Connect with us

technokrata

Reklámokkal a legális és ingyenes dalcseréért!

Kütyük

Reklámokkal a legális és ingyenes dalcseréért!

A P2P felfutása még csak most kezdődik?

Hosszú évek óta igyekeznek megakadályozni a jogtulajdonosok az illegális dalcserét, melynek java ma már P2P alapokon (többnyire Bittorrent technológián) zajlik. Ennek azonban vége lehet, ha széles körben elterjed a reklámokkal „megtámogatott” zenemegosztás – még az sem kizárt, hogy ez a fajta üzleti modell annyira népszerűvé válik, hogy még látványosabban felfuttathatja a peer to peer szoftverek, hálózatok használatát (egyes felmérések szerint az internetes adatforgalomnak már így is mintegy 30 százalékáért csak a Bittorrent felel).

Ehhez az szükségeltetik, hogy az ebben üzleti lehetőségeket látó kezdeményezések, mint amilyen például a Qtrax, gyorsan népszerűvé váljanak. Ez utóbbi vállalat például szeptemberben tervezi útnak indítani szolgáltatását, addig pedig a jogtulajdonosok megnyerésére törekszik. Azt, hogy mennyire életképes lehet egy ilyen zenemegosztó hálózat, mi sem jelzi jobban, minthogy a Qtrax már megállapodást kötött a Warner Music Grouppal és az EMI Grouppal (amelynek másolásvédelem nélküli zeneterjesztéssel kapcsolatos lépéseiről itt lehet olvasni); illetve hasonló egyezség bejelentésére készül a Sony BMG Music Entertainmenttel.

Tulajdonképpen roppant egyszerű a szolgáltatás fenntartásának üzleti alapja: a felhasználók letöltik/megosztják a zenéket, de egy-egy dal beszerzése előtt reklámo(ka)t kell megtekinteniük – épp úgy, ahogyan a televízióban a műsorok előtt/alatt. Az ezen hirdetések után befolyó pénzből kell finanszírozni a szolgáltatás működését (szerverek, fejlesztés stb.), illetve ebből kapnák a kiadók is a kompenzációt (jellemzően ez a részesedés viszi el a bevétel nagy részét).

Miért nem alkalmazták már korábban ezt az offline világban bevált üzleti modellt? A kiadókat csak mostanában kényszeríti rá a bevétel csökkenése, hogy alternatív pénzforrásokat találjanak. A zenei CD eladások folyamatosan esnek a 21. században, az olyan online zeneboltok pedig, mint az Apple Itunes, nem kompenzálják ezt a kiesést megfelelő mértékben. A reklámozás révén „ingyen” letöltést kínáló szolgáltatások viszont olyanokat is elérhetnek, akik eddig és ezután sem hajlandók egy centet sem fizetni a dalokért. A Warner elképzelései szerint a fenti kezdeményezések előbb-utóbb az illegális lehetőségektől fogják elszívni a felhasználókat, vagyis felpörgethetik a kiadók bevételeit.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek