Connect with us

technokrata

Terminátor a filmletöltők ellen

Kütyük

Terminátor a filmletöltők ellen

Alig két héten belül megkezdődnek a peres eljárások a filmeket jogsértő módon letöltőkkel szemben; Schwarzenegger támogatja az elképzelést.

Azon polgári peres eljárások, melyeket a hollywoodi stúdiók (Buena Vista Pictures Distribution, Sony Pictures Entertainment, Metro-Goldwyn-Mayer Studios, Paramount Pictures, Twentieth Century Fox, Universal City Studios és Warner Bros. Entertainment) kezdeményeznek a jogsértő magatartást folytató egyénekkel szemben, november 16-án kezdődnek meg az USA-ban. Úgy tűnik, a filmipar mit sem tanult a zeneipar hibáiból; mint ismeretes, a nagy amerikai zenekiadók már több mint egy éve citálnak újabb és újabb embereket bíróság elé nem engedélyezett zeneletöltésért – kevés sikerrel.

˝Az illegális filmcsere jelenti a legnagyobb gazdasági veszélyt a filmkészítésre, annak 110 éves történetében.˝ – mondta Dan Glickman, a Motion Picture Association of America, azaz MPAA elnöke szerdai bejelentésében, egy Los Angeles-ben megtartott sajtóértekezleten. Újságírói kérdésekre reagálva Glickman később nem óhajtotta megnevezni, hogy mely file-cserélő hálózatok ˝ügyfeleit˝ célozták meg első körben; némi támpontot ad azonban az, hogy az MPAA a Kazaa, az Edonkey és a Gnutella neveket említette, amikor az illegális digitális másolatok cseréjének technikai hátteréről esett szó.

A szervezet vezetője azt is titokban tartotta (egyelőre), hogy csak azokat fogják-e beperelni, akik megosztják a filmeket, vagy azokra is bírósági eljárás vár, akik csupán letöltik a jogvédett tartalmakat. ˝Azokat céloztuk meg, akik ezekkel a tartalmakkal illegális adatforgalmat produkálnak. Nem mondhatok többet.˝ – nyilatkozott Glickman. Hamarosan úgyis kiderül.

Párhuzamosságok

Hasonló okok szerepelnek az illegális filmcsere hátterében, mint a jogsértő zeneletöltések esetében: az egyre inkább elterjedő szélessávú Internet-hozzáférések, és azok adatátviteli sebességének folyamatos növekedése mindinkább közelebb hozza az emberekhez a nagy adattömegek megmozgatását igénylő tartalmakat is. Átfogó legális alternatíva pedig nem létezik, tehát még aki jogkövető magatartást szeretne folytatni, az is offline eszközökre (DVD, VHS) van kényszerítve – ami a mai (felgyorsult) világban már gyakran kényelmetlen.

Az MPAA ügyvédei nagyban támaszkodnak az RIAA tapasztalataira: elsőként például a jogsértő magatartást folytató internetező IP-címét rögzítik, majd utána névtelen pert kezdeményeznek (az angolszász területeken az ilyen, név nélkül beperelt emberekre használják a John Doe kifejezést), melyben később nevezik csak meg a vétkest. Ha egyszer beindult a jogi eljárás, az ügyvédek már kérelmezhetik a szövetségi bíróságtól, hogy rendelje el: az adott alperes Internet-szolgáltatója fedje fel a szerencsétlenül járt internetező kilétét.

A kalózkodás kárt okoz – véli Schwarzenegger

Habár a zeneipar is sokra becsli az egy-egy dalra jutó kalózkodás miatti bevételkiesést, az igazán nagy pénz a filmeken van. Az MPAA becslése szerint egy átlagos hollywoodi film elkészítésének, marketingjének és terjesztésének összköltsége valahol 143 millió dollár környékén mozog. A szervezet egy további becsléssel is szolgált: szerintük csak az Amerikai Egyesült Államokban 115-148 ezer film cserél gazdát illegálisan – minden nap.

Kalifornia kormányzója, a leginkább terminátorbeli filmszerepéről ismertté vált Arnold Schwarzenegger üdvözölte a lépést. ˝Több mint félmillió embert alkalmaz a szórakoztatóipar Kaliforniában, akik több mint 30 milliárd dollárral járulnak hozzá gazdaságunk növekedéséhez. Nem engedhetjük meg, hogy az illegális filmkalózkodás tovább folyjék, komolyan károsítva Kalifornia gazdaságát.˝ – nyilatkozott a klónt, genetikai kísérlet eredményét, kiborgot és idegen lények vadászát is eljátszó exszínész-kormányzó.

Egy washingtoni csoportosulás, a Public Knowledge szerint a pereskedés azonban önmagában nem fogja megoldani a helyzetet. Szerintük az lenne a legfontosabb, hogy a filmipar új üzleti modelleket hozzon létre, melyek inkább az Internetben rejlő alacsony költségeket, széleskörű elérhetőségét és sebességét alkalmazzák ki, nem pedig fenyegetésként tekintenek az online filmletöltésekre. Érdekes, hogy hasonló tanácsokat már a zeneiparnak is megfogalmaztak, ahol a fizetős szolgáltatások megjelenése valamit javított is a helyzeten (habár a peres eljárásoknak szinte semmilyen eredménye nem volt).



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek