Connect with us

Hirdetés

technokrata

Egyre többen fizetünk mobillal

Kütyük

Egyre többen fizetünk mobillal

Néhány éven belül már százezrek utalhatnak pénzt mobilon keresztül: mobilvásárlás, mobilfizetés – nincs technológiai korlát.

Gyakorlatilag 100 százalékos lefedettség, minden lakos birtokában átlagosan 1,2 előfizetés, túlnyomórészt 2 évnél fiatalabb, korszerű mobilkészülékek, magas fokú biztonságot nyújtó megoldások: kézenfekvő a következtetés, hogy ennyi előnyös tulajdonsággal a mobiltelefonok hamarosan a pénzügyek intézése során is mindennapos eszközzé válnak.

A mobilvásárlás és mobilfizetés szavak hallatán ma egy átlagembernek legfeljebb a parkolási vagy az autópálya-díjak telefonos kiegyenlítése jut az eszébe. Pedig a mobiltelefon már ma is számtalan jóval összetettebb pénzügyi szolgáltatás lebonyolítását lehetővé teszi. A nagy sávszélességű adatátvitel (GPRS) elterjedésével ugyanis a nagyobb kiterjedésű titkosított adatok, digitális aláírást tartalmazó tranzakciók is kényelmesen lebonyolíthatók. De hogyan is működik mindez?

Az első megoldások a kisebb összegű vásárlások (micro payment) mobilos lebonyolítására születtek. Ezek lényege az volt, hogy a megvásárolt szolgáltatás (például parkolójegy) ellenértéke a telefonszolgáltató következő havi számláján jelent meg.

A mobilfizetés esetén ugyanakkor nem egy korlátos telefonszámla vagy egy előre feltöltött pre-paid egyenleg, hanem a saját bankszámlánk terhére tudunk vásárolni: ilyenkor gyakorlatilag egy klasszikus bankkártyás vásárlást valósítunk meg, amelynek nagyságát csupán a számlánkon elérhető összeg nagysága korlátozza.

A felhasználó és a mobilfizetési szolgáltató központja között felépülő adatátviteli kapcsolat a telefonra telepített célalkalmazás (általában Java-program) segítségével épül fel, amely az ügyfél saját, személyes adatait tartalmazza. Az alkalmazás jól áttekinthető felületén az ügyfél egyszerűen felépítheti a tranzakciót, és elküldheti a központba, amely az adatokat haladéktalanul a megcélzott szolgáltatóhoz továbbítja, majd a teljesülésről rögtön visszaigazolást is küld.

A mobiltranzakciókat lehetővé tevő alkalmazások kulcsadatait a SIM-kártya, illetve a telefon saját memóriája is tárolhatja. A hazai piacon ma már mindkettőre van példa. A SIM-kártyát felhasználó technológia minden esetben szükségessé teszi a mobilszolgáltató cég közreműködését is: a felhasználó belépésekor rögtön szükség van kártyacserére is: a titkosítást ugyanis az általánosan használt kártyák nem képesek kezelni. A telefon memóriáját kihasználó alkalmazások ezzel szemben a mobilszolgáltatóktól függetlenek, a résztvevők telefonja – ha nem elavult készülékről van szó – eleve alkalmas a mobilfizetési szolgáltatások indítására.

A mobil fizetések megteremtése és egységesítése érdekében az Európai Unió által is támogatott SEMOPS (Secure Mobile Payment Service) projekt az egyik legjelentősebb kezdeményezés. A bankokat, pénzügyi szolgáltatókat, technológia szállítókat és tanácsadó cégeket magában foglaló konzorcium által kidolgozott, jelenleg bevezetés alatt álló rendszer várhatóan hamarosan Magyarországon is elérhető lesz.

A jelenleg használt mobiltelefonoknak mindössze 5-6 százaléka rendelkezik megfelelő méretű kijelzővel ahhoz, hogy internetbanki szolgáltatásokat megfelelő minőségben lehessen rajtuk futtatni. Mivel a nagy kijelző magas készülékárral, emellett sokak számára kényelmetlen készülékmérettel jár együtt, a piackutatások alapján nem várható, hogy e készülékeket a jövőben jelentősen nagyobb számban használják majd.

Internetes áruházak és vásárlóik: a hazai internetes vásárlók túlnyomó része ma utánvéttel fizeti ki a világhálón megrendelt árut. Ennek oka legtöbbször a bizalmatlanság, mivel sokan ódzkodnak megadni kártyaadataikat. A mobilfizetés során ilyen adatszolgáltatásra nincsen szükség. Az összeg kifizetéséről a szolgáltató néhány másodpercen belül visszaigazolást kap, így számára is csökken annak kockázata, hogy a vásárló időközben eláll a vásárlástól. Pénzintézetek, közüzemek: A mobilfizetés mind a közüzemi számlák, mind a törlesztőrészletek és biztosítási díjak időben történő, ugyanakkor kényelmes befizetését lehetővé teszi.

A bankkártya alapú mobilfizetési rendszerek csupán az elmúlt hónapokban jelentek meg Magyarországon. Mivel sem bankfiók, sem számítógép nem szükséges a használatukhoz, a kényelem és a biztonság sok felhasználó számára teheti vonzóvá ezt a megoldást. Figyelembe kell azonban venni azt, hogy az elektronikus fizetési rendszerek általában is lassan terjednek el. Igazi áttörés pedig akkor várható, ha a csatlakozott kereskedők és fogyasztók száma elér egy bizonyos értéket.

˝A mobilfizetés kézenfekvő előnyei már az idén legalább 10-15 ezer fogyasztót csábítanak arra, hogy kipróbálják a mobilfizetési szolgáltatásokat˝ – ad előrejelzést Papp Tibor, a Díjbeszedő Holdinghoz tartozó FOLD-R Zrt. vezérigazgatója. ˝Arra számítunk, hogy kereskedői oldalról főleg a nagyobb internetes áruházak, illetve közüzemi, pénzintézeti szolgáltatók csatlakozása révén a következő években már százezres nagyságrendű tömeg intézheti pénzügyeit a mobiltelefonján keresztül˝.

Tovább
Hirdetés

Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Kütyük

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés