Connect with us

technokrata

Budapest, XIII. kerület – vége a sorbanállásnak

Kütyük

Budapest, XIII. kerület – vége a sorbanállásnak

November elsejétől elsőként az országban elektronikusan is intézhetik ügyeiket a XIII. kerület polgárai.

Jelentős mérföldkőhöz érkezett az elektronikus ügyintézés megvalósításában Budapest XIII. kerületének önkormányzata: az IBM együttműködésével megvalósított portálrendszer az országban elsőként, már a közigazgatási eljárás rendjéről szóló új törvény hatályba lépésének napjától számos ügytípus esetében lehetővé teszi a lakosság számára az elektronikus ügyintézést. A fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező személyek, kerületi polgárok a számítógép előtt ülve, az interneten keresztül tehetnek bevallásokat, kérhetnek időpontokat, intézhetnek ügyeket, a nap bármely órájában.

˝A magas színvonalú szolgáltatásokhoz a 21. században – összhangban a magyar kormány célkitűzéseivel, az Európai Unió ajánlásaival és az önkormányzat eddigi gyakorlatával – az elektronikus ügyintézés is hozzátartozik, hogy a hivatal a korszerű eszközök használatával is segítse az állampolgárt.˝ – nyilatkozta dr. Tóth József, a XIII. kerület polgármestere.

„A XIII. kerületi önkormányzat megbízásából a lakossági felhasználók elektronikus hitelesítéséhez szükséges, fokozott biztonságú tanúsítványokat tartalmazó chipkártyákat készítettük el. E kártyák birtokában a polgárok biztosak lehetnek adataik maximális védelmében, szívesebben veszik igénybe az önkormányzat elektronikus szolgáltatásait, ami megkönnyíti számukra az ügyintézést a jövőben˝ – mondta Rózsahegyi Zsolt, a NetLock Kft. ügyvezető igazgatója.

A mostani siker nem előzmények nélküli. A kerület önkormányzata 1998-ban hozta létre első honlapját, amelyen már az ügyek intézésére vonatkozó információk is elérhetők voltak. Ezzel megvalósította az EU közszolgáltatások végzésére vonatkozó ajánlásának négy szintje közül az elsőt (online információk nyújtása a közigazgatási szolgáltatásokról). 2002-ben elérték a második szintet, miután a korábbi statikus honlapot felváltotta egy dinamikus portál. Letölthetővé és kinyomtathatóvá váltak az ügyintézéshez szükséges űrlapok, nyomtatványok.

A 2002-2004-es Informatikai Stratégiájában az önkormányzat megteremtette a modern elektronikus közigazgatás alapjait azzal, hogy hangsúlyosan fejlesztette a háttérrendszereket. Kialakította például a hivatal belső ügymenetét elektronizáló, Lotus Notes alapú rendszert és az informatikai rendszerek mindennapi működtetését segítő felügyeleti alkalmazásokat. Kiépítette az intézmények közötti adatátviteli rendszert, és konszolidálta a hardverkörnyezetet. Magyarországon szintén elsőként 2002-ben itt indult el a BM Internetes Közigazgatási Szolgáltató Rendszer (közismerten XR). 2004 áprilisában itt vezették be ugyancsak elsőként az okmányirodai ügyek intézéséhez az ügyfélkaput, valamint az interneten vagy telefonon történő bejelentkezést. A tavaly elfogadott 2005-2007. évi Informatikai Stratégia tűzte ki célul az EU-s ajánlásokban megfogalmazott harmadik szint (a kétirányú interaktivitás) elérését.

2005. november 1-től egyes ügyek esetében a rendszer biztosítja az elektronikus ügyintézést. A szükséges űrlapok online kitölthetők, elektronikus aláírás segítségével hitelesíthetők és a hivatal is elektronikusan értesíti az állampolgárt a határozatáról. A negyedik szint eléréséhez – teljes körű elektronikus ügyintézés – még hiányzik, hogy az illetéket is le lehessen róni elektronikusan. Az elektronikus illetékfizetés jogszabályi hátterét 2005. szeptemberében teremtette meg a kormány.

Fejlesztés
A fejlesztések végig saját erőből, központi vagy EU-s támogatások nélkül folytak. Ehhez megfelelő segítséget adtak az IBM rugalmas technológiái és nyílt szabványokon alapuló rendszerei, amelyek lehetővé tették az elektronikus önkormányzat fokozatos, lépésről-lépésre történő kiépítését, valamint biztosítják azt, hogy a megoldást a jövőben egyszerűen kiegészíthessék új funkciókkal – például az elektronikus aláírás támogatásával -, miközben az önkormányzat költségvetését sem kell túlzottan megterhelni. (Az éves informatikai fejlesztési keret körülbelül 60 millió forint.)

Az átgondolt fejlesztésnek köszönhetően egyazon – az IBM Websphere Portal szoftverére épülő – internetes portál szolgálja ki a hivatal belső dolgozóit és az ügyeiket intéző állampolgárokat. A portál mögött működő, Lotus Notes címtár megoldása bejelentkezéskor azonosítja a felhasználót, – a felhasználó csak azt látja, amire jogosultsága, illetve szüksége van. A portál kiterjeszthető az önkormányzati intézményekre is.

Az önkormányzat a 2005. október 13-i ülésén elfogadott rendeletében kijelölte az elektronikusan intézhető ügytípusokat. A legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező természetes személyek elektronikusan intézhetik:
– az adóhatósági (építmény- és telekadó bevallás);
– az építéshatósági;
– valamint a hagyatéki ügyeket.
Elektronikus aláírás nélkül, az önkormányzati portálon regisztrálva lehet:
– panaszokat bejelenteni;
– parlagfűvel kapcsolatos bejelentéseket megtenni;
– az adóhatósági és építéshatósági ügyintézéshez időpontot foglalni.

Az elektronikus ügyintézés népszerűsítése érdekében a kerület önkormányzata új szolgáltatásként, a kerületi lakosok részére az elektronikus aláírást elérhetővé teszi. Az első száz igénylő részére az első évre ezt térítésmentesen biztosítja. Folyamatban van az önkormányzat rendszerének összekapcsolása a központi Kormányzati Ügyfélkapuval az önkormányzatok közül elsőként.

Tervek
Jövőre szeretnék az intézhető ügyek számát kiterjeszteni, illetve a szakhatóságok felé elektronikus kapcsolatokat kialakítani. Ugyancsak 2006-ban nyílik lehetőség arra, hogy a GVOP 4.3.2 pályázati forrás igénybevételével hasonló elektronikus szolgáltatásokat nyújtson az önkormányzat a kis- és középvállalkozások számára is.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek