Connect with us

technokrata

A jövő a fizetős online tartalmaké?

Kütyük

A jövő a fizetős online tartalmaké?

Szétnézve szerte az Interneten tapasztalható, hogy az online tartalmakért egyre több helyen kell fizetni – ugyanakkor nem minden esetben vált/válik be a szolgáltatás fizetőssé tétele…

A Wall Street Journal igen rangos napilapnak számít – aki a gazdasági életben otthonosan szeretne mozogni az USA-ban, annak szinte kötelező feladat előfizetni. Internetre való kijövetele után mégis ingyenesen volt elérhető a digitális változat. Az 1995-ben indított online verzió körülbelül egy évig volt díjmentes – ez idő alatt 650 ezer ˝előfizetőt˝ sikerült az újságot megjelentető Dow Jones & Co. cégnek szereznie. Miután azonban a szolgáltatás fizetőssé vált, drasztikusan, negyedére csökkent az előfizetői szám: 1997 végére már csak körülbelül 172 ezer ember olvasta a Világhálón a gazdasági híreket. Jelenleg hozzávetőleg 664 ezer olvasót tudhat magának az újság, ez azonban csak a hatoda a nyomtatott változatnak.

Hasonló tapasztalatokról számolt be a Consumer Reports nevű, elsősorban terméktesztekkel foglalkozó online újság is; az 1997-es fizetőssé válás után lecsökkent az olvasói szám, a körülbelül harmadára-negyedére fogyatkozó fizető előfizetők azonban azóta is tartják a teljes olvasói táborhoz képesti szintjüket (a CP ugyanis ingyenesen elérhető szolgáltatásokat is kínál). Analógiát mutat ezzel az előfizetők közti szegmentálódás is: az éves díjat egyben letudó olvasók a teljes fizetős tábor 25 százalékát adják, míg a hónapról hónapra fizető ügyfelek aránya 75 százalék. Mi a siker titka? John Sateja, a CP kiadójának vezérigazgatója elmondta, hogy mivel online újságjuk nagyban hozzásegíti az olvasókat a vásárlások előtti döntéshozatalban, ezért hajlandóak egy relatíve kevés összeget (havi 5 dollár, éves szinten 24 dollár) kifizetni érte.

Az itthon népszerű, de (egyelőre) ingyenes Osztálytársak.hu website-hoz hasonló szolgáltatást végez az USA-ban a Classmates, ahol régi iskola-, katona-, munkatársakat lehet megkeresni az Internet révén. Egy 7 dolláros díj kifizetésével örökhasználati jogot lehet ide szerezni, s évi 36 dollár ellenében prémium tagságot szerezhet az, aki előfizet. A cég mára már 32 millió taggal rendelkezik, akikből 1,7 millió prémium ügyfél. Emellett azonban szükség van a reklámokra is: az oldal alkotója és az aköré szerveződött cég jelenlegi elnöke, Randy Conrads elmondása szerint a felhasználók által fizetett bevételek a rendszer fenn- és karbantartására mennek el, míg a reklámbevételek jelentik a profitot. A 2001. októbere óta nyeresésges cég 200 alkalmazottal rendelkezik, tavalyi bevétele pedig 70 millió dollár volt.

Ezek azonban sikertörténetek (akad még jópár, főként az Egyesült Államokban), gyakran előfordul egy szolgáltatás fizetőssé tétele után, hogy a felhasználók egyszerűen elvándorolnak az oldaltól és olyan alternatívákat keresnek, melyek révén megspórolhatják a kifizetést. A folyamat mindenesetre elindult, s előbb-utóbb itthon is egyre gyakrabban találkozunk majd vele.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek