Connect with us

Hirdetés

technokrata

A Continental új hangszerere úgy működik, mint a hegedű

Garázs

A Continental új hangszerere úgy működik, mint a hegedű

A Continental új hangszerere úgy működik, mint a hegedű

Az elmélet alapját, miszerint meglévő belső felületeket használnak a hang képzésére, a jármű zaj, rezgés és egyenetlenségek (NVH) területén szerzett sok évnyi kiterjedt tapasztalat képezi

A húros hangszerek működésének alapelvéből ihletet merítve helyezi új alapokra az autók audio-rendszerét a Continental. A technológiai vállalat a hagyományos hangfalakat olyan aktuátorokkal helyettesíti, amelyek a járműben található bizonyos felületek vibrációjával képeznek hangot.

2017-07-06-technology-audio-1-en-data

A hagyományos hangszóró-technológiával összehasonlítva a hangszóró nélküli audio-rendszer számos előnnyel jár: sokkal kisebb a súlya, drasztikusan alacsonyabb a helyigénye, és kevesebb áramot fogyaszt, miközben kiváló akusztikával szól. Olyan szakértők, mint a neves Landsbergi húros hangszerkészítő és fizikus végzettségű Martin Schleske is kimagasló pontszámmal értékelte a hangrendszer teljesítményét. A hangszóró nélküli hangrendszerek járműbe integrálásával a Continental nem kis fába vágta a fejszéjét. A sofőrök elvárásai az autók hangrendszerével kapcsolatban általában rendkívül magasak, bármilyen járműszegmensről is legyen szó. Éppen ezért a jelenlegi rendszereknek általában számos hangszóróra van szükségük a 3D hatáshoz, több csatornán keresztül. A design szempontjából sem könnyű ezt a sok forrást a megfelelő helyekre integrálni.

„Az elektromos autók korában az autógyártók olyan innovatív megoldásokat keresnek, amelyek drasztikusan képesek csökkenteni az autó súlyát, több teret adnak az utasoknak és az új technológiáknak”

– mondta el Johann Hiebl, a Continental Info-szórakoztatás és Kapcsolódás üzletágának vezetője.

„Ugyanakkor mindezt nem lehet a design és a hangminőség rovására megtenni. Azt a megközelítést alkalmazzuk, hogy magát az autót tekintjük hangszernek. Kompakt aktuátorokat használunk az arra alkalmas felületeken, létrehozva így egy természetes 3D élményt.”

A kiváló akusztikus hatás eléréséhez a kihívás az NVH alapos megértésében rejlik.

„A szakértők általában vagy a járművekhez vagy az akusztikához értenek. A Continentalnál mindkettővel rendelkezünk házon belül, és még a gyártási know-how is a birtokunkban van.”

A hagyományos csúcskategóriás autós hangrendszerekkel összehasonlítva a hangszóró nélküli megoldással a rendszer mérete akár tized akkora, vagy még kisebb lehet, miközben a súlya a hangszórós megoldásnak csupán a töredéke. Ezt a láthatatlan autós audio-technológiát bármilyen modellbe integrálni lehet, a csúcskategóriás szedánoktól a kis elektromos autókig.

2017-07-06-technology-audio-3-en-data

Az autót hangszerként kezeljük

A csipogók (magas frekvenciájú hangszórók), közepes hangsugárzók és mélynyomók összessége, amely egy hagyományos csúcskategóriás autó hangrendszerét jelenti, számos esetben megtöri a jármű eredeti belső terét a tipikus hangszóró-fejekkel. A designerek ennek általában nem szoktak örülni. „Nem szükséges oszcilláló membránnal rendelkező hangfalakat integrálni az autóba, ha abban már eleve megtalálhatóak az erre alkalmas felületek” – mondta Dimitrios Patsouras a Continentel Mérnöki Megoldások NVH kompetencia központjának igazgatója. Ennek a láthatatlan audio-rendszernek a hátterében az az elv áll, hogy elkerüljük ezt a fajta duplikációt, és felhasználjuk a meglévő alkotóelemeket, még kiválóbb eredménnyel.

A hanghullámokat kompakt aktuátorok generálják, amelyek a hagyományos hangszórók működési elvéhez hasonlóak. Ezek a jelátalakítók egy mágnesből és egy tekercsből állnak, amelyek mikro-vibrációkat generálnak. Ugyanakkor a jelenlegi hangfalakban található oszcilláló membrán helyett a jelátalakítók a járműben található nagyobb meglévő alkatrészeket és felületeket gerjesztik a hang képzéséhez.

„Vegyünk egy hegedűt például, ahol a vonó és a húrok jelentik a jelátalakítót. A hegedű húrlába képezi a jelátalakító helyét és összeköttetését a felülettel, amit a hangszer teste jelent”

– magyarázta Patsaouras. A járműben lévő speciális részek megfelelnek a három fő szükséges frekvencia tartománynak.

„Az A-oszlop alkalmas a magas frekvenciák képzésére, amíg az ajtó-panelek például rendelkeznek a közepes frekvenciák előállításához szükséges tulajdonságokkal. A hangszóró technológiához hasonlóan az alacsony frekvenciák megszólaltatásához olyan nagy alkotóelemeket használunk, mint a belső plafon vagy a hátsó csomagtartó-fedél”

– folytatta Patsouras. A tökéletes 3D hanghatás eléréséhez a hagyományos csúcskategóriás autós hangrendszereknek akár tíz-húsz, vagy még több hangszóróra van szükségük. A hagyományos hangfalak kialakításából adódóan a rendszer akár 15 kg súlyú is lehet, és 10 és 30 liter közötti helyet foglal el. A Continental hangszóró nélküli hangrendszere csupán 1 kilogramm súlyú, és mindössze 1 liternyi térfogatra van szüksége.

„Ugyanakkor a legnagyobb előnye mégis a hang minősége. Még a vájt fülű szakértők is a legnagyobb elismeréssel nyilatkoztak a láthatatlan rendszerünk akusztikájáról”

– tette hozzá Patsouras.

A demo-autóban a Continental a rendszer méretezhetőségét is szemlélteti, bemutatva a belépő szintű, olcsóbb, három audio-csatornás rendszert, a közepes változatot, amely 4-6 csatornát használ, illetve a prémium megoldást, amely akár 12 csatornát is magába foglalhat. Ez esetben akár még az első ülések is használhatóak hangtestként, amellyel nem csak a basszus élmény intenzitása fokozható, de a hátsó ülésen utazók is egy teljesen új audio élményben részesülhetnek. És ez még nem minden, a hangszóró nélküli audio megoldás a prémium gyártók csúcskategóriás hangfalas megoldásaival is felveszi a versenyt.

 

Funkcionális hangrendszerben a jövő

A hangszóró nélküli technológia az autó hangrendszerén túl további lehetőségeket is rejt magában: az ember-gép interakciós koncepciók hangforrásaként is szolgálhat, mint például a navigációs instrukciók vagy jelzőhangok megszólaltatása.

„A hangszóró nélküli technológia az ember-gép közötti interakciós koncepciók részeként annak hangképzésében is közreműködhet, azzal a további előnnyel, hogy a hangot képes azon a helyen generálni, ahol a sofőr figyelme ideális esetben van. Hatalmas potenciált látunk a hangszóró nélküli rendszerekben, a funkcionális audio-koncepciók részeként”

– foglalta össze Patsouras.

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés