Connect with us

technokrata

Szoftverek: jelenlegi formájukban megszűnnek?

Kütyük

Szoftverek: jelenlegi formájukban megszűnnek?

Az Adobe szerint búcsúzhatunk a programok ma megszokott formájától.

Nemrég jelentette be az Adobe Systems, hogy fejlesztői továbbra is a hagyományos szoftvermodell „lerombolásán” dolgoznak. Eszerint alkalmazásait a jövőben nem boltok polcairól levehető, előre csomagolt formában érheti majd el a felhasználó, hanem webes szolgáltatásként férhet hozzájuk. A váltás azonban nem egyik pillanatról a másikra következik be: a cég szerint ahhoz, hogy rentábilis legyen (vagyis profitot tudjon termelni) az előfizetéses vagy hirdetéses rendszer, idő kell – az Adobe nagyjából egy évtizedet jósol az átállásra.

Érdekes hozzáállás ez attól a vállalattól, mely bevételeinek döntő többségét csomagolt szoftvereinek értékesítéséből szerzi; olyan programok eladásából, melyek a felhasználók saját merevlemezére telepítetten futnak. A Web 2.0 Summit rendezvényen Bruce Chizen, az Adobe vezérigazgatója azt fejtegette, hogy jelenleg a desktop szoftverek futtatása még mindig optimális a felhasználók számára – ez azonban idővel változni fog. Az olyan rivális cégek, mint például a Google, már most is számos szoftveres funkciót online szolgáltatásként kínálnak; ezek a lehetőségek pedig (igaz, lassan, de) egyre nagyobb teret nyernek az internetezők között. Ahogy terjed a szélessáv, mind kevésbé lesz gond a webes felhasználás.

Az Adobe első lépéseiről már az év elején beszámoltunk: február végén, március elején jelentette be a vállalat, hogy ingyenesen használhatóvá teszi képszerkesztő programját, a Photoshopot. Ez alatt a Photoshop Express-t kell érteni, mely webes felületről érhető el, és értelemszerűen csökkentett funkcionalitással rendelkezik, az asztali változathoz képest (bővebben itt). Emellett videoszerkesztő szoftverét is hasonló konstrukcióban bocsátotta az internetezők rendelkezésére: a Premiere Express szintén díjtalanul alkalmazható, az Interneten keresztül.

Persze nem elég csupán átállni az újfajta megközelítésre, ehhez olyan üzleti modellek is kellenek, amelyekből el lehet tartani a népes fejlesztőgárdákat. Eddig két irányzat bizonyult életképesnek. Az egyik előfizetéses rendszert alkalmaz, ahol a felhasználók havi rendszeres díjért használhatják a szolgáltatást. A másik voltaképpen ingyenes – ilyenkor az internetező képernyőjén megjelenített reklámok után járó bevételek hoznak profitot.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek