként.

Azért, hogy ezek a bejelentések a navigációs rendszereket használók javára váljanak, ne pedig káoszt okozzanak, a TomTom számos szűrőt és emberi erőforrást is bevet. Például különbséget tesz egy régi, 2007-es térképet használó bejelentése és egy, a legfrissebb adatokkal bíró GPS-szel tájékoztató ügyfél között – az előbbi nagyobb valószínűség szerint olyan változtatást vinne a rendszerbe, ami az újabb térképeken már módosult. Emberi erőforrással pedig elemezhető, hogy valóban megváltozott-e egy útszakasz közlekedési rendje: a Tele Atlas mérnökei a rendelkezésre álló szoftverek segítségével meg tudják figyelni az elmúlt időszak valós (TomTom felhasználói által szolgáltatott) forgalmi adatait. A térképekre ráfeszíthető rétegekkel megállapítható, hogy egy egyirányúsítottnak bejelentett utcában valóban egyetlen irányban járnak csak az autók, hogy egy példát említsünk.

Két téren erősít a TomTom, annak érdekében, hogy még pontosabb navigációt nyújthasson az utakon levőknek. Egyrészt év végéig el akarja érni a vállalat, hogy a változásokat, frissítéseket tartalmazó bejelentéseket 48 órán megvizsgálja és indokolt esetben elérhetővé is tegye közösségének. Másrészt a Nyugat-Európában már létező TomTom Live szolgáltatást itthon is bevezetni tervezi (egyelőre konkrét határidő nélkül). A TomTom Live folyamatos mobilinternetes kapcsolatot biztosít (Nagy-Britanniában például havi 8 fontos áron), mellyel folyamatosan, akár percre pontosan friss maradhat a navigáció, olyan paraméterek figyelembe vétele mellett, mint az aktuális forgalmi viszonyok, mobil sebességellenőrző kamerák stb. Mindez a háttérben zajlik, a felhasználónak nem kell hálózati beállításokkal, adatforgalmi költségekkel bajlódnia.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek