Connect with us

Most megtudod, hogy miért fontos a téligumi

car-stuck-in-deep-snow

Garázs

Most megtudod, hogy miért fontos a téligumi

Tanulságos téligumiteszt – ezúttal valódi havon.

A következő napokban – rövid felmelegedést követően – ismét téli útviszonyok és nappal is fagypont alatti hőmérsékletek teszik próbára a közlekedőket. Ezért mindenki számára tanulságosak lehetnek a Hungaroringen októberben, az első hideg éjszakákon elvégzett téligumiteszt múlt heti kiegészítése, melynek során – a tesztek négyéves folyamában először – műgyanta helyett valódi hóban is lehetőség nyílt a mérések elvégzésére.

fekut1

Az ábrák forrása: Használtautó.hu

A Használtautó.hu és a nonstopgumi.hu közösen elvégzett mostani tesztjének, amely a hóban megtett fékutat és a kapaszkodási tulajdonságokat mérte, számos fontos tanulsága van:

  • A havas úton végrehajtott teszt valódi jelentősége, hogy hazai mérésekkel is bebizonyította: a műgyantás mérés tökéletesen modellezi a havas körülményeket.
  • Miközben a vizsgált gumikkal korábban 40 kilométer/órás sebesség mellett száraz aszfalton valamennyi személyautó (téli és nyári gumival felszerelt egyaránt) 6,1-7,6 méter közötti fékúton meg tudott állni, havas úton erre a legjobban teljesítő abroncsnak is 15,9 méterre volt szüksége. A fékutak hossza szerinti szóródás ráadásul ezúttal összehasonlíthatatlanul nagyobb volt: miközben a prémium téli gumikkal általában 16-17 méter közötti fékutakat mértek a szakértők, az újszerű nyári, illetve túlkoros téli gumival ez a táv mintegy 25 méterre nőtt. A kopottabb nyári gumival eközben a megállásig nem kevesebb, mint 47,5 méterre volt szüksége a tesztautónak, ami közel háromszorosa (!) a legjobb értékeknek. Miközben a legjobb gumikkal felszerelt autók megálltak a 17 méterre elhelyezett bábu előtt, a használt nyári gumival közlekedő autó 33 kilométer/órával ütötte azt el.
  • Havas úton fékezés során a prémium téli abroncsokhoz hasonlóan jól szerepelt egy négyévszakos gumi, a Kumho Solus Vier is. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a havas út csak egy lehetséges, nem is leggyakrabban felmerülő útviszony. Ez a négyévszakos gumi ugyanakkor hideg száraz és vizes aszfalton a korábbi teszten egyaránt kiábrándító eredményt nyújtott, vagyis a fenti eredményben nem érdemes az egész évre kínált abroncsok mellett szóló komoly érvet felfedezni. Már csak azért sem, mert az „egészévesként” kínált Michelin Cross Climate viszont közel 27 méteren tudott csak megállni.

Az egész évre kínált gumikkal kapcsolatos legnagyobb gond az, ha elhisszük, hogy az autón egy megfelelő biztonságot adó ’jolly joker’ abroncsszett van, holott a valóságban legfeljebb egy erősen kompromisszumos megoldással spóroltuk meg az évi kétszeres gumicsere költségeit” – kommentálta a kapcsolódó tapasztalatokat Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője.

  • Havas emelkedőn kapaszkodásban az ősszel elvégzett teszt összesített győztese, a Goodyear UG9 gumi teljesített a legjobban, a fronthajtású tesztautó ezzel a szettel jobb eredményt produkált, mint az összkerékhajtású társa, amelyen egyéves, szintén prémium gumi volt. Míg a kopott nyári gumival elindulni sem lehetett az emelkedőn, a kopottabb téli abroncsokkal is csak az ESP (menetstabilizáló) kiiktatása után lehetett leküzdeni a havas akadályt. (Ez azonban nem minden modellben egyformán egyszerű: van, ahol ehhez csupán a műszerfalon kell egy gombot megnyomni, másutt a fedélzeti számítógép menüjében kell ezt a beállítást változtatni.)

fekut2

„A havas felületen zajló teszt is azt igazolta, hogy a várható zord téli időjárási feltételek mellett csak kifejezetten téli, és nem túl koros gumikkal érdemes útnak indulni, mert fékútban jelentős többletet, kapaszkodási képességben pedig komoly elmaradást fogunk tapasztalni – összegez a Használtautó.hu szakembere. – Márpedig egy balesethez sokszor az is elegendő, hogy bár viszonylag jó gumival közlekedünk, de az előttünk haladó autón a miénknél is jobb abroncsok találhatók, így hirtelen megállás esetén egyszerűen rácsúszunk.”

További információk a www.autonavigator.hu/teligumiteszt-hoban címen



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek

SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő
09

Autók

De miééért kellett ezt tenni az orrával?

2017. február 22. szerda