Connect with us

Ezeket tarsd be, ha nem akarsz feketelistára kerülni

utdij3

Garázs

Ezeket tarsd be, ha nem akarsz feketelistára kerülni

Megugrott az útdíjas jogsegély iránti érdeklődés a feketelistázás óta.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) április 4-től vezette be az érvénytelenített fedélzeti eszközök nyilvántartását, közismert nevén a „feketelistát”, melyre azok a fedélzeti eszközök (OBU – on board unit) kerülnek fel, amelyek nem képesek a törvényben előírt módon bevallani az útdíjat, például fedezethiány miatt. Épp ezért célszerű mostantól még nagyobb figyelmet fordítani a HU-GO-s beállításokra, illetve a fedélzeti eszköz visszajelzőjére.

Ki kerül feketelistára?

A fedélzeti eszköz és a hozzá tartozó rendszám akkor kerül be a NÚSZ nyilvántartásába, amikor az általa beküldött, az úthasználati jogosultság megszerzéséhez szükséges adatok alapján a következő díjköteles elemi szakasz használatára a HU-GO rendszerben vezetett számlájukon lévő összeg már nem biztosít fedezetet. A nyilvántartásba vételről a felhasználó a HU-GO ügyfélszolgálati portálon regisztrált e-mail címére azonnali értesítést kap. Ez az értesítés nem jelent automatikusan közigazgatási bírságot, amennyiben a felhasználó nem közlekedik tovább díjköteles útszakaszon, vagy feltölti HU-GO egyenlegét, illetve más módon rendezi (előre) az útdíjfizetését, például viszonylati jegy vásárlásával.

Az érvénytelenített fedélzeti eszköz nem biztosít lehetőséget az útdíjbevallásra, nem rendelhető szét a HU-GO weboldalon egészen addig, amíg az ügyfél minimum 5 000 forinttal fel nem tölti egyenlegét. A jóváírást követően a fedélzeti eszköz lekerül a listáról, azonban fontos tudni, hogy az átutalással teljesített egyenlegfeltöltés átfutási ideje több nap is lehet, ezért az iData.hu szakértői mindenképpen a kiszámíthatóbb bankkártyás feltöltést, illetve a viszonylati jegy váltását javasolják.

Nem érdemes az útdíjfizetés elkerülésével próbálkozni, mert a NÚSZ ellenőrzési rendszere (110 fixen telepített kapu és 50 mobil ellenőrző autó) országos lefedettséget biztosít és könnyen kiszűri/megállapítja a jogosulatlan úthasználatot, melynek bírságtételei igencsak borsosak. A bírságolást a jogszabályoknak megfelelően a rendőrség végzi. A megtett úttal arányos díjfizetési rendszer bevezetése óta eltelt közel 3 évben a fuvarozó feladata és felelősségi köre semmit nem változott, ahogyan a szankciórendszer sem. Egy kis odafigyeléssel továbbra is könnyen elkerülhetők az útdíjas bírságok, mégis, a mai napig akadnak olyan felhasználók, akik nem kellően figyelmesek és körültekintőek.

utdij

Elkerülhető hibák, tipikus tévesztések

A fedélzeti eszköz segítségével történő útdíjfizetésnél már az utazás megkezdése előtt szükséges ellenőrizni, hogy az eszköz működőképes állapotban van-e (visszajelző LED-ek világítanak-e) és, hogy a folyószámlán rendelkezésre áll-e az úthasználathoz szükséges egyenleg. Javasolt az alacsony egyenlegről szóló értesítést a felhasználói profilban az átlagos heti útdíjfizetésre fordított összeg szintjére állítani, így vélhetően kellő idő marad az újbóli feltöltésre és elkerülhető a bírság. Sajnos a fedélzeti eszközt használók körében sokan nem állítják be ezt az értesítést, és szintén jelentős azon felhasználók száma, akik csak túl alacsony összegnél igénylik a riasztást.

A fedélzeti eszközök regisztrációjánál, illetve a viszonylati jegy tervezésénél is kiemelten fontos a rendszám és a rendszámhoz tartozó felségjelzés hibátlan rögzítése, hiszen a rendszám mellett ez a jármű egyértelmű beazonosíthatóságának másik fontos paramétere és jelenleg a hatóságnak nincs lehetősége méltányosságból a már kiszabott bírságtól eltekinteni.

Ugyancsak érdemes kiemelt figyelmet szentelni a tengelyszám helyes megadására. Mindig az aktuálisan használt tengelyszám-beállítás mellett kell közlekedni, 2 tengely esetén J2, 3 esetén J3 és 4, vagy több esetén J4. Sokan nem tudják, de a felhúzott, azaz menet közben a talajjal nem érintkező tengely is teljes értékű tengelynek számít, tehát ilyenkor az eggyel magasabb kategória beállítása szükséges.

Az iData Kft. szakértői külön javasolják a felhasználói tévesztésekből adódó sorozatos bírságok elkerülése érdekében a riasztás funkció aktiválását. A riasztás funkció a HU-GO rendszerben regisztrált felhasználóknak az általuk megadott e-mail címre figyelmeztető e-mailt küld, ha az ellenőrzési rendszer jogosulatlan úthasználatot állapít meg vagy vélelmez. Fontos, hogy a jogszabályi megfelelés miatt a riasztási rendszer nem változtatja meg a bírságolás rendjét, a jogosulatlan úthasználattal kapcsolatos adatok a zárt ellenőrzési rendszerben átadásra kerülnek a hatóság számára. A riasztás funkciót a HU-GO rendszerben regisztrált felhasználók vehetik igénybe, függetlenül attól, hogy viszonylati jegy megváltásával vagy fedélzeti eszköz segítségével tesznek eleget útdíjfizetési kötelezettségüknek. A riasztás funkció alapbeállításként inaktív. Ezt a funkciót igény esetén a regisztrált felhasználóknak aktiválni kell.

utdij3

Szankciórendszer

A 2013. július 1-jén bevezetett HU-GO e-útdíjrendszerben közel 60 ezer regisztrált ügyfél mintegy 218 ezer gépjárműve közül több mint 126 ezer már fedélzeti eszköz segítségével végzi az útdíj bevallását. A magyar utakon a hazai fuvarozók 96%-a, valamint a külföldiek több mint egyharmada már OBU-t használ, tudva, hogy gyakori úthasználat esetén az eszköz helykoordináták alapján automatikusan végzett bevallása jóval egyszerűbb és kényelmesebb módszer, mint a viszonylati jeggyel történő fizetés.

Az ellenőrzési tapasztalatok alapján elmondható, hogy az érintettek túlnyomó többsége a szabályoknak megfelelően használja a fedélzeti eszközt és fizeti az útdíjat. Fontos tudni, hogy ez minden esetben a felhasználó feladata és felelőssége, ezért érdemes tisztában lenni a jogosulatlan úthasználat eseteivel, a szankciókkal, és azok elkerülésének lehetőségeivel.

A jogosulatlan úthasználat kiszűrése objektív paraméterek alapján történik. Az ellenőrzött adatok alapján egyértelműen megállapítható, hogy az úthasználat díját az adott járműre megfizették-e a jogszabályoknak megfelelően vagy sem.

A jogosulatlan úthasználat esetei és szankciói a következők:

Útdíjtörvény szerinti szabályszegés Bírság mértéke járműkategóriánként
J2 J3 J4
Díjfizetés elmulasztása
az úthasználat megkezdése előtt

14/a

140 000 150 000 165 000
Valós díjkategóriánál alacsonyabb díjkategóriára vonatkozó bevallás

14/b

80 000 90 000 110 000
Fedélzeti eszköz érvénytelenítve, illetve nem megfelelő működése miatti jogosulatlan úthasználat

14/c

140 000 150 000 165 000

 

Ingyenes útdíj-jogsegély az idata.hu oldalon

Az e-útdíj rendszerével kapcsolatos minden felmerülő problémára ingyenes jogsegély-szolgálatot indított az idata.hu weboldal. A 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművekkel rendelkező hazai fuvarozók, szállítmányozással foglalkozó vállalkozások akkor is kereshetik az iData útdíjas szakértői csapatát, ha csak tájékoztatást kérnek az e-útdíj rendszerében történő eligazodáshoz, vagy ha megbírságolták, és jogsegélyre van szükségük.

A szakértőket az idata.hu oldalán keresztül kérdezni lehet az útdíjbevallással kapcsolatos előírásokról, útdíjas termékekről, hatósági eljárással, büntetésekkel kapcsolatos kérdésekben, valamint közreműködést is vállalnak a problémák kivizsgálásában. Az iData útdíjas szakértői több ezer esetet megvizsgáltak a magyarországi útdíjrendszer bevezetése óta, arra keresve a választ, hogyan kerülhetőek el a leghatékonyabb módon az útdíjas büntetések. Az egyéni útdíjhasználati szokások alapján ebben a kérdésben is hatékonyan tudnak segíteni a hozzájuk forduló szállítmányozó és fuvarozó vállalkozásoknak.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek

20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő
09

Autók

De miééért kellett ezt tenni az orrával?

2017. február 22. szerda
jpg

Fotó-videó

Donald J. Trump beiktatása 180°-os gigapixel portrén

2017. január 23. hétfő