Connect with us

technokrata

Vége a Skype dicsőségének?

Kütyük

Vége a Skype dicsőségének?

A szélessávú Internet-hozzáférésekhez „csomagolt” VoIP kínálat népszerűsége kezdi háttérbe szorítani a Skype-ot.

Vitathatatlan érdeme a Skype-nak, hogy szinte a semmiből forradalmat csinált: a voice over Internet Protocol segítségével az internetes hangátvitel végre valóban elérhető lehetőség lett a felhasználók számára. A Skype előtt is sokan jósolták, hogy a jövőben az Interneten, adatcsomagok révén való beszédkommunikáció fogja leváltani a hagyományos telefonhálózatokat, de igazából nem történt komoly előrelépés, egészen Niklas Zennström szoftverének megjelenéséig. Minden diadal véget ér azonban egyszer, egyes elemzések szerint a Skype is hamarosan ebbe a fázisba ér. A mór megtette a kötelességét, a mór mehet.

A szélessávú hálózat monitorozásával foglalkozó Sandvine nevű cég nemrég tett közzé egy jelentést, mely szerint a broadband szolgáltatásokkal együtt, csomagban kínált VoIP mára már népszerűbbé vált, mint a külső vállalatok által fejlesztett szoftverek. A beszámoló arról tájékoztatja az érdeklődőket, hogy Európában az olyan szolgáltatók, mint a BT, a Wanadoo, de például az America Online is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a piacból. A felhasználók pedig a kényelem miatt inkább választják a saját ISP-jük által felkínált lehetőséget, ami nem ritkán még magasabb percdíjakat is jelent a hagyományos hálózatokba való telefonálás esetén, mint az alternatív lehetőségek.

Azért a Skype még mindig a legnépszerűbb, csak elvesztette abszolút felhasználói többségét. Az öreg kontinensen 2005 utolsó negyedévében az összes VoIP hívás 51,2 százaléka már olyan szoftverek révén jött létre, melyet az Internet-szolgáltatók nyújtottak előfizetőik számára. Ezzel párhuzamosan a Skype már „csak” a hívások 45 százalékáért felel, ami még mindig igen szép arány. Egy évvel ezelőtt azonban ez még 90 százalék volt.

Mi szól a Skype mellett?
Több indok is: először a fent már említett kedvezőbb percdíj a hálózatból való kitelefonálás esetén – igaz, érdemes megnézni a szolgáltatási díjtáblázatot, mert azért nem minden esetben éri meg feltétlenül az alternatívot választani. Másrészt a Skype „örök”: ha az internetező szolgáltatót vált, és emiatt elérhetetlenné válik számára korábbi, szolgáltatóhoz kötődő VoIP-szoftvere, akkor kénytelen más módszert igénybe venni az online hangalapú kommunikációhoz. A Skype esetében ilyen hátrány nincs, hiszen bármilyen Internet-szolgáltatással együtt képes működni.

Ami az igazi előnye az ISP-k által kínált alkalmazásoknak, az a kényelem: gyakran a fizetős szolgáltatás díjait sem kell külön leróni a cégnek, hanem azt egyszerűen az Internet-csatlakozás havidíjához „hozzácsapják”, így a befizetés egyszerűbb, mint a Skype esetében. Ilyen lehetőséget egyébként már a magyar szolgáltatók némelyike is kínál: a UPC-nél még kliens sem kell, a hagyományos telefonnal igénybevehető a VoIP; de például a T-Online által kínált Klip szoftver a Skype közvetlen riválisa.

Mindezidáig több mint 245 milliószor töltötték le az internetezők a Skype VoIP kliensét, ám a valós felhasználói tábor ennél azért jóval kisebb. Tavaly nyáron döntött rekordot a hálózaton egyszerre fent levő felhasználók száma: 5,3 millió. Ennek mértéke azóta sem csökkent jelentősen, ám az új internetezők már nem a Skype mellett teszik le a voksukat: ők a „kényelmesebbek”.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek