Connect with us

Hirdetés

technokrata

Button az elmebeteg kanadai futam kétes győztese

Garázs

Button az elmebeteg kanadai futam kétes győztese

Négy óra négy perc alatt nyert a mclarenes Montrealban.

Kétórás esőszünetet, hat biztonsági autós fázist hozott a Forma-1-es Kanadai Nagydíj. Jenson Button már a futam elején falra kente csapattársát, Lewis Hamiltont, később Fernando Alonsóval is ütközött. A brit sokáig a top tízben sem volt, ám jó döntésekkel és óriási hajrával az utolsó körben még magát Sebastian Vettelt is hibára kényszerítette.

Button megnyerte a futamot, és bár mindkét ütközését megvizsgálták a futam után, a versenybíróság nem változtatta meg a végeredményt. Schumacher ezzel éppen lemaradt a dobogóról, pedig a visszatérése óta a legjobbját nyújtó hétszeres világbajnok a második helyen is állt a végjátékban.

ÉLŐ

Szemerkélő esőben, a biztonsági autó mögül indult a mezőny, miközben állt a víz a pályán. Négy kör után távozott a safety car, Alonso támadta Vettelt, hiába; Hamilton összeakadt Webberrel, az ausztrál megpördült, de Hamilton is bukott néhány pozíciót, a két Mercedes és Button ment el mellette.

Vettel növelte előnyét, Massa Alonso nyakán ment, Hamilton parádézott. A 2008-as világbajnok leelőzte Buttont, aztán Schumacherrel csapott össze, kisodródott, Button visszaelőzte. Később a célegyenesben próbálkozott Hamilton, a csapattársa ráhúzta a McLarent, Hamilton autója a falhoz csapódott, a bal hátsó felfüggesztés összetört. A végeredmény: Hamilton kiesett, Button áthajtásos büntetést kapott – de nem ezért, hanem mert gyorshajtott a biztonsági autó mögött. Csak tizennegyediknek jött vissza a brit.

Webber nem tudott sebességet váltani, verseny közben jött el a kormányváltás ideje. A második repülőrajt simább lett, aztán Vettel ismét kezdett elhúzni. Webber a két Team Lotust, Button a két Williamst hagyta faképnél, utóbbi nagyon hasított az intermediate gumikon.

Alonso, és az élmezőny több tagja is kapott átmenti abroncsot, de egy körre rá óriási felhőszakadás zúdult a pályára, így mehettek is vissza a boxba. Cserélt Vettel és Massa is, 22 kör után Vettel, Kobajasi, Massa, Webber, Heidfeld, Petrov volt a sorrend. A vb-címvédő rádióüzenete a safety car mögül: “A kilences és a tizenhármas kanyar között vezethetetlen a kocsi.” Kicsit később: “Így nem lehet vezetni, az első autó mögött jövők vakon mennek bele a vízfüggönybe.” Hasonlókat mondott Button a visszafordítónál lévő részre, csigatempónál sem láttak semmit a pilóták, 25 kör után meglengették a piros zászlót.

Hosszú várakozás kezdődött, a Team Lotus garázsában Colin Farrel nézelődött, a pályán kis patakok csörgedeztek, főszerephez jutott a montreali csatornázási művek, Emerson Fittipaldi jókedvűen beszélgetett. Sok idő után Petrov, még több után Rosberg is kiszállt, már csak Vettel csücsült magányosan a Red Bulljában.

Hosszú-hosszú szünet. A pályán már sirályok is megjelentek, már csak a halak voltak hátra. Vettel is kiszállt, Kobajasi és D Ambrosio még kitartott a cockpitben. A Team Lotus szerelői kekszet eszegettek. A szörnyen hosszú várakozás alatt megértettünk egy szép irodalmi idézetet: “Telik, de nem múlik.”

Rihanna Hamiltonnal beszélgetett az autóversenyzés mibenlétéről a McLaren-garázsban, Eddie Jordan George Lucasszal csevegett.

Magyar idő szerint 21.50-kor kezdett ismét körözni a mezőny a safety car mögött. A futam 19 órakor indult.

Kilenc kínosan hosszú kört ment a biztonsági autó elöl, aztán újraindult a száguldás. De Kovalainen nélkül, aki alatt bemondta az unalmast a Lotus Renault.

Massa csaknem megelőzte Kobajasit, de a japán kőkeményen visszavágott, maradt második. Egy sereg autós bement átmeneti gumiért, Schumacher például sokat nyert az üzlettel. Alonso összekoccant Buttonnal, a Ferrari felfeküdt a rázókőre, Buttont már harmadszor vizsgálták ma (a Hamiltonnal való balhéját a verseny után ítélik meg), a biztonsági autó ötödször is bejött.

A sorrend negyven kör után: Vettel, Kobajasi, Massa, Heidfeld, Di Resta, Webber, Schumacher, Petrov, Rosberg, Sutil.

Webber megcsúszott, Schumacher elment mellette, Heidfeld koccant Di Restával, aki törött első szárnnyal küzdött remekül egy kört. Schumacher Heidfeldet támadta a negyedik helyért, őt viszont riogatta Webber. Schumacher megelőzte Heidfeldet, nyitott hátsó szárnnyal, de ezt csak később engedélyezték.

Először két helyen is van DRS-zóna egy körön belül: a célegyenes előtti sikán előtt és után. Alguersuari óriásit korrigált, Button így előzhette meg előbb Maldonadót, majd magát a spanyolt is.

Schumacher egyszerre előzte az egymással birkózó Massát és Kobajasit, Sutil a száraz gumival falnak ment, Massa szintén szétcsapta a slicken a Ferrarit, furcsán a betonfalnak ment az orrával, aztán visszaállt menetirányba, majd egy orrkúpcsere után folytatta a küzdelmeket.

Heidfeld nekiment Kobajasinak (a japán érthetetlenül lassú volt a kettes kanyarból kifelé), letört az első szárnya, átugratott rajta, feladta a versenyt – ám a törmelékek miatt hatodszor is bejött a safety car. Közben a sorrend: Vettel, Schumacher, Webber, Button, Kobajasi, Petrov, Barrichello, Alguersuari. Közben a Heidfeld Lotusának maradványait összekaparó munkások egyike elesett a pályán, Kobajasi és Petrov is kis híján elütötte.

A biztonsági kocsi kiment, Vettel ellépett, Webber elkezdte tolni lefelé Schumachert, Button meg nyomasztotta mindkettőjüket. Webber elhúzott Schumacher mellett, de átvágta a sikánt, így aztán később visszaengedte, oly bravúrosan, hogy Button azért maradt hátul. Egy körre rá azonban megint átment a sikánon Webber, így Button lazán leelőzte. A mozgalmas futamot élő brit Schumachert állva hagyta, és elkezdte befogni Vettelt.

A 67. kör végén Schu megadta magát Webbernek. Button pont az utolsó körre fogta be Vettelt, a német kicsúszott, a McLaren nyert. Ugyanakkor Button Hamiltonnal és Alonsóval való ütközését is a verseny után vizsgálják majd. Massa az utolsó sikánban picit megcsúszó Kobajasit a célegyenesben előzte meg, öt század volt kettejük közt a brazil javára.

Kanadai Nagydíj, végeredmény:
1. Jenson Button, McLaren-Mercedes, 4:4:39.537 óra
2. Sebastian Vettel, Red Bull-Renault + 2.709 másodperc
3. Mark Webber, Red Bull-Renault + 13.828
4. Michael Schumacher, Mercedes + 14.219
5. Vitalij Petrov, Lotus Renault + 20.395
6. Felipe Massa, Ferrari + 33.225             70
7. Kobajasi Kamui, Sauber-Ferrari + 33.270
8. Jaime Alguersuari, Toro Rosso-Ferrari + 35.964
9. Rubens Barrichello, Williams-Cosworth + 45.117
10. Sebastien Buemi, Toro Rosso-Ferrari + 47.056
11. Nico Rosberg, Mercedes + 50.454
12. Pedro de la Rosa, Sauber-Ferrari + 1:03.607
13. Vitantonio Liuzzi, Hispania-Cosworth + 1 kör
14. Jerome D Ambrosio, Virgin-Cosworth + 1 kör
15. Timo Glock, Virgin-Cosworth + 1 kör
16. Jarno Trulli, Lotus-Renault + 1 kör
17. Narain Karthikeyan, Hispania-Cosworth + 1 kör
18. Paul di Resta, Force India-Mercedes + 3 kör

Nem ért célba:
19. Pastor Maldonado, Williams-Cosworth
20. Nick Heidfeld, Lotus Renault
21. Adrian Sutil, Force India-Mercedes
22. Fernando Alonso, Ferrari
23. Heikki Kovalainen, Lotus-Renault
24. Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes

Leggyorsabb kör: Button, 1:16.956 perc, 69. kör

A vb élmezőnye:
1. Vettel 161 pont
2. Button 101
3. Webber 94
4. Hamilton 85
5. Alonso 69
6. Massa 32
7. Petrov 31
8. Heidfeld 29
9. Schumacher 26
10. Rosberg 26

A konstruktőri vb állása:
1. Red Bull 255
2. McLaren 186
3. Ferrari 101
4. Lotus Renault 60
5. Mercedes 52
6. Sauber 27
7. Toro Rosso 12
8. Force India 10
9. Williams 4



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés