Connect with us

Az elektromos mobilitás architektúrája

Static photo, color: Lux Silver

Garázs

Az elektromos mobilitás architektúrája

Az Audi e-tron Sportback concept

Dizájntanulmány és műszaki kísérleti jármű, elektromos autó és nagyerejű kupé: sokoldalú koncepciómodellel érkezett az Audi a tavaszi Sanghaji Autószalonra. Az Audi e-tron Sportback concept négyajtós Gran Turismo modellben 320 kilowattos elektromos hajtásrendszer dolgozik. Formai nyelvezete a klasszikus Audi-stíluselemeket számos jövőbemutató részletmegoldással ötvözi, olyan „felvillanyozó” architektúra képében, amely az elektromos hajtás technikája és kialakítása számára egyaránt testre szabott megoldás.

 

Static photo, color: Lux Silver

Az Audi e-tron Sportback újabb jelentős mérföldkő az Audi elektromos mobilitás felé vezető útján. Amint Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke megerősítette:

„2018-ban érkezik az Audi e-tron – vetélytársai körében az első széleskörű mindennapos használhatóságot kínáló elektromos autó. Több mint 500 kilométer hatótávjával és az elektromos autózás különleges élményével e sportos SUV-modellt az elkövetkező évtized meghatározó termékévé kívánjuk tenni. Az Audi e-tron Sportback sorozatgyártású kivitele formájában pedig már 2019-ben követi egy érzelmekben gazdag kupéváltozat, amely mindjárt az első pillantásra vonzó elektromos autóként azonosítható.”

Hangsúlyosan világos tónusú utasterében az Audi e-tron Sportback concept a funkcionális és letisztult formák, illetve formai elvként a leglényegesebbre redukált kezelőelemek sajátos szintézisét kínálja. A központi monitor alatt, a középkonzolon és az ajtókárpitokban nagyfelületű érintőképernyők szolgálnak információval és a jármű rendszereivel folytatott interaktív kommunikációval. A műszerfal és a lebegő hatást keltő középkonzol vízszintes felületei a könnyed tágasság érzetét közvetítik a kényelmes egyes ülésekben helyet foglaló négy személy felé.

 

Éjjel és nappal egyaránt jól érzékelhető innováció a koncepciómodell világítástechnikája. A digitális vezérlésű első és hátsó LED-Matrix egységeket intenzív fényáram jellemzi. Apró Digital-Matrix projektorok vetítenek jelzéseket az aszfaltra, a világítást a környezettel folytatott sokoldalú és dinamikus kommunikációs eszközzé avatva. A négykarikás márka alkalmazta világszerte elsőként a teljes-LED fényszórót, de a Matrix-LED, a lézer- és az OLED-világítástechnika áttörését is nagyban elősegítette. A sanghaji műszaki tanulmány komplex funkciók egész sorával mutatkozik be, amelyekkel új utakra léphet a jó látás, valamint a környezettel fény útján zajló, interaktív kommunikáció.

Dynamic photo, color: Lux Silver

A tanulmánymodell arculatának „szemeiként” kétoldalt, a motorházfedél vonala alatt karcsú fénycsíkok tűnnek fel – a nappali menetfények. A fénykibocsátó diódák (LED) és a mikrotükrökkel kialakított felület kombinációjával, valamint komplex szabályozástechnika segítségével számos animált mozgás és jelzés állítható itt elő. Az e-tron Sportback indításakor, de már az ajtók nyitásakor is a rendszer kapcsolható szegmenseket használ a dinamikus vizuális üdvözléshez.

A nappali menetfény alatt a Singleframe hűtőrács jobb és bal oldalán egy-egy nagyfelületű fénykibocsátó mező kapott helyet, amelyekben egyenként 250 LED-egység működik térbeli elrendezésben. Ezek lehetőségek sokaságát kínálják tetszetős grafikák, de konkrét kommunikatív jelzések előállítására is, akár menet közben.

Az e-tron Sportback hajtásáról olyan konfiguráció gondoskodik, amely a jövő sorozatgyártású, tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi-modelljeiben is megjelenik. Egy elektromos motor dolgozik az első, és kettő a hátsó tengelyen, amelyek mind a négy kereket meghajtva alakítják a nagyteljesítményű kupét – jellegzetes Audi-módra – quattro összkerékhajtásúvá. A kellő színvonalú menetteljesítményekről 320 kW, sőt, a boost üzemmódban akár 370 kW teljesítmény gondoskodik, amellyel a tanulmánymodell álló helyzetből mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra. A 95 kWh energiatároló-képességű akkumulátor több mint 500 kilométer hatótávot (NEFZ) biztosít.

A tanulmányautó folyadékhűtésű lítiumion-akkumulátora – amint már az e-tron quattro concept esetében is – az utascella alatt, a tengelyek között kapott helyet. Ez az elrendezés egyszerre járul hozzá a tömegközéppont kellően alacsony pozíciójához, valamint az első és a hátsó tengely közötti kiegyensúlyozott, 52:48 arányú tömegeloszláshoz. Mindez piaci szegmensében kiemelkedő menetdinamikai képességekkel és biztonsági adottságokkal ruházza fel a sportos SUV-modellt. Az akkumulátor két csatlakozóján át, az úgynevezett kombinált töltőrendszer (Combined Charging System) segítségével egyenárammal (DC) és váltakozóárammal (AC) is tölthető.

a172960_large

Dr. Dietmar Voggenreiter, az AUDI AG igazgatótanácsának a marketing és az értékesítés területeiért felelős tagja az elektromos mobilitás a kínai piacon kiemelt jelentőségét érzékeltette:

„Célzottan mutatjuk be Audi e-tron Sportback modellünket első ízben épp itt, Sanghajban, Kína ugyanis világszerte az elektromos autók legfontosabb piaca. Ez az infrastruktúrára és a támogatásokra éppúgy érvényes, mint az értékesítési volumenre. Már ma is mintegy 150 ezer töltőállomás áll rendelkezésre, amelyekhez 2017 végéig további százezer társul. Jól felkészültünk e rohamos növekedésre. Az elkövetkező öt év során öt e-tron modellt kínálunk Kínában, köztük olyan tisztán akkumulátorhajtásúakat is, amelyek jóval 500 kilométer feletti hatótávval rendelkeznek – mint az Audi e-tron Sportback.”

A tanulmánymodell elején a jól ismert, nyolcszögletű Singleframe hűtőrács hangsúlyosan széles és vízszintes elrendezésű, az elektromos motor jóval alacsonyabb hűtőlevegő-igényének köszönhetően ugyanis ebben az esetben elmaradhatott nagyméretű nyílása. A karosszéria színére fényezett plasztikus borítása sajátos mintázatú és a négykarikás márkajelvény díszíti – akárcsak a hagyományos Singleframe rácsozatát.

 

E középső felület a szélein hátrafelé ível, s felette bőséges helyet biztosít az áramló levegő számára. Az így létrejött légbeömlő nyílást szintén nyolcszögletű, ám itt feketére fényezett keret szegélyezi, amely csaknem az orr teljes szélességén végighúzódik. Ez a mélyen előrenyúló motorházfedél, az alsó légterelőidom, illetve kerékjáratok között ívelő keret a fényszórókkal közösen semmi mással össze nem téveszthető arculatot kölcsönöz az Audi e modellje számára.

Új utakat járnak az Audi formatervezői az átáramoltatott motorházfedéllel is. Az első részén mélyre nyúló fedél felett az orr vonalaival párhuzamos hídmotívum köti össze a két sárvédőt, amely egyben légterelő elemként szolgál. Az elölnézet így jóval dinamikusabb benyomást kelt, mint a belsőégésű orrmotorral szerelt autók terjedelmes eleje.

A koncepciómodell oldalán az erőteljesen domborodó, felül hangsúlyosan vízszintes idommal lezárt kerékjáratok formálnak jellegzetes quattro-architektúrát. Ugyanakkor ezek az alakzatok nem csupán vizuális utalások a széles nyomtávra és a figyelemreméltó menetdinamikai képességekre, hanem az e-tron Sportback a márka génjeibe történő harmonikus integrációjához is nagyban hozzájárulnak. A nagyvonalúan méretezett kupé magabiztos fellépését az igencsak nagy, 23 col peremátmérőjű, hatküllős, high-tech stílusú kerekek is erősítik. Az e-tron Sportback concept külső hosszúsága – 2,93 méteres tengelytáv mellett – 4,90, szélessége 1,98, magassága pedig 1,53 méter, s a C-szegmensbe, vagyis az Audi A7 közelébe pozícionálják.

Kisméretű kamerák helyettesítik a külső visszapillantó tükröket, olyan technikaként, amely a kedvezőbb légáramlási tulajdonságok és a szélzajok csökkentésén túl további előnyökkel is szolgál. Csaknem teljesen eltűnnek ugyanis a fizikai tükrökre jellemző holtterek és a ferdén előrelátást korlátozó kitakarások. A kamerák képe az ajtók önálló kijelzőin jelenik meg. Az Audi már a sorozatgyártású alkalmazás konkrét utalásaként mutatja be e megoldást.

Static photo, color: Lux Silver

A 2015-ös IAA alkalmával az Audi a márka tisztán elektromos hajtásrendszerű sorozatgyártású modelljének előfutáraként mutatta be Audi e-tron quattro concept tanulmányát. Jelentősen átdolgozott SUV-modellként akár 500 kilométer hatótávot kínál, mégpedig az Audi jellegzetes felsőkategóriájú autóinak térkínálata és kényelmi színvonala mellett. Menetteljesítményei már a nagyteljesítményű sportautókat idézik, a 0 – 100 km/h sprint csupán 4,6 másodpercig tart az Audi e-tron quattro számára. E jövőbemutató elektromos SUV-modell szériaváltozata 2018-ban érkezik a piacra, míg az Audi e-tron Sportback concept tanulmányt 2019-ben követi sorozatgyártású verziója.

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek

SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő
09

Autók

De miééért kellett ezt tenni az orrával?

2017. február 22. szerda