Connect with us

technokrata

Roncsautók földje lehet Magyarország

20120208101203.jpg

Garázs

Roncsautók földje lehet Magyarország

A hideg időjárás főként az idősebb járműveket teszi erősen próbára. Ezekből egyre több van Magyarországon.

A Használtautó.hu adatai szerint négy esztendő alatt két évvel emelkedett a meghirdetett autók átlagéletkora, a kilenc évnél idősebb autók részaránya pedig a kínálatban 46 százalékról 56 százalékra nőtt. A tendenciát csupán az új autók piacának élénkülése, és a minőségi használtautó-import felfutása együttesen fordíthatja meg.
 
“Az elmúlt négy év adatait vizsgálva egyértelműen megállapítható a hazai személyautóflotta rohamos öregedése. A meghirdetett autók átlagéletkora immár a 11 évhez közelít” – értékeli az adatokat Fodor László, a szakportál értékesítési vezetője. “Mindez nem meglepetés, ha tudjuk, hogy néhány év alatt a negyedére zuhant az utánpótlást biztosító újautó-eladások száma, és a használtautó-import is jelentősen visszaesett az elmúlt időszakban.”

A teljes személygépkocsi-állomány életkorának átlaga ennél is magasabb, a KSH legutóbbi adatai alapján a 12 évhez közelít. Az eltérés oka, hogy sok öreg autót már nem is hirdet meg a tulajdonosa, hanem a forgalomból történő végső kivonásáig használja azt, mivel használati értéke számára magasabb, mint a vételár, amit kaphatna érte. Ráadásul az adásvétel járulékos költségei (átírási illeték, eredetvizsgálat, új törzskönyv, új forgalmi) együttesen több mint 50 ezer forintot tesznek ki, ami már könnyen összemérhető a régi autó teljes vételárával.
 
Jelenleg az 1-3 éves autók piacán jelentős a hiány, a legerősebb kínálat a 4-6 éves szegmensben tapasztalható, ezt követően évről évre folyamatosan csökken az eladásra kínált autók mennyisége, miközben az átlagos ár 3,5 millió forintról fokozatosan a tizedére esik vissza. A mennyiségi tendencia a 20 év feletti szegmensben tovább folytatódik, árban azonban 30 év körül ismét emelkedés kezdődik: ez már az oldtimer kategória, a muzeális autók piaca.

Az állomány öregedését mutatja az a tény is, hogy néhány év alatt a 0-2 éves autók részesedése a teljes kínálatból 10-ről 7 százalékra esett vissza, miközben a 9 évnél idősebb autók aránya a kínálati palettán 46-ról 56 százalékra ugrott.
 
“A személyautó-állomány öregedését az új autók eladásának lassú felfutása önmagában nem fogja tudni megállítani a következő egy-két évben” – vetíti előre Fodor László. “Az év elején jelentősen kedvezőbbé váló regisztrációs adó azonban – tovább erősödő forintárfolyam esetén – már idén fellendítheti a minőségi használtautó-behozatalt is, és e két tényező együttesen képes lehet a tendenciát nem csupán lassítani, hanem kedvező esetben akár megfordítani is.”



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek