Connect with us

technokrata

Fellendülőben az online reklámpiac

Kütyük

Fellendülőben az online reklámpiac

Az online hirdetéseknek több mint tíz százalékos növekedést jósolnak 2003-ra az öreg kontinensen – hazánk ezt majdnem kétszeresen teljesíti túl.

Online reklámpiac az USA-ban

Az Interactive Advertising Bureau és a PricewaterhouseCoopers (PWC) amerikai cégek elmondása szerint az online hirdetésekből származó bevétel az idei év első negyedében elérte az 1,69 milliárd dollárt. Ez 7 százalékos növekedés az eggyel korábbi negyedévhez és 11 százalékos bővülés az egy évvel korábbi, hasonló időszakhoz képest. A növekedés 2002 utolsó negyedében 9 százalékos volt az azt megelőző negyedhez viszonyítva, ami azt jelentette, hogy 2002-ben a hirdetésekből befolyó bevétel meghaladta a 6 milliárd dollárt.

Felmérés Európában

A PWC és a Zenith Optimedia készítette felmérés szerint a nyugat-európai piacok hat legnagyobbika (Nagy Britannia, Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország és Hollandia) kétszámjegyű bővülést mutat fel idén az online reklámbevételek tekintetében. Azóta nem volt ilyen magas a gyarapodás, mióta három éve kipukkant az Internet-buborék. Ez számokban kifejezve 886 millió eurós (megközelítőleg 1 milliárd dolláros) nagyságot jelent, ami egészen pontosan 10,2 százalékos növekedés a tavalyi évhez képest. Becslések szerint 2007-re már több mint 1,25 milliárd eurót (mai árfolyamon számolva hozzávetőleg 1,46 milliárd dollárt) fognak ezen hat országban internetes hirdetésre költeni a cégek.

˝A reklámpiacot az utóbbi években nagyon negatívan befolyásolták a nemzetközi események – ám ezen időszak alatt több rangos sportesemény is hozzá fog járulni a piac revitalizálásához.˝ – mondta Robert Boyle, a PWC egyik elemzője. Ezek közül különösen jelentősnek a 2004-es nyári Olimpiát és a 2006-os Labdarúgó Világbajnokságot említette Boyle. Ugyanakkor ezen időszak alatt sem változik meg a piac szerkezete: Európában az internetes hirdetések ugyan gazdaságilag jelentős növekedést fognak felmutatni a következő 5 évben, ám a teljes piacnak továbbra is csak egy kis szeletét adják majd.

20 százalékos online médiaköltés hazánkban

Tavaly júniusban a médiatulajdonosok 1,8-2 milliárd forint nettó (befolyó, ügynökségi jutalékokkal, kedvezményekkel csökkentett) reklámköltést vártak a 2003-as év online média piacától. A Red-stars által immáron harmadik éve készített felmérés tapasztalatai szerint a következő évre vonatkozó várakozások rendszerint magasabbak a végül megvalósulóknál, 2003. nyarán az idei évre vonatkozó prognosztizált eredmények (immáron az első fél év tapasztalatait is számításba véve) már csak 1,5-1,8 milliárd forintról szólnak. A 2002-re becsült 1,3-1,5 milliárd forinthoz képest ezek az adatok a piac 18-20%-os bővülését vetítik előre az év végéig.

Általánosságban elmondható, hogy a csodaváró hangulat eltűnt a felmérésekből, a várakozások, és a végül megvalósuló költések közötti különbség csökkenő tendenciát mutat. A bevételek leginkább az informatikai iparágból maradtak el az utóbbi időszakban, bár sokak szerint ezen a területen pozitív változások tapasztalhatóak. Érdekes, hogy az autóipart és a bankszektort az internetes médiaköltések szempontjából legalább annyian sorolták a visszaeső, mint a növekvő részaránnyal rendelkezők táborába, ami nem a költés csökkenését, sokkal inkább a kampányok során használt médiafelületek közötti átrendeződést sejteti.

A médiatulajdonosokhoz reklámbevételeik mintegy fele online ügynökségeken keresztül érkezik, a klasszikus ügynökségek és azok online részlegei a költés egyharmadát, a közvetlen ügyfelek mintegy 15%-át teszik ki. A hatékony reklámeszközök és azok trendjeinek területén a médiatulajdonosok véleménye is változatos képet mutat, az azonban egyértelműen megállapítható, hogy a nagyobb méretű hirdetések kapcsán további növekedésre számítanak. Tapasztalataik szerint szintén komoly hangsúllyal szerepelnek a médiatervekben a felbukkanó és a pop-under hirdetések, valamint a szponzorációk.

A jövővel kapcsolatban a médiatulajdonosok várakozásai pozitívak, további jelentős bővülést várnak a piactól, azonban ezek a várakozások már sokkal inkább a realitás talaján mozognak, mint a korábbi években.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek