Connect with us

technokrata

És a webböngésző játékplatformmá válik

Kütyük

És a webböngésző játékplatformmá válik

Minden játék csak Windows-on fut? Szinte alig jelenik meg Mac-re vagy Linuxra valami igazán elragadó? Ennek az állapotnak nemsokára vége lehet.

Sokan legfőbb indokként azt hozzák fel a Linuxtól való tartózkodás mellett, hogy a nyíltforrású operációs rendszeren sokkal szegényesebb a szoftverellátottság, különösen, ha a játékprogramokat nézzük. Nos, ebben van igazság, hiszen a legtöbben DirectX-re fejlesztenek, ami pedig köztudottan Windows-os. Ugyanakkor az elmúlt két-három évben egy új, általános platform nőtte ki magát a „semmiből”: egyre elterjedtebbé váltak a böngészőből indítható Flash-es játékok, amelyek immár kimutatható részt képviselnek a digitális szórakozással töltött időben.

Mindeddig főként csak egyszerűbb játékokkal találkozhattunk a böngészőben, de az elmúlt pár hétben valami megmozdult. Először debütált a böngészőben futtatható Quake, a napokban pedig számos nagy, tartalom-előállításban, -kezelésben és elektronikában érdekelt vállalat – többek között az Adobe, az AMD, az Apple, a Google, az IBM és az Intel – jelentette be, hogy létrehozzák az online 3D-s grafika nyílt, jogdíjmentes alapjait. A Khronos Group elmondása értelmében az „Accelerated 3D on the Web” munkacsoport irányításával a Mozilla foglalkozik, mely már sok tapasztalatot szerzett nyíltforrású projektek felügyelésében (elég csak a Firefoxra gondolni).

Quake Live – 3D-s pusztítás a böngészőben

A Microsoft értelemszerűen kimaradt a támogatók csapatából, hiszen az általa fejlesztett DirectX eszközgyűjtemény messze a legnépszerűbb PC-s játék-API. Ez azonban változhat, ha a böngészőkben megjeleníthető 3D-s grafika minősége és sebessége megközelíti a napjaink számítógépes játékai által prezentált látvány szintjét. Ehhez az út az OpenGL és a JavaScript egy változatának (ECMAScript) összeházasításán keresztül vezet. Mindez persze csak akkor válhat általánosan elterjedtté, ha sikerül megoldást találni a korlátozott sávszélesség és válaszidő problémájára.

És hogy mikor találkozhatunk 3D-s játékokat kezelni tudó böngészővel először? Chris Blizzard, a Mozilla igazgatója szerint az új grafikus képességek a Firefox következő nagy generációváltása során implementálásra kerülnek a browserbe; vagyis a 3.5-ös változat minden korábbi Mozilla browsernél alapvetőbb változást indíthat be a Weben.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek