Connect with us

technokrata

Le a dohányreklámokkal az Interneten is!

Kütyük

Le a dohányreklámokkal az Interneten is!

Több mint száz ország egészségügyi szakértői értettek egyet abban a kérdésben, hogy az Interneten is szigorúan szabályozni kellene a dohányáruk hirdetését.

A világ fejlettebb részein már régóta rádöbbentek az emberek egészségügyi állapotát és az ezzel kapcsolatos kiadásokat felmérő szakemberek, hogy a dohányzáson jóval többet veszíthet az állam, mint amennyit az adók révén nyer – elsősorban a korábbi elhalálozások és az egekbe szökő kórházi számlák miatt. Nem véletlen, hogy számos országban (köztük Európa nagy részén) tiltott a televíziós dohányreklám, a (köz)intézmények javában nem lehet dohányozni, csak a kijelölt helyeken; és több kampány is fut, amely ennek a rossz szokásnak a leszokásához nyújt inspiráló erőt az emberek számára.

Azonban mindeddig nagyjából kontroll nélküli terület volt az online hirdetési piac. Az Egyesült Nemzetek (ENSZ) Szervezetének Egészségügyi Világszervezetétől (WHO – World Health Organization) a múlt hét végén úgy nyilatkoztak, hogy itt az ideje tanulmányozni a dohánytermékek ellenőrzését szolgáló reklámszabályozás internetes aspektusait. A múlt héten 113 ország képviseletében összeült szakemberek úgy találták, hogy az évente legalább 5 millió ember haláláért felelős dohányzással szemben 2003 májusában meghozott, határokon keresztülívelő megállapodás nem járt sok sikerrel.

A Dohányellenőrzési Keretegyezmény szerint a részt vevő országokban tiltani kell a reklámozást, a termékek értékesítésének támogatását és a dohányipari cégek szponzorálását. A kemény szankciók azért fontosak, mert ha a jelenlegi 1,3 milliárd dohányos jelentős része nem szokik le, sőt, tovább nő a számuk, akkor 2020-ra már évente 10 millióan fognak meghalni a cigarettázás, a szivarozás és a pipázás miatt. Azaz több halálos áldozatot fog szedni a dohányzás, mint számos betegség (például az AIDS).

Mint az az összejövetel során kiderült, eddig nem fordítottak kellő figyelmet az alternatív reklámozási formáknak, melyek a keretegyezményt alá nem író országokból érkezhetnek – például az internetes kommunikáció vagy sportversenyek szponzorálása révén. Ez utóbbiak különösen a műholdas televíziózás révén fejtik ki (káros) hatásukat, vélekedett Douglas Bettcher, a WHO Dohányellenőrzési Alapjának koordinátora, aki szerint összetett technikai problémát jelent ennek a tényezőnek a kezelése, szabályozása. A küzdelem folytatásához a genfi székhelyű szervezet két évre 8 millió dollárt kapott.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek