Connect with us

technokrata

A dotcom válság nagy visszatérője

Kütyük

A dotcom válság nagy visszatérője

A több mint fél évtizede bekövetkezett amerikai összeomlás után vannak még talpra álló cégek.

A múlt évtized végére úgy tűnt, hogy az online cégek gazdasági fellendülése megállíthatatlan. Szinte aranybánya volt internetes vállalatot alapítani, és egy jó ötlettel befektetőket keresni – az invesztorok néhány év alatt dollármilliárdokat öntöttek ebbe a szegmensbe az észak-amerikai országban. A 21. század azonban komoly válsággal indított (ezt hívták anno a dotcom lufi kidurranásának), amibe számos cég beleroppant – részvényeik bóvlivá váltak, alkalmazottaikat nem tudták tovább fizetni, vagyis csődbe mentek.

Ezek egyike volt a Boo.com is, amely eredetileg internetes divatcégként próbálta meghódítani a Világhálót. 2000-ben aztán likviditási problémái adódtak – az összesen 170 millió dollárt(!) kitevő befektetések ellenére képtelen volt a cég vezetése előteremteni az átszervezéshez szükséges 40 millió dollárt. Végül a cég beszüntette működését, és úgy tűnt, hogy amilyen gyorsan feláldozott a története, ugyanolyan tempóban el is tűnik az Internetről.

2005 decemberében aztán a domaint a Web Reservation International vásárolta meg – ez a vállalat online utazásfoglalásokkal foglalkozik. A tulajdonoscsere ellenére sokáig látszólag semmi sem történt, pedig a háttérben komoly munka folyt. Amint azt Feargal Mooney, a Boo egyik vezetője nemrég elmondta, sok feladatot kellett megvalósítaniuk: integrált keresőt, utazási tartalmakat összefogó gyűjtőszolgáltatást hoztak létre, illetve biztosítani kellett azt is, hogy a felhasználók véleményt nyilváníthassanak. Végül Iwiw-szerű közösségi hálózati képességekkel is felruházták a rendszert, így alakult ki jelenlegi formája.

Mooney beszámolója szerint a nulláról kellett indulniuk, mert a régi infrastruktúrát a likviditási problémák felmerülésekor értékesítenie kellett a Boo-nak. Ehhez főként PHP és Ajax nyelveket használtak. De nem csak a programozási feladatok okoztak nehézséget, hanem a cég eredeti tevékenysége kapcsán kialakult negatív képet is meg kellett szüntetniük – Mooney szerint ez többé-kevésbé sikerült is. Ezúttal ráadásul nem lehetett olyan tempóban önteni a pénzt a vállalkozásba, ahogy 7-8 évvel ezelőtt: az alap rendszer „alig” 275 ezer dollárból kelt életre.

A Web 2.0 megjelenésével sok vállalat kerülhet hasonló veszélybe, mint annak idején, a dotcom válság kitörésekor. A Boo-t azonban ezúttal nem fenyegeti hasonló katasztrófa, fogadkozott Mooney, aki ugyan bízik a felhasználók által létrehozott tartalmak profitteremtő képességében, de korántsem olyan eufóriával tekintenek az internetes piac bővülésére, mint korábban. Az idő őket igazolhatja, hiszen a terrorizmushoz „hozzáedződött” a világ, a turisták sosem látott számban kelnek útra, felfedezni más kultúrákat – és gyakran a kiszemelt célpontokhoz közeli szállodákról olyan internetes szolgáltatásokon keresztül szereznek hiteles, már ottjárt felhasználóktól információkat, mint a Boo.com.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek