Connect with us

technokrata

Napster-klónok: (számukra is) közeleg a vég?

Kütyük

Napster-klónok: (számukra is) közeleg a vég?

A Hollywood-i és a zeneipari kiadók perei miatt egy neves polgári jogi érdekeket képviselő csoport a MusicCity segítségére siet.

Az Elektronikus Határ Alapítvány (Electronic Frontier Foundation – EFF), melynek főleg hackerek, és számítástechnikai tudósok a tagjai, a szerzői jogok megsértése miatt induló jogi vitákban a MusicCity mellé áll. A csoport neves ügyvédeket tudhat maga mögött, e támogatásból is látszik, hogy az ügy másként fog folyni, mint a Napster esete.

Mindazonáltal sok a hasonlóság a júliusban bezárt Napster pere és ezen ügy között. A vád a MusicCity, a Groskter és a Kazaa cégeket támadja szerzői jogok megsértéséért. Az EFF érvei szerint ez csak az új technológiák elleni harc, ami akadályozza az újdonságok fejlesztését és a nyilvánosság kommunikációhoz való jogát.

Jóval nagyobb érdeklődés kíséri az ügyet, mint a Napster esetében. Ennek oka az azóta megváltozott hálózati rendszerben keresendő. A Napster egy szerver alapú architektúrában működött, az új szolgáltatók azonban peer-to-peer hálózatot használnak, ezáltal sokkal nehezebben megfoghatóvá téve az egész másolási procedúrát. Az ügy ráirányítja a figyelmet szoftverfejlesztők felelősségére is.

Korábban a szövetségi bíróság felelőssé tette a Napstert, mert a központi szerverén indexelt állomány miatt lehetővé vált, hogy az emberek a jogi díjak kifizetése nélkül cseréljenek nagymennyiségű zenét. Ennél jóval nehezebb lesz a peer-to-peer rendszert alkalmazó MusicCity-t és társait nyakon csípni, a szerzői jogokat képviselő jogi szervek azonban nem hátrálnak meg. A RIAA (miután megnyerte a pert a Napster ellen) levelet írt a fontosabb file-cserélő szolgáltatást nyújtó cégeknek, melyben a szolgáltatás leállítására kérte őket. Szerintük mindhárom vállalkozás kalózkodással szerzi a bevételeit. Úgy vélik, a kérdés nem az, hogy melyik technológia jó és melyik rossz, hanem az, hogy a szerzői jogokat tiszteletben tartják-e vagy sem.

A legfőbb ellenérve a MusicCity-t támogató ügyvédi gárdának, hogy a szolgáltató nem tehető felelőssé azért, amit a felhasználók csinálnak a szoftverével. A MusicCity (központi index-szerver híján) nem más, mint egy szoftver disztribútor. A cégnek abból van bevétele, hogy szoftverében reklámcsíkok jelennek meg, hasonlóképpen az Opera webböngészőhöz.

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Kütyük

Technokrata a Face-en

Tesztek