Connect with us

Hirdetés

technokrata

Bővülő választék, javuló szolgáltatások a hazai e-boltokban

Kütyük

Bővülő választék, javuló szolgáltatások a hazai e-boltokban

Bár az Internet-felhasználók többsége a Világhálót ma még elsősorban a vásárlás előtti tájékozódásra használja, Magyarországon már jelenleg is több száz elektronikus bolt várja milliós árukészlettel és javuló színvonalú szolgáltatásokkal a karácsonyi vásárlást karosszékből lebonyolítani tervezőket.

Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) megbízásából 2003. novemberében és decemberében a magyarországi online kereskedelem keresleti oldalának feltérképezése érdekében végzett kutatás 289 bevásárlókosaras rendszerű, a karácsonyi ajándékozás során tipikusan szóba kerülő árukat forgalmazó e-bolt kínálatát és szolgáltatását vizsgálta meg részletesen.

A kutatásban megvizsgált boltok összesen 1,5 millió terméket kínálnak 20 különböző, a karácsonyi ajándékozáshoz köthető termékkörben. A kínálat igen színes, a vásárlók érdeklődési körüknek megfelelően vásárolhatnak például makettet, horgászbotot, szivart vagy akár függőágyat is. A legtöbb hazai e-bolt (14%) számítástechnikai eszközöket kínál, 13-13% forgalmaz könyveket, illetve zenei és filmes kiadványokat. Nagyjából 5-5%-kal képviseltetik magukat a szórakoztató elektronikai, szabadidős, irodai cikkek, élelmiszerek (szeszesital, édesség) és ruházati termékek forgalmazói. A legnépesebb termékkategória a könyveké (768 ezer termék), második a zenei CD-k és filmek csoportja (485 ezer termék), míg a harmadik helyen a számítástechnikai eszközök szerepelnek (48 ezer termék). A három termékcsoport ezzel a teljes választék 87%-át adja.

A kutatás időszaka alatt az üzletek 15%-a nyújtott állandó jelleggel árkedvezményt termékeire, amelynek jellemző mértéke 6% volt. Az állandó kedvezmények mellett időszakos árkedvezményt kínált a boltok közel egyharmada, átlagosan 9%-os mértékben.

Az e-boltokban a postai szállítás a leggyakoribb (78%), futárszolgálat (29%) és bolti kiszállítás (22%) ritkábban vehető igénybe. A boltok átlagosan egyhetes szállítási határidőt vállalnak, az átlagos szállítási költség 1.263 Ft. A boltok egynegyedénél a nagyobb összegű – átlagosan 25-35 ezer forint értékű – vásárlások esetén ingyenes a kiszállítás. A legelterjedtebb fizetési mód a készpénzes utánvétel 87%-os aránnyal, míg bankkártyával egyelőre csak a boltok alig egytizedében fizethetünk.

Az e-boltokban a termékről általában alapos tájékoztatást kaphatunk, a legtöbb információ a számítástechnikai eszközök, könyvek, zenei és filmes kiadványok esetében található. Három boltból kettő könnyíti meg a vásárlást súgóval. A garanciális feltételekről és az adatvédelemről ugyanakkor csak a boltok 42-42%-ában olvashatunk. A marketing célú adatgyűjtés nem jellemző (7%), de a vásárlástól való elállás jogáról csak a boltok 29%-nál olvashatunk. Az e-boltok ügyfélszolgálata 91 százalékban elérhető e-mailen keresztül, és általában már néhány órán belül választ ad a feltett kérdésekre. Az üzletek 87 százaléka működtet telefonos ügyfélszolgálatot. Ugyanakkor csak az e-boltok 54 százalékánál szerepel a cégnév, postai cím, telefonszám és e-mail cím mindegyike.

Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium megbízásából a Recall Tanácsadó Kft. és a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének (MTE) együttműködése keretében jött létre a fenti kutatás.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés