Connect with us

technokrata

Amerikai internetes kereskedők árui Magyarországon

Kütyük

Amerikai internetes kereskedők árui Magyarországon

Néha meglepő árkülönbségek tapasztalhatók bizonyos termékek esetében az Egyesült Államokban és Európában.

Csak egy a sok példa közül: egy Panasonic SVSD50 MP3-lejátszó nálunk 52 ezer forintba kerül, addig ugyanez a tengerentúlon már 128,5 dollár, azaz szállítással együtt is csak körülbelül 30.000 forint. Számos termék pedig egyáltalán nem is kapható Kelet-Európában, melyeket a nálunk élő külföldiek hosszan tudnának sorolni. Itt említeni lehet speciális szakkönyveket, ritka CD-ket, informatikai eszközöket vagy amerikai autókhoz és gépekhez való alkatrészeket.

Hasonló nehézségekbe ütközhet a magyar vásárló, ha a nagy aukciós oldalakon szeretne licitálni (például eBay.com-on), ahol a legtöbb tételt csak amerikai szállítással kínálják. És a legtöbb nagy tengerentúli kereskedő a termékeinek jó részére nem is vállal kelet-európai szállítást. A gazdasági mechanizmusok törvényszerűségei szerint, ha valamire van kereslet, azt előbb-utóbbi kínálat követi – de ez egyelőre kevéssé érezhető a nemzetközi internetes kereskedelemben.

Az árkülönbségeknek és az online kereskedelem földrajzi korlátozásának több oka is van. Az egyik a nagyobb vállalatok piaci árstratégiája. Amíg bizonyos piacokon egy-egy termék hiánypótlónak számít, magasabb árat lehet elkérni érte, mint egy fejlettebb gazdaságú országban, ahol már komoly verseny van a piacon. Így fordulhatott elő, hogy a tőlünk keletre hosszú ideig drágábbak voltak a mobiltelefonok, mint nálunk, miközben tőlünk nyugatra már feleannyiért is kínálták az új készülékeket.

De a regionális gazdaságpolitika is jelentős szereppel bír. Ahogy minden ország védeni igyekszik saját gazdaságát, ez eltérő vám és egyéb pótlékszabályozáshoz, ezáltal jelentős árkülönbséghez vezethet. Az EU-val kötött és már régóta élő gazdasági szabályozás ezeket az árkülönbségek nagy részét lebontotta, de az USA-val szemben változatlanul hagyta.

A fentiek mellett a garanciális ellátás is korlátozóan hat a kereskedelemre: egyes termékek (műszaki cikkek, cipők stb.) csak úgy hozhatók forgalomba, ha arra a forgalmazó garanciát vállal. Ehhez pedig telephely, logisztikai központ és ügyfélszolgálat kell, melyek kiépítése jelentős költségekkel jár. S melynek megtérülése egyelőre korántsem biztos egy amerikai kereskedő számára. Ráadásul a befektetők nem tolonganak mostanában, hogy internetes cégekbe fektessék pénzüket – még az Egyesült Államokban sem.

Hosszú távon az uniós gazdasági integráció és a szabadkereskedelmi megállapodások árkiegyenlítő hatása erősebben érvényesülhet, de az USÁ-val való internetes kereskedelem még gyerekcipőben jár. Egyelőre egy hazai, de amerikai raktárhelyiséget is fenntartó internetes cég tud segítséget nyújtani a tengeren túli vásárlásokban: az InternetVilag.hu saját nebraskai telephelyéről haza tudja szállítani az amerikai kereskedőtől vásárolt árut – amit a legtöbb amerikai oldal nem vállal, ha közvetlenül teszünk megrendelést.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek