Connect with us

Hirdetés

technokrata

Sokan alul- vagy túlértékelik az Internet szerepét

Kütyük

Sokan alul- vagy túlértékelik az Internet szerepét

Minden ötödik vállalat szerint az internetes megjelenés semmilyen plusz bevételt nem jelent, míg közel 50%-uk a vállalati bevételek mindössze 1-5%-át tulajdonítja az internetes jelenlétnek.

Egy kutatás eredményei szerint az interneten elérhető vállalatok közel 80%-a alkalmazott valamilyen marketing kommunikációs eszközt, illetve költött már reklámra. Az online hirdetéseket a megkérdezett vállalatok 38%-a alkalmazta eddig valamilyen rendszerességgel.

Gyakran találkozhatunk szakmai cikkekben olyan információkkal, hogy a vállalatok nem ismerik kellően az Interneten elérhető célcsoportot, nem használják megfelelően az online kommunikációs lehetőségeket, és ennek következtében gyakran elmarad a várt eredmény.
Ez derült ki a felmérés eredményeiből is, hiszen a vizsgált vállalati szegmensben közel minden második vállalatvezető becsülte túl a gyakori internetezők számát. Túlbecsülik továbbá a diákok arányát is az internetezők körében, hiszen 2/3 részük úgy ítéli meg, hogy a diákok aránya jelentősebb, mint 40%. Sőt, a vállalatok közel 30%-a szerint ez az arány magasabb, mint 60%. A tényleges arány pedig ettől jóval alacsonyabb. A ténylegestől jelentősebbnek ítélik a felsőfokú végzettségűek és a budapesti Internet-használók arányát is, alulbecsülik viszont az online módon vásárlók számát. A banner reklámoknak nagyobb direkt hatékonyságot tulajdonítanak, hiszen a megkérdezettek közel 50%-a szerint az átlagos átkattintási arány meghaladja az 5%-ot (a tényleges átlagos átklikkelési arány: 0,25%-0,5% között van).

A vizsgált vállalatok jellemzően három szempont miatt döntöttek az Internet alkalmazása mellett. Ezek a következők: marketing szempontok és az értékesítés támogatása, kapcsolattartás ügyfelekkel illetve partnerekkel és a piaci információk gyűjtése. Fontos az is, hogy a vállalatok milyen céllal készítették honlapjukat, hiszen gyakran problémát jelent a vállalatok körében az a kérdés, hogy miért is jelenjen meg az Interneten. A felmérés eredményei szerint rangsorban első helyeken az alábbi célok állnak: információ-közlés, image, reklámszempontok és az értékesítés ösztönzése.

Az online marketing eszközöket a megkérdezett vállalatok közel fele még nem alkalmazta, de e vállalatok harmada tervezi ezen eszközök kipróbálását. A reklámeszközök alkalmazása tekintetében a honlap mellett a leginkább alkalmazott marketing kommunikációs eszköz a hirdetési célú cikk, ezt követi szorosan egymás után az e-mail marketing és a banner. Megfigyelhető az is, hogy a vállalatok jelentős része nem azokat az eszközöket alkalmazza, amelyeket a leghatékonyabbnak ítél.

A jelenleg elzárkózók több mint fele alkalmazná ezeket az eszközöket, ha:
– nagyobb és differenciáltabb lenne a megcélozható célcsoport
– olcsóbb lenne a kommunikációs csatorna
– hatékonyság alapján kellene fizetni
– a jelenleginél kedvezőbb áron lennének elérhetőek a piaci információk

Az online marketing/reklámeszközök alkalmazása tekintetében a vállalatok döntően (közel háromnegyed részük) úgy nyilatkozott, hogy csak bizonyos esetben célszerű az alkalmazásuk.
A felhasználók véleménye szerint az online marketing/reklám eszközöket elsődlegesen információközlésre, másodlagosan értékesítés-ösztönzésre tarják alkalmasnak és csak harmadsorban használható márkaépítésre. A leghatékonyabb marketing eszközöknek a vállalatok az online ügyfélszolgálatot és PR-t tartják. A reklámeszközök tekintetében pedig a két leghatékonyabbnak ítélt eszköz a honlap és az e-mail marketing. Ezeket az eszközöket a hirdetési célú cikkek és a nyereményjátékokkal egybekötött hirdetések követik a hatékonyság megítélését illetően.

Az alkalmazott eszközök hatékonyságát a vállalatok 1/3 része nem tudja megítélni, közel 20%-uk nem elégedett és közel 50%-uk legalább átlagosan elégedett ezen eszközök eredményével. A hatékonyság merését döntően a cégen belül vizsgálják (közel 70%) és csak másodsorban bíznak meg reklámügynökségeket, piackutató, webdesigner- tanácsadó stb. cégeket.

A kutatás módszertana

A kutatás véletlenszerűen kiválasztott 1000 vállalat körében készült online kérdőíves megkérdezéssel (CAWI). A megkérdezett személyek vállalatok marketing-, PR-, kereskedelmi vezetői, egyes esetekben pedig IT vezetők voltak. Az adatfelvétel 2003. december 10. és 2004. január 10. között történt. A felmérés kérdőíve két részből tevődött össze. Az első részben az általános vállalati és kommunikációs jellemzők kerültek feltárásra, míg a második részben azon vállalatokat kérdeztük az internetes kommunikációról, amelyek alkalmaznak marketing kommunikációs eszközöket, továbbá nem tartoznak a mikro-vállalkozások és a piac direkt szereplői közé (például online reklámügynökségek; webdesigner cégek; felületértékesítők stb.). E csoportba a felmérés során 300 cég tartozott. A cikkben szerepelt eredmények e csoport körében értendők.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés