Connect with us

technokrata

Magyarország: nyomtatott és online újságok versenye

Kütyük

Magyarország: nyomtatott és online újságok versenye

Tovább nő az online médiumok olvasottsága, míg a nyomtatottaké csökken.

A hazai média egyik jellemező tendenciája, hogy míg az online médiumok olvasottsága továbbra is folyamatosan nő, addig a nyomtatott sajtótermékeké lassan, de biztosan csökken. Ez a visszaesés abból ered, hogy a nyomtatott sajtón belül a bulvár sajtó olvasottsága stagnál, míg a politikai napilapoké esik, ami azt eredményezi, hogy egyes korcsoportokban – például a 18-29 közötti A-B jövedelmi kategóriába eső célcsoportban – az Origo olvasóinak száma már megegyezik a legolvasottabb politikai napilapéval (mindkettőé közel napi 40 000).

Az online és offline médiumok olvasottsági rangsora, 2002.4.-2003.1 negyedévben, 18-29 közötti A-B jövedelmi kategóriában a következőképp alakul: Népszabadság, Origo, Blikk, Metro, Startlap, Index, Mai Nap, Nemzeti Sport, Magyar Nemzet.

Ahogyan ez lenni szokott, az olvasottságot tekintve az online tartalomszolgáltatásban az elkövetkező nyári hónapok 10% körüli forgalomesést hoznak, majd a „rend” augusztus 20-tól kezdődően újra visszaáll, illetve várhatóan túllépi a korábbi szintet. A visszaesés nem a nyáron internetezők számának csökkenését jelenti, hanem azt, hogy aki a nyári időszakban internetezik, az általában kevesebb időt tölt az Interneten.

Az Internet használóinál megfigyelhető tendencia, hogy számuk növekedésével összetételük egyre inkább megfelel a teljes népesség összetételének, azaz egy „átlagos” internetező egyre jobban hasonlít egy „átlagos” hazai lakosra, vagy olvasóra. Míg néhány évvel ezelőtt jól meghatározható volt, hogy az Internetet jellemzően például a technológiával foglalkozó szakokon tanuló egyetemisták használták, addig mára ezek a karakterek eltűnőben vannak, azaz az Internet egyre inkább „mindenkié”.

Az internetes tartalmak fejlődését nagyban befolyásolja az Internet-elérések minősége. A hazai piacon a legmarkánsabb tendencia a szélessávú előfizetések Internet-hozzáférések számának intenzív növekedése. 2001 vége óta az ADSL használóinak száma megtízszereződött, a kábelnet használóké megháromszorozódott. A vállalati szegmensben is a szélessávú kapcsolatok terjedése zajlik.

A jelenlegi hazai piacon még a dial-up előfizetés az uralkodó, de az alternatív technológiák erőteljes előretörése figyelhető meg. Az Axelero megbízásából a TÁRKI által végzett kutatás adatai szerint 2002-ben az otthoni hozzáférések 10%-át már e technológiák adták. Az ADSL terjedésének egyik fontos hatása, hogy az Internet-használati szokásokat is átrendezi: megjelenésével és terjedésével már duplájára nőtt az Interneten töltött idő.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek