Connect with us

Hirdetés

technokrata

Magyar virtuális tőzsdejáték

Kütyük

Magyar virtuális tőzsdejáték

A játékban virtuális tőzsdén lehet kereskedni virtuális pénzzel, virtuális részvényekért és virtuális haszonért.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) közel egy éve pályázatot írt ki a tőzsde, illetve a tőzsdei kereskedés népszerűsítésére és oktatására. Ezen a pályázaton az AITIA is indult, kompetenciái köréből az internetes portálok építésének, az oktatórobotok készítése terén nyert tapasztalatainak, valamint a komplex rendszerek ágens-alapú szimulációjának egy speciális kombinációját ajánlva fel.

Az AITIA pályázata a nyertesek között volt, ennek a munkának az eredménye a 2003. december 5-én bemutatott vbroker.hu oktatási portál, illetve az azon futó virtuális tőzsdejáték. A portálon szereplő tananyag a Budapesti Műszaki és Közgazdaságtudományi Egyetem (BMKE) Master of Business Administration (MBA) programja Pénzügyi Piacok tantárgyának elektronizált változata, a folyamatosan frissülő tőzsdeinformációkat pedig az Inter-Európa Bank biztosítja. Az ebben történő eligazodást segíti az AITIA Rt. virtuális brókere. Mindezeken túl a portált a különleges, online tőzsdejáték teszi teljessé.

Az AITIA által kialakított virtuális tőzsde a klasszikus tőzsdék szabályai szerint működik, egy program ugyanazzal az algoritmussal próbálja összepárosítani a megfelelő vételi és eladási megbízásokat, mint ami a világ vezető tőzsdéin is működik. Az elmúlt tíz évben számos tőzsdejátékot szerveztek már, Magyarországon csakúgy, mint szerte a világban. Ezek valósághűsége azonban, ami egy oktató portál esetében elsődleges, erősen megkérdőjelezhető. (Természetesen, ezek ennek ellenére mind élvezetes, és javarészt korrekt játékok voltak.)

Valósághűségen itt a következők értendők:
1. a megbízások az adott pillanatban érvényes konkrét ajánlatok által meghatározott áron teljesülnek, azaz, nincs központilag megszabott („kiírt”) ár, az a játékosok által kötött konkrét üzletektől függ
2. a megbízások teljesüléséhez a keresletnek találkoznia kell a kínálattal, tehát a „legjobb” árfolyamon beadott megbízások nem feltétlenül teljesülnek; a piac likviditását a valósághoz hasonlóan speciális (szimulált) szereplők biztosítják

A fentiek radikális szakítást jelentenek az online tőzsdejátékok eddigi világával, hiszen azok többségében a részvények árait egyszerűen deklarálták egy adott időszakra, és bármely, az adott időszakban beadott, megbízás ezen az áron teljesült, függetlenül az aktuális kereslettől, illetve kínálattól. Ennek megfelelően a játékosok akciói nem befolyásolták a piacot, még akkor sem, ha tömegesen cselekedték ugyanazt (v.ö. tömeghisztéria).

A fentiek egy speciális eseteként néhol a deklarált árfolyamok egy valós tőzsde árfolyamain alapultak, bizonyos késleltetéssel. Bár ez a megoldás valósághűséget sugall, az alapproblémát továbbra sem oldja meg, hiszen a játékosok megbízásai nem piaci alapon teljesülnek, s így az akcióknak nem lehet hatása a piacra magára. Ezzel szemben, AITIA Rt. tőzsdejátéka által alkalmazott, jelenleg a világon egyedülálló, megoldás képes a fenti célok megvalósítására, valamint a valós tőzsdei mozgásokhoz erősen hasonlító piaci viselkedések produkálására. Mindezeken túl, nem utolsó sorban, élvezetes játékot is nyújt. A fentiek elismeréseként a játékot a BMKE MBA programja is felhasználja majd az őszi szemeszter képzésében.

A játékok ütemezése az őszi időszakkal bezárólag

2004. július 13. – 2004. augusztus 13.
2004. augusztus 24. – 2004. szeptember 24.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés