Connect with us

technokrata

Ha még nem raktad fel a téli gumit, erről jó, ha tudsz!

shell-goodyear-no2

Garázs

Ha még nem raktad fel a téli gumit, erről jó, ha tudsz!

Ha még nem raktad fel a téli gumit, erről jó, ha tudsz!

Egy 100 forintossal lemérhető hogy cserére érett-e a téligumink.

Az autósok több, mint 8 %-a még november közepén sem váltott téligumira, derült ki a Goodyear közel 400 fő megkérdezésével egy budapesti benzinkútnál végzett kutatásából, 45% pedig nem tudta megmondani, hogy 4 milliméteres az ajánlott profilmélység a téli abroncsokon, vagyis ez alatti barázdamélységnél csereérett az abroncs. A legtöbb autós akkor eszmél rá a téligumi szükségességére, amikor leesik az első hó, nem pedig akkor, amikor a gumigyártók ajánlják, vagyis amikor 7 fok alá esik a hőmérséklet, ezt mutatták az autógumisnál a hétvégén kígyózó sorok is.

Négyévszakos abroncsot a válaszadók kevesebb, mint 3 százaléka, javarészt férfiak használnak. A megkérdezett női vezetők 13 százalékának, a férfi sofőrök közel 6 százalékának autóján volt nyári gumi a november 10 és 13 között végzett felmérés idején. A válaszadók 17%-a nem tudja, hogy milyen gyakran kell ellenőrizni a profilmélységet az abroncsain, több, mint fele úgy gondolja, hogy elég, ha szezon elején megnézi, pedig havonta, vagy hosszabb út előtt mindenképpen ajánlott lenne az ellenőrzés, mert a kopott abroncs a nagy mennyiségű vizet és hólét nem képes olyan mértékben kiszorítani, hogy a gumi tapadása fennmaradjon és az autó kormányozhatatlanul csúszhat.

shell-goodyear-no7

Egy 100 forintos segítségével könnyen ellenőrizhető, hogy elég biztonságos-e az abroncsunk a téli autózáshoz, vagy nem. A 100 Ft-os ezüst színű, külső része körülbelül 4 mm. Ha az érmét állítva a futófelületi barázdába helyezzük, és az ezüst színű rész teljesen eltűnik az árokban akkor a barázdamélység megfelelő.

Még van hová fejlődnünk gumicsere ügyben, de összességében elmondható, hogy a téligumira váltás szükségességével jobban tisztában vannak a sofőrök, mint azzal, hogy miért kell nyáron nyári abronccsal közlekedni. A Goodyear egy korábbi felmérése szerint ugyanis az autósok több mint tíz százaléka nyáron is téli gumival járt, arra hivatkozva, hogy túl drágának találják lecserélni a téli gumikat nyárira, pedig ez egyáltalán nem kifizetődőbb, ugyanis a jármű nem megfelelő abronccsal nemcsak biztonságtalan, de többet is fogyaszt.

Arra a kérdésre, hogy miért nem cserélnek abroncsot, a nyári kutatásban a legtöbben az anyagiakra hivatkoztak, most novemberben azonban inkább időhiánnyal indokolták a téli gumira való átállás elmaradását. További kifogásként pedig leginkább az merült fel, hogy keveset használják az adott autót és ezért feleslegesnek tartják a cserét, vagy még mindig akadnak olyanok, akik vegyesen használnak téli és nyári gumikat. A helytelenül megválasztott abroncsok használata jelentős hatást gyakorol a jármű teljesítményére: a járművezető elakadhat a hóban, közlekedési dugót, sőt, akár balesetet is okozhat. Egy kisebb ütközéssel járó kár javítása is meghaladja általában azt a költséget, amennyibe egy téli abroncs garnitúra kerül.

shell-goodyear-no2

Számos kifogás és tévhit él az autósokban azzal kapcsolatban, hogy hogyan úszhatják meg a téligumi vásárlást, lássunk néhányat ezek közül:

Első tévhit: Téli gumit csak havas, jeges utakon kell használni

Az igazság: Az abroncsváltással nem szabad megvárni az első hóesést! Ha a hőmérséklet 7°C fok alá süllyed, már akkor tanácsos téli gumira váltani, ugyanis hideg időben a nyári gumik az alacsonyabb szilika tartalom miatt megdermednek, tapadási képességük csökken, ezért megnő a balesetveszély. A téli gumiabroncsok puhábbak, a magasabb szilika tartalomnak köszönhetően rugalmasabbak, ezért jobban tapadnak hidegben. 

Második tévhit: A téli gumik drágák

Az igazság: Nincs nagy árkülönbség a nyári és a téli gumiabroncsok között. Az évszaknak megfelelő abroncsok használatával azonban az összes gumi élettartalma növelhető. Egyszerűbben szólva: két szett gumiabroncs kétszer tovább tart ha rendszeresen megtisztítják a sós latyaktól, mely öregíti az abroncsot, illetve ha az éppen nem használt gumikat megfelelően tárolják.

wintertyre

Harmadik tévhit: A téli gumi teljesítménye nem függ a mintázat mélységétől

Az igazság: A mintázat mélysége döntő fontosságú. Nyári és a téli gumik esetében a magyar jogszabály 1,6 millimétert ír elő mint minimálisan megengedett mintázat mélységet, de esős időben már ez sem elég, még a nyári abroncsoknál sem. A szakma ezért azt javasolja, hogy a nyári abroncsokat 3 milliméternél, a téli abroncsokat pedig 4 milliméternél cseréljük le a biztonságos közlekedés érdekében. 

Negyedik tévhit: Elég, ha csak a hajtott keréken van téligumi

Az igazság: Pontos szabálya van annak, hogyan kell felszerelni az autókra a téli abroncsokat. Megfelelő méretű és típusú abroncsot kell vásárolni, a felszerelést pedig szakemberre bízni, aki az autó mind a négy gumiját télire cseréli. Lehetőleg mind a négy abroncs azonos márkájú és típusú legyen, így kiegyensúlyozott marad a tapadás mind a négy keréken.

Tippek a téli balesetek elkerüléséhez: 

Rendszeresen ellenőrizd az abroncsok légnyomását, melynek általában 0,2 barral többnek kell lennie, mint az azonos méretű nyári abroncsokénak!

Az első ónos eső vagy havazás idején fordítson időt arra, hogy kitapasztalja autójának viselkedését. Tegyen néhány kört egy elhagyatott parkolóban!

Hóban vagy jégen mindig egy sebességfokozattal alacsonyabban közlekedj. Ha fékezéskor csúszni kezd, azonnal nyomd ki a kuplungot. Oldalirányú csúszáskor kormányozz ellentétes irányba.

A sós, lúgos latyak öregíti az abroncsot és így csökkenti az élettartamát, ezért rendszeresen tisztítsd meg a téli gumikat.

 

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek