Connect with us

technokrata

Valós adózás a virtuális világ után

Kütyük

Valós adózás a virtuális világ után

Az adóhivatal szemet vetett az online világok gerjesztette pénzforgalomra.

A virtuális világok (mint például a World of Warcraft, a Second Life vagy az Everquest) a világ fejlettebb részein annyira a mindennapok részeivé váltak, hogy egész kis miniállamok szerveződtek a cybertérben. És habár az ottani javak virtuálisak, a pénz, amiért adott esetben a való életben fizetnek érte, már korántsem az. Ezt ismerte fel az amerikai adóhivatal (IRS – Internal Revenue Service), mely nemsokára akár be is hajthat egy olyan adótartozást, ami például egy nagysebzésű, ritka virtuális kard eladásából keletkezett.

Ahogy a játékkiadók, úgy az online játszók közül szintén jónéhányan nem alkalmazotti státuszból tesznek bevételre szert – ez pedig mára olyan méreteket öltött, hogy az IRS komolyan elkezdett foglalkozni a témával. Dan Miller, a kongresszus Gazdasági Bizottságának egyik vezető közgazdásza (és nem mellesleg a virtuális világok rajongója) szerint havi szinten 10-15 százalékos növekedést produkálnak a csak a cybertérben létező országok, világok; a kérdés tehát nem az, hogy lesz-e adóztatás az itteni, valós pénzben történő forgalom után, hanem az, hogy mikor.

Olyan kérdések is megfogalmazódtak, hogy például a virtuális javak öröklésénél ekkora mértékű adót kellene kivetni. Mert míg egy pajzsot eldobni, és másvalaki által felvenni könnyen véghezvihető „adókerülő” cselekedet, de egy kvázi bejegyzett ingatlant nem lehet ilyen egyszerűen átjátszani. Nagyon jó példa erre Anshe Chung esete, aki a legjobbkor lovagolta meg a Second Life „ingatlanboomját”. Chung ugyanis relatíve olcsón rengeteg virtuális földet vásárolt fel az online játékban (melyek egy részét aztán tovább is értékesítette), aminek az értéke folyamatosan emelkedik – jelenleg durván egymillió dollárt ér a virtuális vagyon. Ha Chung elhunyna, az ő örökösödési ügye már megérne egy komolyabb vizsgálatot az adóhivatal részéről.

Nem olyan egyszerű ugyanakkor a törvényeknek való megfelelés: az Egyesült Államok jogi szabályozása (is) megköveteli, hogy az ingatlanértékesítéssel foglalkozók felelősséget vállaljanak azért, hogy a gazdát cserélő tulajdonok a törvényeknek megfelelően kerüljenek át egyik féltől a másikhoz. Az egyes játékokat üzemeltetők számára azonban mindenképp problémát jelent, hogy a résztvevők mindössze egy felhasználónévvel és egy jelszóval azonosítják magukat – ez utóbbi ráadásul még az adminisztrátorok számára sem lehet ismert.

Kivitelezési nehézségek tehát még vannak a cybervilágok megadóztatásával, erre azonban előbb-utóbb megoldást találnak majd a kormányzati szervek. Akkor pedig elképzelhető, hogy az adóbevallásnál a virtuális javainkról is nyilatkozni kell majd…



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek