Connect with us

technokrata

Pénztárca nélkül – régiónkban is terjed a mobilfizetés

Kütyük

Pénztárca nélkül – régiónkban is terjed a mobilfizetés

Éppen leparkoltál, de nincs nálad pénz? Hamarosan nem probléma – küszöbön áll a mobilfizetés szélesebb körű alkalmazása.

A KPMG által készített új felmérés szerint Közép- és Kelet-Európában, ahol fejlett a bankszektor, és hihetetlen mértékben elterjedt a mobiltelefonok használata, küszöbön áll a mobilfizetési technika szélesebb körben történő alkalmazása. „Régiónkban a mobiltelefon-használat már nyilvánvalóan elérte a telítettségi szintet, ezért a mobilhálózatok üzemeltetői új módokat keresnek bevételeik növelésére” – mondta Várnai Éva, a KPMG üzleti tanácsadó partnere.

A felmérés azt mutatja be, hogyan használják a mobilfizetési technikát a régióban – mi az, ami működik, és mi az, ami nem –, valamint azt, hogyan szabályozzák ezt az alkalmazást. A felmérésből az tűnik ki, hogy míg egyes országokban az alkalmazás sikereket könyvelhet el, a mobilfizetések szélesebb körben történő átvételét akadályozza például, hogy nincs egységes szabályozás, illetve a mobilhálózatok üzemeltetői, a bankok és a kiskereskedők közötti együttműködés is hiányzik.

Ez eltér például a különböző ázsiai gazdaságokban tapasztalható alkalmazástól, ahol a mobilfizetések gyakorlata nagyon elterjedt, de az adott ország fejlettségi szintjétől függően igen eltérő módokon történik, magyarázza Várnai Éva, a KPMG üzleti tanácsadó partnere. „Ázsia fejlődő gazdaságaiban a mobilfizetési rendszerek a gyenge bankrendszereket helyettesítik, míg a fejlett ázsiai országokban az m-fizetéseket hozzáadott értéket biztosító szolgáltatások nyújtására tudják felhasználni.”

Várnai Éva szerint annak ellenére, hogy Közép- és Kelet-Európában mind a bankrendszer, mind a telekommunikáció igen fejlett, az itteni piacoknak vannak a keletebbre eső egyes fejlődő piacokkal közös vonásaik. „Régiónkban a mobiltelefon-használat már nyilvánvalóan elérte a telítettségi szintet, ezért a mobilhálózatok üzemeltetői új módokat keresnek bevételeik növelésére. „A digitális konvergencia részeként a hálózatüzemeltetők valószínűleg kiegészítő médiatartalmat kínálnak előfizetőiknek.” – vélte Várnai.

A felmérés rámutat: ahhoz, hogy jelentős m-fizetési eredményt lehessen elérni, a közép- és kelet-európai piacnak szüksége lehet egy olyan nagy piaci szereplőre, amely számos m-fizetési szolgáltatást kínál, és így az ilyen szolgáltatásokhoz hozzáféréssel rendelkező fogyasztók kritikus tömegét tudja bevonni. Néhány technikai fejlesztésre is szükség lehet a piaci harmonizáció érdekében.

Várnai Éva hozzátette: „Az m-fizetések szélesebb körben történő alkalmazása a hitelkártya-társaságok, a mobiltelefon-gyártók és a hálózatüzemeltetők számára egyaránt előnyösnek bizonyul majd. De amíg ez bekövetkezik, a kiskereskedőknek fel kell ismerniük, milyen előnyökkel járnak számukra ezek a fizetések, a szolgáltatóknak és a használóknak pedig ezzel egyidejűleg látniuk kell, hogyan takaríthatnak meg időt és pénzt ezzel a fizetési technikával.”

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek