Connect with us

technokrata

Lejárt az akkumulátorok kora?

Kütyük

Lejárt az akkumulátorok kora?

Gyors töltés, nagy megbízhatóság – szuperkondenzátor hozhat gyógyírt az energiatárolás globális problémájára.

Habár sokan nem viseltettek jó szívvel az iskolában a kémia iránt, mégis ennek a tudományágnak köszönhetjük, hogy a mai mobiltelefonok, PDA-k, noteszgépek működhetnek. A hordozható MP3 lejátszók, a kapunyitó kulcsok és sok más, energiát igénylő elektronikus eszközök egyetlen tulajdonságukat tekintve ugyanis mindenképp megegyeznek: mindet valamilyen kémiai elven üzemelő energiaforrás látja el a működéséhez szükséges energiával.

A Sony akkumulátorbotránya azonban rávilágított a telepek egy igen komoly problémájára: nem kellően biztonságosak, bizonyos körülmények között komoly veszélyt jelentenek az elektronikus eszközökre, vagy akár magukra a felhasználókra is. Éppen ezért már jó ideje folytatnak kísérleteket a lítium-ionos akkumulátorok leváltására, ám az eddigi fejlesztések nem hoztak átütő sikereket. Többnyire nagyméretű, lassan tölthető megoldásokkal sikerült előrukkolni – egészen mostanáig. Egy texasi cég ugyanis bejelentette, hogy szuperkondenzátorok révén reformálná meg az ipart.

A kondenzátor fegyverzete között eltárolt töltések módszerének egyik legjobb tulajdonsága, hogy nem igényel hosszas töltést. Hátránya ugyanakkor, hogy nem növelhető túlzott mértékben a két fémlapot (vagyis magukat az elektronokat) elválasztó szigetelőréteg, mert ezzel jelentős mértékben megnő a kondenzátor fizikai mérete. Ez az oka annak, hogy jelenleg nem sűrűn alkalmaznak ilyen megoldást, és inkább kémiai működésen alapuló akkumulátorok találhatók az elektronikus eszközökben.

A texasi Eestor azonban rájött arra, hogy miként lehetne áthágni ezt a korlátot. Egy újfajta szigetelőanyagot alkalmaznak, ami bárium titanátra (BaTiO3) alapszik. Voltaképp nem is annyira új, mert korábban már kísérleteztek ezzel az anyaggal, de akkor nem sikerült olyan kapacitássűrűséget elérniük, mint a texasiaknak. A vállalat ugyanis azt állítja, hogy 52 kilowattórás kapacitást tudnak nyújtani 2000 köbinch-en. Ez nagyjából tízszerese a most használatos akkumulátoroknak.

Az Eestor közlése szerint egy autót 100 kilométernyi távolság megtételéhez szükséges üzemanyaggal vagy elektromos töltéssel feltankolni ugyannyi ideig tart majd, köszönhetően a szuperkondenzátornak. Egyelőre azonban kézzelfogható terméket még nem mutattak be, bár azt állítják, hogy készen állnak a tömegtermelésre. Amennyiben ez igaznak bizonyul, meglehet a megoldás a hordozható elektronikus eszközök energiaigényének modern kiváltására – ez például az elektromos hajtású gépkocsiknál hozhatja közelebb a szénhidrogénektől kevésbé függő jövőt.

Addig azonban, amíg a vállalat elő nem áll egy kipróbálható készülékkel, csak a reménykedés és a találgatás marad.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek