Connect with us

technokrata

Pofátlanul lopunk, tanulás helyett

Kütyük

Pofátlanul lopunk, tanulás helyett

Egyszerűbb elemelni, ami már kész van, mint sajátot alkotni.

Nagy gondot okoz a plagizálás, állítja egy nemrég ismertetett kutatás, melyben brit tanárokat kérdeztek. Az oktatók némelyike még arról is beszámolt, hogy a leglustább diákok arra sem vették a fáradtságot, hogy legalább egy kis hozzáadott értékkel növeljék a beadott dolgozat fényét – azt egy az egyben emelték át egy website-ról. Erről tanúskodott, hogy még a reklámhirdetések is ott éktelenkedtek az iromány közepén, ismertette az egyik legfurcsább, egy évtizede még elképzelhetetlen esetet a felmérés.

Persze általánosságban nem ennyire durva a helyzet, de a megkérdezett középiskolai tanárok nagyjából 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy bukkant már plágiumra diákjai munkáinak értékelése közben. Legtöbbször az szúr szemet, ha egy diák tőle nem elvárt (magas) minőségű írást ad be feladatmegoldásként – ekkor néhány kulcsszóra rákeresve az Interneten többnyire gyorsan kiderül, hogy valahonnan másolta (legalább egy részét). De persze mindenre még a felkészült oktatók sem bukkanhatnak rá: az online elérhető tartalmak irdatlan mennyiségben állnak rendelkezésre. Főleg akkor jelenthet gondot a plágium felfedezése, ha valaki egy másik nyelvből fordítja a dolgozatát (bár ekkor legalább az idegennyelv-gyakorlás pozitívumként nyom a latba).

A jelenség megléte, erősödése felveti a kérdést, hogy meddig van értelme az ilyen, esszéjellegű feladatok kiadásának, megoldatásának. Ugyan léteznek gépi, algoritmizált módszerek is a dolgozatok ellenőrzésére (melyet főként a főiskolai, egyetemi szakdolgozatok elemzésére vetnek be a fejlettebb országok tanárai), de teljesen ezzel sem szűrhető ki a jelenség.

Ugyanakkor Diana Baker szerint, aki a durhami Emmanuel College-ben tanít, a plagizáláson kapott diákok többsége inkább nemtörődömség miatt folyamodik ehhez az eszközhöz, nem pedig azért, mert szeretne csalni. Egyszerűen kényelmesebbnek tartják ezt a módszert, mint saját kútfőből elkészíteni valamit, és nincsenek tisztában az esetleges lebukás következményeivel. Ez már a „Google-generáció”, ahol a diákok szinte mindent készen kapnak, és önálló gondolkodásuk többnyire a megfelelő keresőszavak kitalálásig terjed.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek