Connect with us

technokrata

Értelmetlen az Interneten keresztüli játék

Kütyük

Értelmetlen az Interneten keresztüli játék

Most még – állítja a Microsoft.

Angolul remote video game streaming névre hallgatnak azok a szolgáltatások, melyekről az Internet otthoni felhasználók körében való terjedésének kezdete óta hallani, de első szárnypróbálgatásaikat csak az idei évben láthattuk. A Gaikai vagy az OnLive révén úgy lehet játékokat játszani, hogy az azok futásához szükséges számítási teljesítmény nem helyileg áll rendelkezésre (vagy ha rendelkezésre is áll, nem azt használja a program), hanem egy távoli szerver végzi el ezt a munkát. Vagyis egy erőforrás-igényes játékhoz nem kell súlyos tíz- vagy százezreket beruházni a hardverbe, sem megvásárolni CD-s vagy DVD-s változatban a szoftvereket, elég csak előfizetni egy ilyen szolgáltatásra, és máris mehet a Crysis nagyfelbontásban.

Viszonylag gyenge kliensek, erős szerverek – játékra még nem használható

Legalábbis ez az elmélet. A Microsoft szerint azonban a szolgáltatásnak rövidtávon nincs értelme, Redmond legalábbis nem gondolja, hogy az otthoni játékgépek kultúrája komoly veszélyben lenne a fentiek miatt. „Szerintem a streaming technológia olyasmi, amivel az iparnak hosszabb távon kell foglalkoznia. Jelenleg a technológia nem képes azt az élményt nyújtani, amit a helyi gépek biztosítanak; még fejlődnie kell. Piaci résztvevőként el kell fogadnunk a változást és el kell mozdulnunk a felhasználói igények irányába – de nem hiszem, hogy a közeljövőben ez meg fog valósulni.” – nyilatkozta Jerry Johnson, a Microsoft Xbox Live termékmenedzsere a Londoni Játék Konferencián.

Mi az oka Johnson szkepticizmusának? Ha egy picit belegondolunk, hogyan is működik a rendszer, rögtön megkapjuk a választ. Az elképzelést lehetővé tevő infrastruktúra, azaz maga az Internet a technika kibontakozásának legfőbb akadálya: a Világháló működése nem feltétlenül stabil, előfordulhatnak például kisebb-nagyobb lagok, amik e-mailküldésnél, levelezésnél vagy Java-s játékok futtatásánál nem okoznak gondot, de egy ennyire valós idejű szolgáltatásnál már igen. Míg a most ismert internetes hálózati játékok (például Call of Duty, Starcraft, World of Warcraft stb.) esetében nem okoz egetrengető problémát, amennyiben csak 100 ms körül alakul a válaszidő; azonban ha a szoftver nem helyileg fut, hanem „valahol távol”, akkor az hasonló paraméterek mellett gyakorlatilag tönkre is teszi az élményt.

Crysis – otthoni csúcs PC-kre tervezve

Ezenfelül mindmáig nem sikerült életképes üzleti modellt kialakítani egy ilyen szolgáltatás hosszú távon is profitábilis működtetéséhez. Vegyünk egy tetszőleges új játékot, majd rakjuk fel mondjuk 1920×1080 pixeles felbontásba, kapcsoljunk be minden részletességet – ehhez otthon is egy kisebb erőmű kell. Ha az otthoni igények a legerősebb processzor és a több videokártyából álló grafikus alrendszer vásárlására késztetnek, akkor hogyan tudná ezt egy szolgáltatás akár csak százezres nagyságrendben is kiszolgálni úgy, hogy ne emésszen fel irgalmatlanul nagy összegeket a szükséges hardveres infrastruktúra kialakítása és szinten tartása. Miközben a szervereket nem lehet túlságosan messze telepíteni a játszani vágyóktól, hiszen akkor olyan mértékben megnyúlik a távolság a szerver és a kliens gépek között, hogy az a már fent említett lagok számának és idejének drasztikus emelkedését eredményezheti.

Ennek ellenére a Microsoft hisz abban, hogy a „távoli játékfolyam” szolgáltatásoknak előbb-utóbb lesz létjogosultságuk. Arra azonban, hogy ez egy évtizeden belül bekövetkezik, nem sok esélyt lát Redmond.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek

kiemelt-kep
2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd