Connect with us

technokrata

Teszt: iGO 8 – szebb és jobb GPS navigáció

igore-04

Alkalmazások, szoftverek

Teszt: iGO 8 – szebb és jobb GPS navigáció

Mint tudjuk, ízlések és pofonok nagyon is különbözőek tudnak lenni, én mindenesetre immár hosszú ideje a hazai fejlesztők munkája gyümölcsének tekinthető iGO navigációt tartom etalonnak a maga kategóriájában. A készítők az elmúlt években igen magasra helyezték a mércét, így kíváncsian fogtam bele a vadonatúj iGO 8 próbálgatásába. Elöljáróban csak annyit, hogy a fiúk bizony ismét alaposan kitettek magukért!

Az iGO 8-ra bizony nem keveset kellett várnunk. A Nav N Go az elmúlt időkben szinte minden rangos nemzetközi szakkiállításon képviseltette magát az új szoftverrel, azonban a termék hivatalos bejelentésére csak nem került sor, egészen a múlt hét csütörtökig, amikoris a Kempinski Hotelben végérvényesen is lehullt a lepel az alkalmazásról.

Az új iGO kapcsán a felhasználók nagy része hónapok óta a háromdimenziós képmegjelenítésre asszociál. Ezzel bizony én is így voltam, és nem titkolom, bennem volt a félelem, hogy az iGO 8-at a csicsamicsával szeretnék majd eladni, és a funkcionális fejlesztések talán háttérbe fognak szorulni. Nos, jelentem, hogy az iGO nem csak szebb és tartalmasabb vizuális megjelenítéssel rendelkezik, hanem bizony tudásban és használhatóságban is rengeteget fejlődött. Következzenek hát a részletek – a néhány napos használat alatti tapasztalatokra épülő cikkben elsősorban az újdonságra helyezem a fő hangsúlyt, a korábbról ismerős funkciókra külön nem térek ki.

Háromdé

Kezdjük talán rögtön a legnagyobb érdeklődésre számot tartó feature-re, vagyis a megújult grafikára. Igen, a korábbi híradások igaznak bizonyultak, vagyis az iGO 8-ban már olyan épületek köszönnek vissza ránk, melyek bizony 3D-s valóságukban nőnek ki a térképek 2D-s sivárságából. A 3D objektumokat alapvetően két kategóriába kell sorolni: vannak egyrészt az úgynevezett Landmarkok, vagyis híres épületek (Parlament, Eiffel-torony), melyek a lehető legnagyobb mértékben hasonlítanak az eredetijükre, másrészt pedig vannak a városokban fellelhető bérházak és egyéb épületek, melyek formája hasonlít az eredetire, de textúrája egy véletlen generátor szüleménye. Magyarországon csaknem 30 nagyobb városban, például Miskolcon, Szegeden és Győrben érhetők el a 3D-s várostérképek, beleértve az épületobjektumokat is, Budapesten pedig ezek mellett huszonöt nevezetes építmény is megjelenik a navigációs képernyőn.

A 3D objektumok láthatósága szabadon állítható a menüben, és jó hír, hogy amennyiben egy épület adott esetben betakarná az előttünk álló útvonalat, akkor a ház rögtön átlátszóvá válik, és nem zavar meg bennünket. Ettől függetlenül biztos lesznek olyan felhasználók, akik azonnal ki fogják kapcsolni a 3D funkciókat, de nincs is ezzel semmi baj – mindenki megtalálja majd a saját számítását. Az iGO 8 jelenleg egyébként QVGA, WQVGA és VGA felbontásokat támogat, 320×320 pixeles mód egyelőre nincs benne.

Sokakban él a félelem, hogy szépnek szép ez a 3D-s világ, és talán még használni is szeretnék, de ehhez biztos valami mobil erőgépre lesz szükség. Én egy nem éppen mai darabnak tekinthető masinán, egy T-Mobile MDA III-on tettem próbára az iGO-t, melynek 400 MHz-es processzora a Nav N Go ígéreteinek megfelelően elegendő teljesítményt biztosított a szoftver röccenésmentes futtatásához. Amikor először 3D-s térképként az otthonomban tesztelgettem az iGO 8-at, a ceruzával történő térképhuzogatás bizony szaggatást eredményezett, azonban autóban, valós navigációs helyzetben gyorsan, akadásmentesen bukkantak fel és tűntek el a kijelzőn a 3D tárgyak. Megjegyzendő, hogy nem csak a 3D, hanem a 2D motor is teljesen új, és bizony érezhetően jobban teljesít elődjénél. Negatívum, hogy az iGO 8 valamivel lassabban indul és áll le, mint elődje, ezenkívül pedig azt tapasztaltam, hogy az MDA III-hoz használt Holux GPS-vevő Bluetooth kapcsolata a korábbiaknál gyengébb stabilitású, magyarul néhányszor előfordult, hogy memóriahiányra panaszkodva megszűnt a Bluetooth adatátvitel. Ilyen a korábbi iGO-kkal egyetlen egyszer sem fordult elő.

Legalább ilyen fontos, hogy immár domborzati grafika is ráfeszíthető a térképekre, így már előre tudható, hogy utunk egy hegyek által körülvett völgyben, vagy netán egy hegyen át vezet majd. Ezenkívül említést érdemel még, hogy az iGO 8 már a többszintű kereszteződéseket is minden további nélkül meg tudja jeleníteni, vagyis például a Nyugati téren lévő felüljáró kiemelkedik az alatta húzódó utak és sávok fölé.

Használat közben

A régóta iGO-t használók az első percekben bizony tanácstalanul keresgélhetnek egyes funkciókat az iGO 8-ban, ezzel együtt azonban elmondható, hogy a szoftver abszolút logikus felépítésű és könnyen használható, csak éppen más, mint elődje volt. Az elérhető funkciók és opciók száma igen csak megszaporodott, ami a kezdő iGO-sokat bizony könnyen elriaszthatja, de a fejlesztők szerencsére erre is gondoltak. Akinek egyszerűen már túl sok a Profi mód funkciógazdagsága, az egyszerűen átválthat a Normál módra, mely elsősorban letisztult struktúrájáról ismerszik meg.

Profi módban alaphelyzetben négy nagy ikon látható a kijelzőn: keresés, útvonal, kezelés, beállítások. Bökjünk is rá gyorsan a keresésre, melynek segítségével címre, POI-ra (8 millió darab), előzményre, koordinátára, illetve kedvencekre is kereshetünk. Ha címet választunk, újdonság a régió szerinti lebontás, ami adott esetben jelenthet kerületet, vagy egyéb területi szekciót. A POI-k keresési eredménye elmenthető, ezenkívül pedig az érdekes helyek immár ABC szerint is sorba állíthatók. Fontos, hogy immár nem csak az otthoni és munkahelyi címünk, hanem akár harminc különböző helyszín memorizálható.

Ha kiválasztottuk a célpontunkat, kezdődhet a tervezés. A gyors, rövid és gazdaságos üzemmód mellett újdonság a ˝jól követhető˝ mód, mely a lehető legkevesebb kanyarral és letéréssel járó útvonalat számítja ki nekünk. Rendkívül hasznos, hogy a négy külünböző útvonal-tervezési mód akár egyszerre is aktiválható, majd a kijelzőn megjelenített négy különböző idő- és távolságadat alapján egyszerűen csak rá kell kattintanunk a legszimpatikusabbra. Az útvonal szimuláció (berepülés) két különböző sebességgel bonyolítható le.

Amennyiben elkezdődött az aktív navigálás, az LCD jobboldalán négy áttetsző ikon bukkan fel: 2D/3D, kerülőút, kurzor, menü. Újdonság a kerülőút funkció, melynek segítségével néhány gombnyomással megszakíthatjuk utazásunkat, egy-egy parkolóhely, vagy például bankautomata felkeresésével, majd pedig folytathatjuk utunkat. Hasznos, hogy amennyiben véletlenül gyalogos módban felejtettük az iGO-t, akkor amikor az autónk nagyobb sebességre gyorsul, a szoftver automatikusan rákérdez, hogy biztosan gyalogos módban szeretnénk-e maradni? Jó dolog, hogy immár nem csak a következő, hanem az azutáni teendőt is jelzi a szoftver, no és persze a TMC támogatás is adott. Az alapkijelzőn immár egy mini iránytű is megjeleníthető, a digitális műszerfal pedig rengeteg hasznos információt közöl velünk.

Természetesen nem hiányozhat a gyorshajtásra figyelmeztetés (hang és grafika), illetve a traffipax előrejelzés. Alaphelyzetben sajnos nincs traffipax adatbázis az iGO 8-ban, így annak beszerzéséről nekünk kell gondoskodni: az európai sebességellenőrzőket tartalmazó, jelenlegi legfrissebb txt állomány mintegy 1 MB méretű (ezt be kell másolni a megfelelő speedcam könyvtárba). Adott a lehetőség, hogy mi magunk is rögzítsünk új traffipaxokat: a szoftver öt különböző fajtát ismer.

Újdonság, hogy könnyen megváltoztatható az iGO háttérképe, valamint jól mutatnak az animált menüpontok, ellenben kár, hogy egyes gombokon nem felirat, hanem csak adott esetben nehezen értelmezhető piktogram található.

Mit kapunk a pénzünkért?

Az iGO 8 egy designos kis dobozt kapott, melyben egy többnyelvű, egy vaskos kis leírás, egy DVD és ugyebár egy magát a szoftvert tartalmazó memóriakártya lakozik. Ez utóbbi egész pontosan egy 2 GB kapacitású microSD kártya, melyhez miniSD és SD adapter is jár. A kártyán alaphelyzetben mintegy 1,7 GB helyet foglal az iGO és 17 MB-ot a három díjnyertes ajándék játék, a Bowling for Burgers, a GameBox Board és a The Corsair, vagyis összesen 320 MB szabad helyünk marad rajta. A fejlesztők elmondták, hogy a korábbiaknál hatékonyabb tömörítési eljárásnak köszönhetően 30-35 százalékkal tömörebbek a térképállományok, ezenkívül pedig érdekesség, hogy a 3D objketumok 140 MB-ot, a komplett európai domborzati adatbázis pedig mintegy 230 MB helyet foglal a memóriakártyán.

Fontos megjegyezni, hogy a korábbi verzióktól eltérően az egyébként moduláris licenc megoldással operáló iGO immár csak egyetlen verzióban kapható, mely Európa 43 országának részletes térképét tartalmazza, főleg TeleAtlas forrásból, ám ha az adott országot illetően egy helyi szolgáltatónak jobb minőségű a térképe, akkor a Nav N Go ettől a szolgáltatótól szerezte be a térképet. A teszthez használt iGO egyébként egész pontosan 8.0.0.31442-es verziószámot visel magán, az európai térképek februári keltezésűek, a magyar pedig március 13-án lett véglegesítve. A Nav N Go munkatársai elmondták, hogy az első frissítésre valamikor a harmadik negyedévben lehet majd számítani.

Zárójelben megjegyzem, hogy mindenképpen kár, hogy nincs csak magyar térképes iGO, hiszen vélhetően sokan vannak olyanok, akik 99 százalékban hazánk határain belül közlekednek és mondjuk 10-15 ezer forintnál nem szívesen áldoznának többet egy navi szoftverért. Ha már itt tartunk, az iGO 8 Európa április 28-tól kapható a magyarországi üzletekben bruttó 39.900 forintos javasolt fogyasztói áron.

Frissítés

A Nav N Go néhány napon belül lehetővé teszi a régi iGO My way felhasználók számára, hogy akár ingyen frissítsék meglévő szoftverüket az új Nav N Go iGO 8-ra. A verziófrissítés csak interneten keresztül, a my.navngo.com címen lesz elérhető. A 3D-vel és számos új funkcióval felruházott új program azok számára érhető majd el ingyenesen, akik 2008-ban vásárolták teljes Európa térképpel forgalomba hozott iGO My way 2006 szoftverüket. Akik ennél korábban vették, azok mintegy bruttó 23.000 forintos áron frissíthetik az új verzióra programjukat.

A Magyarország, illetve a Kelet-Európa térképes iGO My way 2006 felhasználók nem tudnak frissíteni iGO 8-ra, mert memóriakártyájuk kapacitása nem elegendő az új 3D-s térképek tárolására. Számukra továbbra is kínálnak majd térképfrissítéseket a 2006-os verzióhoz. Ugyanezt a térkép update-et végezhetik el azok is, akiknek PDA-ja technikai okokból nem alkalmas a 3D-s program futtatására, vagy nem szeretnének áttérni az új szoftververzióra. Az online frissítés részletei hamarosan a my.navngo.com oldalon lesznek megtalálhatók.

Az iGO 8 hivatalos magyar disztribútora a DiFo Magyarország (RRC Hungary Kft.). A cég széleskörű kereskedelmi kapcsolatokkal rendelkezik Kelet-Európában és Magyarországon, ami garantálja, hogy az iGO 8 a legnagyobb áruházláncoktól kezdve a kisebb vidéki kereskedésekig sok üzletben kapható lesz. A DiFo Magyarország viszonteladói hálózatában az iGO 8 felhasználók könnyebben kaphatnak majd segítséget a felmerülő problémák esetén. Azon felhasználók számára, akiknek nem áll módjukban önállóan elvégezni az online frissítést (például nem rendelkeznek internet kapcsolattal), térítés ellenében a kijelölt cserepontokon elvégzik azt.

Hivatalos viszonteladó által értékesített iGO My way termékek esetében a DiFo Magyarország cserelehetőséget biztosít országos viszonteladói hálózatában, a kijelölt cserepontokon. A csereakció keretében a vásárlók régi iGO My way kártyájuk leadásával egy időben csökkentett áron, közel 45 százalékos kedvezménnyel vásárolhatják meg az új iGO 8 terméket. Ezzel a lehetőséggel 2008. június 30-ig élhetnek a felhasználók.

Konklúzió

A termékcsomag részét képező DVD-t mindenképp érdemes átböngészni. Egyrészt ezen kapott helyet a részletes, mintegy 80 oldalas leírás, másrészt ugyancsak ezen keresendő az iGO 8 teljes backup-ja, illetve a Content Manager nevezetű hasznos kis alkalmazás. A jelenlegi állapotában 1.2.657.0 verziószámot viselő alkalmazás használatához nem magát a PDA-t, vagy okostelefont kell ActiveSync-en keresztül a PC-hez csatlakoztatni, hanem ehelyett az iGO memóriakártyáját kell egyszerűen becsúsztatni a kártyaolvasónkba.

A Content Manager révén rendkívül egyszerűen menedzselhető a memóriakártya tartalma, vagyis ha éppen úgy döntöttünk, hogy nincs szükségünk a német vagy francia térképekre, néhány kattintással leszedhetjük azokat a kártyáról, helyére pedig mondjuk MP3 zenéket másolhatunk. Az alkalmazás ezenkívül a térképadatok frissítésében is komoly segítséget nyújt, valamint komplett biztonsági mentéseket és útvonalterv másolást is végezhetünk vele. Pozitívum, hogy a Content Manager felhasználóbarát módon egyszerű és bővített üzemmóddal is rendelkezik, illetve, hogy a POI-kat és a 3D objektumokat is kezelhetjük vele, ellenben kár, hogy például a traffipax adatok menedzselése kimaradt belőle.

A végére illene valami konklúziót biggyesztenem, így hát meg is teszem. Az elmúlt néhány napban sikerült megszeretnem az új iGO-t, mely bizony képes volt beváltani a hozzáfűzött reményeket – következzenek hát az előnyök és a néhány negatívum!

Pozitívum: logikus felépítésű menürendszer, részletes személyreszabhatóság, normál/profi üzemmód, remek 2D-3D grafika, domborzati térképek, többszintű kereszteződések megjelenítése, gyors működés, jobban tömörített térképek, óriási POI adatbázis, harminc kedvenc cím, részletes térképek, TMC, traffipax előrejelzés, digitális műszerfal funkció, útvonaltervezés egyszerre több módozatban, útvonalmentés, kerülőút funkció, Content Manager, ajándék játékok.

Negatívum: csak egyetlen változatban (EU) kapható, a korábbiaknál lassabb indulás és leállás, kisebb stabilitási problémák, a TTS (Text To Speech) hiányzik (mert a fejlesztők szerint a gyengébb masinák ezt már nem bírták volna szusszal).



Szólj hozzá!

További Alkalmazások, szoftverek

Technokrata a Face-en

Tesztek