Connect with us

Hirdetés

technokrata

Bemutatkozott a Tesla Model X

Garázs

Bemutatkozott a Tesla Model X

Hosszas előkészületek után Elon Musk végre lerántotta a leplet a Tesla legújabb modelljéről. A Model X crossoveres jellegével akár hét főnek is kényelmes helyet szolgáltat, de mégsem az ilyen hagyományos érvekkel kíván csúcsra törni az elektromos modell.

Ott a pont, mondhatjuk a prezentáció felvezetésére, amely a közlekedés biztonságáról szól, annak passzív, valamint károsanyag-kibocsátó értelmében is. Üljünk az autóban, vagy legyünk azon kívül, valahol mindkettő a túlélésről szól. Különösen utóbbi, a mostanában központi szerepet kapó károsanyag-kibocsátás témája miatt.

Mostanában talán nem üvöltik erőteljesen, de Földünk szennyezettsége továbbra is rohamléptekben fokozódik. Egy átlagos pekingi lakos élete például emiatt a felmérések szerint két évvel rövidül meg, arról nem is beszélve, hogy esetében kimagasló a légzőszervi megbetegedések aránya. De nem kell ennyire messzire menni. Nálunk is gyakoriak a hasonló megbetegedések, és bizony egy átlagos európai nagyvárosi lakos várható élettartamát is 3-8 hónappal csökkenti a levegő szennyezettsége.

Ez már önmagában jó érv az elektromos modellek mellett, különösen, ha azokban ülve kivédhetjük a légúti támadások nagy részét. Ha biofegyverek ellen nem is feltétlenül véd a Model X klímaberendezése, ahogy arról a prezentáció poénkodik, de kiszűri a káros légzőszervi elemek nagyon nagy részét, ezzel pedig az emelt hasmagasságú BMW 5-ös GT hangulatát sugalló típus bizony kiemelkedik a mezőnyből.

Ha már biztonság, a Teslánál kiemelték a passzív védelmet is – a töréstesztek alapján a Model X például oldalirányú ütközés során feleakkora behatást mér az utasokra, mint a felhozott konkurensek (Audi Q5, Volvo XC60). Ha már túléljük a közlekedést, nem árt élvezni is azt – szerencsére erről az oldalról sem feledkeztek meg a világ első teljesen elektromos SUV-jának gyártói.

A hátra történő beszállást például jelentősen megkönnyítik a ’sólyomszárny’ ajtók, melyek egyébként érzékelőkkel figyelik a közeli tárgyakat, nehogy nyitásnál nekiütközzenek azoknak. A vezetőoldali ajtó is szolgál különlegességgel, mivel a kulcsnélküli rendszerrel együttműködve automatikusan nyitódik és záródik is, miután elfoglaltuk helyünket a vezetőülésben. További különlegesség a panoráma szélvédő, amely a Citroën egyes modelljein látott megoldáshoz hasonlóan növeli látóterünket, fokozva a belső tér világosságát, és hangulatunkat.

Mivel az akkumulátorokat és a hajtásláncot sikerült a tervezőknek a lehető legkisebb méretűre csökkenteni, elöl és hátul egyaránt találunk csomagtartót, ami biztosítja, hogy hét személlyel közlekedve is legyen esélyünk a tetőboksz nélküli pakolásra. Emellett a modell szükség esetén akár 2,5 tonnát is vontathat, a speciális csomaggal felkészített verziók pedig akár 3,3 másodperc (!) alatt letudják a 0-100-as sprintet.

A Model X kezdetben két verzióban kerül piacra a tengerentúlon – mindkettő összkerékhajtással. A beszálló modell a 90D utónevet viseli, 5 másodperces 0-100-as gyorsulást tud felmutatni, hatótávja egy feltöltéssel pedig 413 kilométer. Az izmosabb PD90, amely a „Ludicrous Speed” csomaggal még egy 707 lóerős Dodge Challenger SRT Hellcatet is megizzaszt negyed mérföldön, még tovább bírja egy feltöltéssel, amelyet egyre több helyen már Európában is elvégezhetünk a Tesla Supercharger névre hallgató gyorstöltőjével.

Az opciók közül még kiemelhető a légrugózás, amely akár 230 mm-ra képes növelni a szabad magasságot, valamint a vonóhorogra helyezhető gyári kerékpártartó, amely négy darab drótszamárral is megbirkózik. Az önparkoló rendszer, valamint a kiterjedt vezetéstámogató asszisztensek jelenléte talán már nem is meglepetés.

A sajtótájékoztatón az árakra is kitértek, igaz, a csúcsra szerelt verzió amerikai 35-40 millió forintnyi ára nem mond sokat nekünk, európaiaknak. Egy biztos, ennél olcsóbb nálunk sem lesz jól felszerelve a PD90, ami a teljesítményét tekintve érthető is. Viszont könnyen lehet, hogy a szerényebb verzió mondjuk 25 milliós árral képes lesz felvenni a versenyt az egyelőre nem létező konkurenciával.

A sajtóanyaggal viszont egyelőre adós maradt a Tesla, különös tekintettel a fényképekre. Rövidesen cikkünket galériával bővítjük, addig is érdemes megnézni a The Verge videóját, akik kizárólagosan már vezethették is az újdonságot:

Forrás: Autópult



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés