Connect with us

technokrata

Tüntessük el nyomainkat az Internetről

Kütyük

Tüntessük el nyomainkat az Internetről

A melegen ajánlott tisztogatáshoz hivatásos segítséget is kérhetünk.

Pár hónapja írtunk arról, hogy egyre gyakrabban néznek utána a munkaadók az álláshirdetésre jelentkezőknek az Interneten – ezt az olyan közösségi oldalak, mint a Myspace vagy az Iwiw, az elmúlt egy-két évben igen könnyen véghez vihető feladattá tették. Emellett a blogolás, a videók Internetre való feltöltése szintén az adott személy virtuális lenyomata, és sokat elárulhat habitusáról – nem kizárt, hogy olyan dolgokat, melyeket nem feltétlenül osztana meg leendő munkaadójával. Ugyanakkor nem csak negatív hatása lehet az online fellelhető adatoknak – a tanulmányban részt vevő humánerőforrás-menedzserek pozitív döntéseinek 13 százalékát a Weben fellelt információk véglegesítették.

A korábbi cikkünk óta több új felmérés is készült, amik a jelenség erősödését mutatják. Például a Careerbuilder.com és 1150 HR-es együttműködésével készült kutatás szerint a keresőmotorokat a menedzserek 26 százaléka használja a leendő munkavállaló felvétele előtt, hogy többet derítsen ki róla, és 12 százalékuk még a közösségi oldalak böngészését is elvégzi. Különösen ez utóbbi nyom sokat a latban, hiszen ezeken az oldalakon az emberek még gyakran önmagukhoz hűen mutatkoznak meg a világ előtt – ennek következtében a munkaerő-felvételt intéző alkalmazott átlagosan az esetek 63 százalékában dönt az elutasítás mellett, ha felkereste a pályázó Myspace oldalát.

Olyan eredményekre is rá lehet így bukkanni a pályázóval kapcsolatban, amelyekre nem tért ki sem az önéletrajzában, sem a felvételi beszélgetések során. Érdemes tehát komolyan venni online jelenlétünk moderálását, hiszen azokat nem csak mi vagy közvetlen ismerőseink láthatják – legalábbis az álláskeresést megelőzően. És ebben már nincsen egyedül az internetező, hiszen az USA-ban már megjelentek az első olyan vállalkozások, amelyek segítenek eltüntetni, vagy legalábbis kozmetikázni a segítséget kérő digitális ujjlenyomatát.

Havi 10 dollárért például a Reputationdefender.com üzemeltetői vállalják, hogy a felhasználó nevét folyamatosan ellenőrzik az Interneten – és nem csak a Google segítségével, hanem még jelszóval védett site-okon is. A kutatások eredményéről aztán rendszeresen tájékoztatják az ügyfélt, aki ezen ismeretek birtokában megteheti a szükséges lépéseket. Ha hajlandó havi 30 dollárt fizetni, akkor még ezt a munkát is elvégzik helyette – minden kompromittáló képet eltüntetnek a közösségi site-okról, minden, az ügyfélre negatív bejegyzést kiszednek a blogokból, eltávolíttatják a nem kívánt linkeket stb.; azaz online nagytakarítást végeznek utána.

Mindössze 28 éves a fenti site kitalálója, üzemeltetője: a Harvardi Jogi Iskolában Végzett Michael Fertik nemrég vágott bele a vállalkozásba. Fertik szolgáltatása az egyén oldaláról biztosít lehetőségeket, ám például a Defendmyname.com mindkét felet kiszolgálja. A mindössze két éves, portlandi cég nem csak egyéneknek, hanem akár nagyvállalatok részére is vállal internetes rendrakást. Hiszen egy cégnek sem jön rosszul, ha jobb képet mutat róla az utána érdeklődőknek a Világháló.

Persze ezeket a feladatokat ki-ki maga is elvégezheti, és így még pénzbe sem kerül privát szféránk védelme.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek