Connect with us

technokrata

Hatósági engedély a popup reklámoknak

Kütyük

Hatósági engedély a popup reklámoknak

A sokak által gyűlölt popup reklámok számára továbbra is szabad az út; köszönhetően egy bírósági ítéletnek.

Az Amerikai Egyesült Államok egyik szövetségi bírája úgy döntött, hogy nem jelent problémát az, ha egy felpattanó ablak, angol nevén popup (window) eltakarja egy megnyitott weboldal valamely részét (akár az azon található reklámot is). A virginiai ítélet azon jogi eljárást követően született meg, hogy több cég pereskedésbe kezdett, van-e joga valakinek eltakarni a website-okon levő reklámokat popup ablakkal.

A felpattanó reklámokat gyakorta az adott oldal üzemeltetői alkalmazzák, bevételeiket növelendő. Igenám, de egyes cégek rájöttek, hogy magát a popupot anélkül is lehet alkalmazni, hogy ahhoz a felhasználónak meg kellene nyitnia egy adott webhelyet. Ehhez azonban szükség van egy programra (például az igen ismert, ám kevéssé szeretett Gatorra), amely időnként a számítógépet használó ˝arcába tolja˝ a felpattanó ablakot. Ez azonban azt jelenti, hogy az internetező akkor is láthat egy-egy ilyen reklámot, amikor egy olyan oldalra téved, ahol már más reklámok (például bannerek) is vannak. Itt robbant ki a vita, mert az ilyen módon propagált hirdetések eltakarhatták azokat a reklámokat, melyeket az oldal üzemeltetője helyezett el az oldalán.

Pontosítva a fenti általánosságokat: a U-Haul, mely sérelmezte webes hirdetéseinek lefedését, beperelte a WhenU céget, mely a popup reklámozást lehetővé (egyik) szoftver disztribútora. A bíróságon a U-Haul már védjegyek és szerzői jogok megsértésével is vádolta a WhenU-t, ám a döntést meghozó bíró mégis ez utóbbinak kedvezett. Az ítélet szerint ugyanis a külön ablakban, előre feltelepített szoftver által megjelenített hirdetés nem sért semmilyen jogot, illetve a versenyt nem teszi igazságtalanná (unfair). A pernek egy korábbi szakasza egyébként már a nyár elején lezárult.

A döntést felemás szájízzel értékelheti az egyszeri internetező. Egyrészt az egy pozitív dolog, hogy a szólásszabadság nem csorbulhat némely weboldal hirdetési politikája okán, ám a popup reklámokat valószínűleg nem sokan siratnák meg, ha egy döntés értelmében el kellett volna tűnniük az Internetről. Persze a felpattanó ablakok blokkolására számos megoldás létezik, így az eredményt mérlegelve mégis pozitívan jött ki az internetes közösség az amerikai cégek jogi csatározásából.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek