Connect with us

technokrata

Mint főnixmadár támad fel hamvaiból a dízel!

bosch_rde_city_driving1_0497261x4084_print_300_dpi

Garázs

Mint főnixmadár támad fel hamvaiból a dízel!

Mint főnixmadár támad fel hamvaiból a dízel!

Nem kell még temetni, itt a megoldás

Több fórumon is olvashattuk/hallhattuk, hogy a dízelautóknak befellegzett, ha ilyenünk van, gyorsan adjuk el. Amikor már kezdtem azon gondolkozni, mennyiért tegyem fel az autót hirdetni, akkor derült ki, hogy van megoldás, a dízelautók tisztává varázsolhatók!

maxresdefault

Forrás Bosch – YouTube

A dízel-technológia tisztává tehető

És mégis mekkora jelentősége van ennek az ügynek? Nem kicsi, hiszen a Bosch éves sajtótájékoztatójának kiemelt témájaként került bemutatásra, ami nem elhanyagolható egy majdnem 80 milliárd eurós összbevételű cégnél, amellett, hogy a gazdasági környezet inkább hátráltatta, mint segítette őket.

A bevétel nagy része természetesen fejlesztésbe és kutatásba kerül visszaforgatásra, ami el is vezet minket az esemény legfontosabb témájához, a dízel-technológia tisztává tételéhez, hiszen nem lehet egyik pillanatról a másikra eltörölni a Föld színéről a dízelautókat, inkább megoldást kell találni a problémára, méghozzá egyszerűt (legalábbis felhasználói szinten) és gyorsat.

A stuttgarti sajtótájékoztatót a megjelent újságírók egyből egy különleges tesztvezetéssel kezdték meg. Ne tessék megijedni! Az autó hátuljára szerelt hűtőtáska szerű képződmény nem a legújabb dízel tisztítórendszer prototípusa, ez kizárólag a szennyezőanyagok kibocsátását méri, a ‘csoda’ a motorháztető alatt, illetve a padlólemez alatt található. teljesen megszokott külsejű hetedik generációs VW Golf GTD az eredeti kétliteres erőforrás helyett egy 1,7 literes, négyhengeres turbódízel motort kapott, ami 150 lóerőt és 350 Nm nyomatékot szolgáltat, ami teljes mértékben megfelel a mostani dízel teljesítményeknek.

De mi a nagy különbség?

A nagy differencia a nitrogénszármazék-kibocsátásban keresendő, hiszen minden eddiginél mért értéknél alacsonyabbra sikerült lenyomni a felső küszöböt. Mint azt a Bosch blogján is olvashatjuk, a hivatalos mérési jegyzőkönyv szerint 100 tesztkör esetén 13 mg nitrogénoxidot bocsátottak ki az autók, ami nem kicsit jó, hiszen a 2020-ban életbelépő szabályozás szerint kilométerenként 120 mg lesz a limit. Ez óriási különbség!

Ezeket a mindenféle mérőberendezéssel felszerelt, átépített autókat próbálhatták ki Stuttgartban a szerencsés újságírók. Elvileg az ilyen méréseket zordabb és ideálisabb körülmények között is mérni kell, majd ebből kell egy átlagot kiszámolni, viszont az itteni autóknak kizárólag a városi totyogás jutott, ami ugyebár a szennyezés szempontjából a legrosszabb, ami csak lehetséges. Az eredmények magukért beszélnek, ilyen szintű javulással bármilyen kétkedőt meg lehet győzni.

Mivel sikerült ennyit javítani?

A legnagyobb trükk, hogy nincs trükk. Az eddig meglévő komponensek felhasználásával alkották sokkal hatékonyabbá a rendszert. A kipufogórendszer hőmérsékletének szakszerű szabályozásával (azaz 200 C° fölött tartásával) a rendszer kiemelkedően hatékonyan szűri meg a nitrogénszármazékokat, úgy, ahogy a tehergépjárművek esetében amúgy mindig is történt.

” Az SCR-rendszer, valamint a részecskeszűrő komponenseit pedig úgy helyezték el, hogy a környezetükben „hőcsapdát” hozzanak létre. Konkrét példaként említhetjük a kipufogó leömlőjét és az ebben elhelyezett katalizátort, amit a motorblokk és a turbófeltöltő folyamatosan melegíti. Ezzel azonban közel sem teljes a rendszer, hiszen gondolni kell az említett városi araszolás során fellépő, vagy épp a motorfék-üzem kapcsán fellépő fokozott lehűlésre. Előbbit a komoly szigetelés gyakorlatilag megoldja, az utóbbi esetében azonban hardveres és szoftveres beavatkozásra is szükség van. A mérnökök ezt úgy oldották meg, hogy a befecskendezés nélküli időszakban a belépő levegő útját lezárják, így az cirkulálni kezd az SCR-rendszernek köszönhetően. Mivel a hideg levegőnek nincs utánpótlása és minden részegység forró, a beszívott levegő gyorsan felmelegszik, és nem von el jelentős hőt a komponensektől. A szoftveres rész azonban nem csak a lezárás során fontos. Mivel minden fok számít, előfordulhat, hogy a rendszer olyan szituációkban is befecskendez üzemanyagot, amikor eddig nem, viszont a befecskendező-rendszer fejlesztéseinek köszönhetően, összességében ez nem jelent többletfogyasztást.”

– Írja a BoschBlog.hu

Tehát összességében nem érdemes egyből a Dunába hajtani a dízelautónkkal, hiszen van megoldás a problémára, ráadásul már a sorozatgyártás kapujában áll a dolog, úgyhogy várni sem kell rá sokat, mire eljön az a bizonyos határidő, addig orvosolni lehet a problémát!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek