Connect with us

technokrata

Nem várható növekedés a mobiltelefonok piacán

Kütyük

Nem várható növekedés a mobiltelefonok piacán

A Gartner Dataquest felmérése szerint az mobiltelefonok eladása az idén alulmúlja majd a tavalyi eredményeket.

Míg a 2000-es évben összesen 413 millió mobiltelefont tudtak értékesíteni a gyártók, addig az idei év végére csak 400 milliós darabszámot jósol Bryan Prohm, a Gartner egyik vezető piacelemzője.

A harmadik negyedév során 2001-ben 94,4 millió készülék került eladásra, ami elmarad a tavalyi év azonos időszakában értékesített 103,2 milliós darabszámtól. Különösen alacsony a kereslet a mobiltelefonok iránt Nyugat-Európában, ahonnan a telefonok eladásából származó bevételek egyharmada származott 1999-ben, illetve 2000-ben.

Prohm úgy véli, a csökkenés oka az, hogy míg tavaly a szolgáltatók még nagyon könnyen tudtak előfizetőket szerezni, addig az emberek azon fennmaradó részét, aki még nem rendelkezik mobiltelefonnal, elég nehéz lesz meggyőzni arról, hogy vásároljon egy készüléket.

Számos szolgáltató olcsó, rendszerint prepaid előfizetéssel együtt megvásárolható telefonokkal igyekezte magához csalogatni az ügyfeleket. Ennek nyomán a mobiltelefonok penetrációja 2000 végére 75 százalékra növekedett, és most is körülbelül ugyanott áll. Az emberek következő 20 százalékát – akiknek még nincs mobiltelefonja – javarészt nagyon fiatal, vagy nagyon idős személyek alkotják, őket gyakorlatilag lehetetlen ”megérintenie” a szolgáltatóknak. Ennek megfelelően az új készülékeket már nem az ”első mobiltelefonom” felfogás jegyében kell értékesíteni, hanem arról kell meggyőzni a meglévő előfizetőket, hogy cseréljék le telefonjaikat egy újabb, nagyobb tudású, kisebb stb. modellre.

Erre a célra (is) kitűnően megfelelnek a 2,5. generációsnak is nevezett GPRS-képes mobiltelefonok, amelyek csak késve kezdtek megjelenni a piacon (például a Nokia csak a közelmúltban jelentette be első ilyen telefonját), ami szintén az eladások csökkenésének egyik oka. 2002-ben az újabb és újabb GPRS-terminálok megjelenése némi lökést adhat az iparágnak, véli Prohm.

A harmadik negyedév során egyébként a piacvezető Nokia 31,5 millió darab telefont értékesített a tavalyi időszak 32,4 milliójához képest, ráadásul piaci részesedése is 33,4-ről 31,4 százalékra csökkent. A finn gyártó legújabb próbálkozása a tegnap bemutatott nagyméretű színes kijelzős, beépített digitális fényképezőgéppel és multimédiás üzenetküldő képességgel, illetve GPRS támogatással ellátott 7650-es modell, amely leghamarabb a jövő év második negyedévében kerülhet a boltokba.

Értékesített darabszám terén egyedül a Motorola, illetve a Samsung volt képes növekedést elérni. Előbbi 14,5 millióról 14,8 millióra, utóbbi 4,4 millióról 7,1 millióra növelte negyedéves eladásait a tavalyi év azonos időszakához képest. Az Ericsson a tavalyi negyed 10,4 milliójához képest csak 7,5 millió telefont értékesített, ám a Sony-val való szövetsége révén minden bizonnyal képes lesz bővíteni piaci részesedését a jövő évben.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek