Connect with us

technokrata

Miért vásárolunk vagy nem vásárolunk az Interneten?

Kütyük

Miért vásárolunk vagy nem vásárolunk az Interneten?

Bár elégedettek az online vásárlók, még mindig sokan vannak, akik aggódnak a veszélyeitől.

Az online vásárlás lehetőségeit kihasználók közül legtöbben könyvet vásároltak (52,3%) az Interneten. Mintegy 30%-uk már vásárolt vagy rendelt online hardvert, szoftvert, CD-t, kazettát, videokazettát, szórakoztató elektronikai cikkeket és háztartási eszközöket. Emellett szintén jelentős azok száma, akik a színház-, vagy mozijegyet, az élelmiszert, az italt és az újság vagy a folyóirat előfizetést preferálták. Az online vásárlók legkevésbé virágot, részvényeket/ értékpapírokat és bútort szereztek be a Világháló segítségével.

A szolgáltatások közül a legnépszerűbbek az online vásárlók körében a mobiltelefonnal kapcsolatos szolgáltatások igénybevétele. Az online vásárlók fele vett már igénybe ilyen szolgáltatást. Meg kell azonban említenünk, hogy ez az arány azért ilyen magas, mert az olyan, néhány száz forintos rendelés/vásárlás, (mint például a csengőhang letöltés) is ebbe a kategóriába tartozik. Az állásfigyelés, a banki szolgáltatások, az üdüléssel és szórakozással kapcsolatos szoláltatások szintén nagyon keresettek az Interneten. Ennél valamivel kevesebben használták az Internetet utazási és biztosítási szolgáltatások igénybevételére.

Az internetezők szerint az online vásárlásnál a legfontosabb szempontok a biztonság, az árkedvezmények, a gyorsaság és a kényelem. Emellett azonban sokakat csábítanak a könnyen megszerezhető termékinformációk, a 24 órás elérhetőség, az online vásárlással járó többletszolgáltatások, a törzsvásárlói árengedmény és a fizetési lehetőségek sokszínűsége. Az online vásárlók tehát leginkább azt preferálják ebben a módszerben, hogy így könnyedén, akár éjszaka is a monitor előtt ülve pillanatok alatt, különösebb utánjárás nélkül elintézhetik a keresett áruk beszerzését.

Akik nem vásárolnak online

Azok, akik eddig még nem vásároltak az Interneten keresztül, éppen a legalapvetőbb szempontokat tartják megoldhatatlannak online vásárlás esetében. Legfőbb magyarázatként azt említették meg, hogy ők szeretik személyesen megfogni, megnézni az árut, ami online vásárlás esetében nem lehetséges. Emellett aggódnak az online vásárlás negatív következményeitől és veszélyeitől, többek között a személyes adatokkal és a banki titkos jelszóval való visszaélés lehetőségétől. Sokan tartanak attól, hogy az internetes vásárlás adminisztratív hibákat eredményezhet, vagy, hogy olyan költségeket is felszámolhatnak nekik, amiről nem tájékoztatták őket előre. A szállítás pluszköltsége és az online vásárlás bonyolultsága is sokakat riaszt vissza az internetes vásárlástól.

Ezek látszólag ellentmondó adatok, hisz láthatjuk, hogy azok, akik még nem próbálták az online vásárlás lehetőségeit, pont azoktól a veszélyektől aggódnak leginkább, amit az internetes vásárlók a legfőbb előnyöknek tartanak. Ennek két fő oka lehet; egyrészt Magyarországon az emberek még nem igazán bíznak az online lehetőségek biztonságában, másrészt sokan tudatlanok a témában, így félnek olyan új lehetőségeket kipróbálni, amihez nem igazán értenek.

Arra a kérdésre, hogy mekkora kedvezmény esetén hajlanának arra, hogy a hagyományos vásárlás helyett inkább online módon szerezzenek be egy terméket vagy szolgáltatást, a megkérdezettek közel fele felelte azt, hogy 10% fölötti árengedmény esetén lennének csak hajlandóak vállalkozni erre. A válaszadók negyede 5-10% közötti kedvezményt vár el, de azok aránya is elérné a 12%-ot, akik akár kedvezmény nélkül is átállnának az online módszerre, ha az gyorsabb lenne, mint a hagyományos. A megkérdezettek 4,1%-a semmilyen esetben sem hajlana az online módszerre.

Kutatás módszertana

NetMonitor néven közös kutatássorozatot indított az NRC Piackutató Kft. és a TNS Gazdasági és Társadalmi Marketing Tanácsadó Kft. A kutatócégek 2003. novemberig 10-ig különböző témakörben, többek között a gazdaság, informatika és a telekommunikáció területén végeznek havonta online felméréseket. Az októberi kutatásunk alkalmával az E-kereskedelmet és az interaktív szolgáltatásokat vizsgáltuk. Az adatfelvétel 2003. október 28. – november 6-a között zajlott. A több mint 566 érvényes kérdőív adatai az Internet-használatot befolyásoló legfontosabb jellemzők (nem, kor, iskolai végzettség és településtípus) alapján reprezentatívak a hetente többször internetező magyarországi felhasználókra (a TNS InterBus nagymintás kutatás adatai alapján).

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek