Connect with us

technokrata

A T-Mobile meglepetéseként júniusban óriás léghajó járja az országot

Kütyük

A T-Mobile meglepetéseként júniusban óriás léghajó járja az országot

Rég nem látott légijármű tűnt fel vasárnap az égbolton Magyarország felett.

Az angilai Hempshire-ből érkezett Magyarországra a T-Mobile Magyarország országjáró látványossága, az óriási, 43 méter hosszú és 13 méter magas léghajó, amely júniustól egy hónapon át számos település fölött megjelenik majd. A 2.000 kg súlyú, héliummal töltött kétmotoros T-Mobile léghajó nappal – és belső világításának köszönhetően – éjszaka is kiválóan látható lesz majd. Utazása során legfeljebb 3000 méterre emelkedik fel, egyszerre 17 órát tartózkodik a levegőben és 550 kilométert tesz meg. Különleges rádiós és navigációs eszközei minden időben biztosítják a tervezett útvonal pontos megtartását. A június 5-i T-Mobile Napi szuperkoncert és eseménysorozat egyik fő látványosságának ígérkező léghajó május 24-én indult útnak és Franciaország, Hollandia, Németország és Ausztria érintésével jutott el Budaörsre.

A Léghajót az American Blimp Corporation fejlesztette ki és építette meg. Külső köpenye egy áttetsző többrétegű laminált anyag, mely lehetővé teszi a léghajó teljes belső kivilágítását az éjszakai repülésekhez. A belső szerkezeti váz hiányában (mint amilyennel a régi 250 méter hosszú Hindenburg léghajó rendelkezett) a köpenyt a hélium gáz merevíti ki, mely a közhiedelemmel ellentétben nem robbanásveszélyes sőt, tűzoltásra alkalmas gáz. Érdekes, hogy még ekkora mennyiségben is csupán egészen kicsi a belső nyomás a léghajóban, nem több egy 10-15 cm átmérőjű vízoszlopénál. A léghajózás egyik legnagyobb kihívását az emelkedésből és süllyedésből, illetve a hőmérséklet ingadozásából adódó nyomáskülönbség jelenti. Egy szépen felfújt léghajó 1.000 méteres magasságba emelkedve már láthatóan veszítene feszességéből. Erre nyújt megoldást a köpeny belsejében található külön ballon, az úgynevezett ballonet. Ebben nem hélium van, hanem levegő, melynek mennyiségét és nyomását a pilóta a kabinból változtathatja. Így tehát emelkedés közben, mikor nyomáscsökkenés áll be az alacsony hőmérséklet és a magasság miatt, a pilóta nyomás alá helyezi a ballonettet. Miután ez megtelik, visszaáll a belső nyomás és a léghajó, így nem veszít feszességéből. A léghajó Főpilótája Mike Nerandzic, aki több mint 20 éve vezet léghajókat, és már 5 különböző Olimpián is repült. Másodpilótája a léghajózásban ritkának számító hölgy személyében Kate Board, aki Amerikából érkezett Magyarországra, hogy részt vegyen a repülésekben.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek