Connect with us

technokrata

A mobiltelefonok 30 százaléka nem válik be

Kütyük

A mobiltelefonok 30 százaléka nem válik be

Egy új felmérés adatai szerint a mobiltelefon-gyártók évente több tízmillió darab készüléket kénytelenek a tervezett ár alatt kínálni azért, mert azok nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket.

Az mobiltelefonok adásvételi szolgáltatását üzemeltető Mloop cég által készített felmérés szerint a 2001-ben legyártott mobiltelefonok 30 százaléka nem hozta be a gyártók várakozásait, például a túl magas ár, a nem megfelelő kinézet, design, szín, szolgáltatáskínálat vagy más okok miatt. A különböző országok tőzsdéinek kiegyensúlyozatlansága miatt a gyártók sok esetben nem képesek helyesen felmérni egy adott piac keresletét, amely révén szintén hatalmas összegeket veszítenek el.

Az Mloop felmérése szerint a világ legnagyobb mobil telekommunikációs szolgáltatói közé tartozó, hatalmas raktárkészletekkel működő Vodafone, illetve az NTT DoCoMo cégeknek hetente körülbelül 80 millió dollárját emésztik fel a raktározás költségei, illetve az árak csökkenése. A 80 milliós összeg kétharmada a különböző előfizetési akciókból adódik, melyek keretében az operátorok ingyen, vagy nagyon alacsony összegért kínálnak mobiltelefonokat az új előfizetést vásárló ügyfeleknek. A fennmaradó rész azon kereskedők tevékenységéből származik, akik a másodlagos piacon próbálják értékesíteni a telefonokat, ahol a tavalyi évben 27 millió GSM rendszerű mobiltelefon került eladásra.

További gond az operátoroknak az is, hogy a legnépszerűbb készülékekből gyakran hiány van a piacon, míg a népszerűtlenebb modellekből túlkínálat alakul ki. Ennek eredményeként a mobilok árai hetente átlagosan 1 százalékkal csökkennek, amely egy 200 dolláros készülék esetében három hónap alatt már 24 dolláros olcsóbbodást jelent (mialatt a termék csupán raktárban áll). Az újabb és újabb, számos extra funkciót (letölthető játékok, zenelejátszás) kínáló mobilok megjelenésével egyre nehezebb és fontosabb feladat lesz tehát az operátoroknak egy adott mobiltelefon iránti kereslet minél pontosabb feltérképezése még a termék árusításának megkezdése előtt.

Az Mloop elnök-vezérigazgatója, Byron Rose úgy véli, a piac olyan nagyágyúi, mint a Nokia, a Sony Ericsson, vagy a Motorola, nem teszik lehetővé mobiltelefonjaik testreszabását, amelynek révén az operátorok kockázatai némileg mérséklődhetnének. Ezzel szemben az olyan kisebb játékosok, mint az angol Sendo vagy némely kínai gyártó, alap mobiltelefon modulokat kínálnak, amelyek köré a megrendelő igényei szerinti készüléket építik fel (szín, borítás, stb.).

A felmérés készítői úgy találták, hogy az elmúlt hónapokban a 100 dollár körüli, vagy az ezen összeg alatt kínált mobiltelefonok viszonylag jól tartották árukat, mivel ezek között kevés új belépő jelent meg, a fejlődő országokban pedig jelentős kereslet mutatkozik irántuk. Az Mloop adatai szerint csupán a Nokia 3330-as ára csökkent ez év februárja óta 10 dollárral 106 dollár körüli összegre, míg más készülékek aránylag jól tartották árukat. Ezek közé tartozik a Siemens A35, amely stabilan 57 dollárba kerül, valamint az Alcatel 303, amelyet 75-80 dollár körüli átlagos áron kínálnak a kereskedők, míg a Motorola T191 ára a túlkínálat hatására 110-ről 95 dollárra csökkent.

A felsőkategóriás készülékek közül csak a legnépszerűbbek voltak képesek tartani az árukat. Ezek közé tartozik a színes kijelzős Ericsson T68/Sony Ericsson T68, amely hónapokon át nehezen volt elérhető, ám stabilan tartotta 350 dollár körüli árát. Más a helyzet a monokróm kijelzővel felszerelt high-end mobilok esetében, ahol nagymértékű csökkenés következett be. A felmérés készítőinek információi alapján például a Motorola V60-as ára januártól márciusra 300-ról 250 dollárra csökkent, a Samsung SGH-A400/A408-asé pedig két hónap alatt 30 dollárt zuhanva 255 dolláron állapodott meg.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek