Connect with us

technokrata

Mit tartalmaz egy CD ára?

Kütyük

Mit tartalmaz egy CD ára?

Vegyél eggyel több zenét!

Nagy sikerrel zárult a múlt hétvégén, október 5-7-ig a Hangfoglalás – zenei kiállítás és szemle a Syma Csarnokban, s kiemelt érdeklődés övezte a hazai zenészeket tömörítő „Együtt a Zenéért” mozgalom és a ProArt – Szövetség a Szerzői Jogokért által szervezett CD-vásárt és közönség-találkozókat. A legtöbb tinirajongó a No Thanx-re volt kíváncsi, de rengetegen kértek autogramot a Hooligans, az Irigy Hónaljmirigy, a Bikini és további zenekaroktól is.

A rendezvénnyel és az ott elindult új kampánnyal a ProArt továbbra is arra szeretné felhívni a közönség figyelmét, hogy az illegális másolás, letöltés, fájlcserélés legnagyobb vesztesei maguk a művészek. Szemben a gyakran hangoztatott, népszerű és hangzatos, de egyáltalán nem valós állításokkal, a kiadók semmiféle extraprofitot nem tesznek zsebre a lemezek árából: egy album elkészítésének és a közönséghez való eljuttatásának nagyon komoly költségei vannak a stúdiótól kezdve a marketingen át a szerzőknek és előadóknak járó jogdíjakig. Fontos elem továbbá a kiskereskedelmi árrés is, hiszen a boltoknak is ki kell termelniük a rezsit, fizetniük kell az alkalmazottakat, de nem feledkezhetünk meg a 20%-os ÁFA tartalomról sem. Messze nem csak a 200 Ft-os műanyag tehát az, amiért a boltban néhány ezer forintot kell fizetnünk.

ITT pontosan megtekinthetők azok a költségek, amelyek egy CD árában mind-mind benne foglaltatnak.

Gyakran halljuk mégis, hogy „milyen drága a CD”, „ha olcsóbb lenne, megvenném, de így inkább letöltöm”, stb… Meglepő módon a ruháról, cipőről, kenyérről, cigarettáról, stb. nem szoktuk azt hallani hogy, „jó, jó, én fizetnék érte, ha olcsóbb lenne, de így inkább letöltöm” – ezeket ugyanis nem lehet letölteni. Meglehetősen hazug, álszent tehát az a megközelítés, hogy „drága a zene, mert a kiadók minden pénzt ki akarnak húzni a szegény vevő zsebéből, aki így kénytelen ingyen beszerezni.” A cigarettához, a mobiltelefonhoz, az autóhoz, stb. nem lehet ingyen hozzájutni, így ezeket nem szoktuk „össztársadalmi felháborodottság” közepette rendszeresen drágállani.

Tanulságos azonban, hogy mi mindenre költ a magyar lakosság – és mennyit. 2006-ban az eladott hanghordozók száma 5 millió darab volt, ez kiskereskedelmi értékben 10 milliárd forintot tett ki. Súlyos összeg – vagy nem? 10 millió lakosú országunkban ez azt jelenti, hogy fejenként évente 1000 forintot költünk zenevásárlásra, azaz havonta mindösszesen 80 forintot!

Eközben – a KSH statisztikái szerint – mobiltelefon-szolgáltatásra évi 18 ezret (havi 1500), cigarettára évi 15 és fél ezret (havi 1300), alkoholra évi 7 ezret (havi 600) költünk. Ezekben az átlagos számokban természetesen benne foglaltatnak a csecsemők, a nyugdíjasok, a nemdohányosok, antialkoholisták, mobiltelefonnal nem rendelkezők, stb. is. Miközben tehát zenére elenyészően keveset költünk, folyamatosan drágának találjuk a lemezek árát, s az ingyenes megoldásokhoz folyamodunk, mert vannak ilyenek, eközben sok-sok más termékre, szolgáltatásra ennek többszörösét fizetjük ki, valóban kényszerből, mert nincs más megoldás, mint fizetni.

A zeneipar is tisztában van azzal, hogy mindenki minden zenét nem tud megvenni, ami megtetszik neki. Ma már rengeteg lehetőségünk van arra, legálisan, az interneten is, hogy sok-sok dalt, zeneszámot meghallgassunk, sok-sok előadót megismerjünk, hogy aztán ki tudjuk választani azokat, akik tényleg fontosak számunkra, akiknek az alkotásait tényleg értékesnek tartjuk, s szeretnénk ha a jövőben is tudnának zenéket készíteni, s ebből megélni.

A ProArt tehát arra kéri a vásárlókat, hogy vegyünk legalább csak eggyel több zenét, mint tavaly! Ehhez nagyszabású nyereményakció indul, amelynek keretében a CD-vásárlók és a legális online zeneáruházakból letöltők egy-egy sorszám, illetve kód beküldésével, internetes regisztrálással játékban vesznek részt, olyan értékes nyereményekért, mint egzotikus utazás, hazai és külföldi koncertjegyek, 100 ezer forint értékű CD-csomag, stb. A nyertesek kisorsolására 2008 januárjában, a MAHASZ Fonogram díjátadón, élő televíziós adásban kerül sor.

A boltban kapható CD-kre hamarosan rákerülő „1gyel több” feliratú matrica és a rövidesen induló www.1gyeltobb.hu weboldal további információkat tartalmaz a nyereményakcióról.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek