Connect with us

technokrata

Ezeket tarsd be, ha nem akarsz feketelistára kerülni

utdij3

Garázs

Ezeket tarsd be, ha nem akarsz feketelistára kerülni

Megugrott az útdíjas jogsegély iránti érdeklődés a feketelistázás óta.

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) április 4-től vezette be az érvénytelenített fedélzeti eszközök nyilvántartását, közismert nevén a „feketelistát”, melyre azok a fedélzeti eszközök (OBU – on board unit) kerülnek fel, amelyek nem képesek a törvényben előírt módon bevallani az útdíjat, például fedezethiány miatt. Épp ezért célszerű mostantól még nagyobb figyelmet fordítani a HU-GO-s beállításokra, illetve a fedélzeti eszköz visszajelzőjére.

Ki kerül feketelistára?

A fedélzeti eszköz és a hozzá tartozó rendszám akkor kerül be a NÚSZ nyilvántartásába, amikor az általa beküldött, az úthasználati jogosultság megszerzéséhez szükséges adatok alapján a következő díjköteles elemi szakasz használatára a HU-GO rendszerben vezetett számlájukon lévő összeg már nem biztosít fedezetet. A nyilvántartásba vételről a felhasználó a HU-GO ügyfélszolgálati portálon regisztrált e-mail címére azonnali értesítést kap. Ez az értesítés nem jelent automatikusan közigazgatási bírságot, amennyiben a felhasználó nem közlekedik tovább díjköteles útszakaszon, vagy feltölti HU-GO egyenlegét, illetve más módon rendezi (előre) az útdíjfizetését, például viszonylati jegy vásárlásával.

Az érvénytelenített fedélzeti eszköz nem biztosít lehetőséget az útdíjbevallásra, nem rendelhető szét a HU-GO weboldalon egészen addig, amíg az ügyfél minimum 5 000 forinttal fel nem tölti egyenlegét. A jóváírást követően a fedélzeti eszköz lekerül a listáról, azonban fontos tudni, hogy az átutalással teljesített egyenlegfeltöltés átfutási ideje több nap is lehet, ezért az iData.hu szakértői mindenképpen a kiszámíthatóbb bankkártyás feltöltést, illetve a viszonylati jegy váltását javasolják.

Nem érdemes az útdíjfizetés elkerülésével próbálkozni, mert a NÚSZ ellenőrzési rendszere (110 fixen telepített kapu és 50 mobil ellenőrző autó) országos lefedettséget biztosít és könnyen kiszűri/megállapítja a jogosulatlan úthasználatot, melynek bírságtételei igencsak borsosak. A bírságolást a jogszabályoknak megfelelően a rendőrség végzi. A megtett úttal arányos díjfizetési rendszer bevezetése óta eltelt közel 3 évben a fuvarozó feladata és felelősségi köre semmit nem változott, ahogyan a szankciórendszer sem. Egy kis odafigyeléssel továbbra is könnyen elkerülhetők az útdíjas bírságok, mégis, a mai napig akadnak olyan felhasználók, akik nem kellően figyelmesek és körültekintőek.

utdij

Elkerülhető hibák, tipikus tévesztések

A fedélzeti eszköz segítségével történő útdíjfizetésnél már az utazás megkezdése előtt szükséges ellenőrizni, hogy az eszköz működőképes állapotban van-e (visszajelző LED-ek világítanak-e) és, hogy a folyószámlán rendelkezésre áll-e az úthasználathoz szükséges egyenleg. Javasolt az alacsony egyenlegről szóló értesítést a felhasználói profilban az átlagos heti útdíjfizetésre fordított összeg szintjére állítani, így vélhetően kellő idő marad az újbóli feltöltésre és elkerülhető a bírság. Sajnos a fedélzeti eszközt használók körében sokan nem állítják be ezt az értesítést, és szintén jelentős azon felhasználók száma, akik csak túl alacsony összegnél igénylik a riasztást.

A fedélzeti eszközök regisztrációjánál, illetve a viszonylati jegy tervezésénél is kiemelten fontos a rendszám és a rendszámhoz tartozó felségjelzés hibátlan rögzítése, hiszen a rendszám mellett ez a jármű egyértelmű beazonosíthatóságának másik fontos paramétere és jelenleg a hatóságnak nincs lehetősége méltányosságból a már kiszabott bírságtól eltekinteni.

Ugyancsak érdemes kiemelt figyelmet szentelni a tengelyszám helyes megadására. Mindig az aktuálisan használt tengelyszám-beállítás mellett kell közlekedni, 2 tengely esetén J2, 3 esetén J3 és 4, vagy több esetén J4. Sokan nem tudják, de a felhúzott, azaz menet közben a talajjal nem érintkező tengely is teljes értékű tengelynek számít, tehát ilyenkor az eggyel magasabb kategória beállítása szükséges.

Az iData Kft. szakértői külön javasolják a felhasználói tévesztésekből adódó sorozatos bírságok elkerülése érdekében a riasztás funkció aktiválását. A riasztás funkció a HU-GO rendszerben regisztrált felhasználóknak az általuk megadott e-mail címre figyelmeztető e-mailt küld, ha az ellenőrzési rendszer jogosulatlan úthasználatot állapít meg vagy vélelmez. Fontos, hogy a jogszabályi megfelelés miatt a riasztási rendszer nem változtatja meg a bírságolás rendjét, a jogosulatlan úthasználattal kapcsolatos adatok a zárt ellenőrzési rendszerben átadásra kerülnek a hatóság számára. A riasztás funkciót a HU-GO rendszerben regisztrált felhasználók vehetik igénybe, függetlenül attól, hogy viszonylati jegy megváltásával vagy fedélzeti eszköz segítségével tesznek eleget útdíjfizetési kötelezettségüknek. A riasztás funkció alapbeállításként inaktív. Ezt a funkciót igény esetén a regisztrált felhasználóknak aktiválni kell.

utdij3

Szankciórendszer

A 2013. július 1-jén bevezetett HU-GO e-útdíjrendszerben közel 60 ezer regisztrált ügyfél mintegy 218 ezer gépjárműve közül több mint 126 ezer már fedélzeti eszköz segítségével végzi az útdíj bevallását. A magyar utakon a hazai fuvarozók 96%-a, valamint a külföldiek több mint egyharmada már OBU-t használ, tudva, hogy gyakori úthasználat esetén az eszköz helykoordináták alapján automatikusan végzett bevallása jóval egyszerűbb és kényelmesebb módszer, mint a viszonylati jeggyel történő fizetés.

Az ellenőrzési tapasztalatok alapján elmondható, hogy az érintettek túlnyomó többsége a szabályoknak megfelelően használja a fedélzeti eszközt és fizeti az útdíjat. Fontos tudni, hogy ez minden esetben a felhasználó feladata és felelőssége, ezért érdemes tisztában lenni a jogosulatlan úthasználat eseteivel, a szankciókkal, és azok elkerülésének lehetőségeivel.

A jogosulatlan úthasználat kiszűrése objektív paraméterek alapján történik. Az ellenőrzött adatok alapján egyértelműen megállapítható, hogy az úthasználat díját az adott járműre megfizették-e a jogszabályoknak megfelelően vagy sem.

A jogosulatlan úthasználat esetei és szankciói a következők:

Útdíjtörvény szerinti szabályszegés Bírság mértéke járműkategóriánként
J2 J3 J4
Díjfizetés elmulasztása
az úthasználat megkezdése előtt

14/a

140 000 150 000 165 000
Valós díjkategóriánál alacsonyabb díjkategóriára vonatkozó bevallás

14/b

80 000 90 000 110 000
Fedélzeti eszköz érvénytelenítve, illetve nem megfelelő működése miatti jogosulatlan úthasználat

14/c

140 000 150 000 165 000

 

Ingyenes útdíj-jogsegély az idata.hu oldalon

Az e-útdíj rendszerével kapcsolatos minden felmerülő problémára ingyenes jogsegély-szolgálatot indított az idata.hu weboldal. A 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművekkel rendelkező hazai fuvarozók, szállítmányozással foglalkozó vállalkozások akkor is kereshetik az iData útdíjas szakértői csapatát, ha csak tájékoztatást kérnek az e-útdíj rendszerében történő eligazodáshoz, vagy ha megbírságolták, és jogsegélyre van szükségük.

A szakértőket az idata.hu oldalán keresztül kérdezni lehet az útdíjbevallással kapcsolatos előírásokról, útdíjas termékekről, hatósági eljárással, büntetésekkel kapcsolatos kérdésekben, valamint közreműködést is vállalnak a problémák kivizsgálásában. Az iData útdíjas szakértői több ezer esetet megvizsgáltak a magyarországi útdíjrendszer bevezetése óta, arra keresve a választ, hogyan kerülhetőek el a leghatékonyabb módon az útdíjas büntetések. Az egyéni útdíjhasználati szokások alapján ebben a kérdésben is hatékonyan tudnak segíteni a hozzájuk forduló szállítmányozó és fuvarozó vállalkozásoknak.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek

2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő