Connect with us

technokrata

Button az elmebeteg kanadai futam kétes győztese

20110612232728.jpg

Garázs

Button az elmebeteg kanadai futam kétes győztese

Négy óra négy perc alatt nyert a mclarenes Montrealban.

Kétórás esőszünetet, hat biztonsági autós fázist hozott a Forma-1-es Kanadai Nagydíj. Jenson Button már a futam elején falra kente csapattársát, Lewis Hamiltont, később Fernando Alonsóval is ütközött. A brit sokáig a top tízben sem volt, ám jó döntésekkel és óriási hajrával az utolsó körben még magát Sebastian Vettelt is hibára kényszerítette.

Button megnyerte a futamot, és bár mindkét ütközését megvizsgálták a futam után, a versenybíróság nem változtatta meg a végeredményt. Schumacher ezzel éppen lemaradt a dobogóról, pedig a visszatérése óta a legjobbját nyújtó hétszeres világbajnok a második helyen is állt a végjátékban.

ÉLŐ

Szemerkélő esőben, a biztonsági autó mögül indult a mezőny, miközben állt a víz a pályán. Négy kör után távozott a safety car, Alonso támadta Vettelt, hiába; Hamilton összeakadt Webberrel, az ausztrál megpördült, de Hamilton is bukott néhány pozíciót, a két Mercedes és Button ment el mellette.

Vettel növelte előnyét, Massa Alonso nyakán ment, Hamilton parádézott. A 2008-as világbajnok leelőzte Buttont, aztán Schumacherrel csapott össze, kisodródott, Button visszaelőzte. Később a célegyenesben próbálkozott Hamilton, a csapattársa ráhúzta a McLarent, Hamilton autója a falhoz csapódott, a bal hátsó felfüggesztés összetört. A végeredmény: Hamilton kiesett, Button áthajtásos büntetést kapott – de nem ezért, hanem mert gyorshajtott a biztonsági autó mögött. Csak tizennegyediknek jött vissza a brit.

Webber nem tudott sebességet váltani, verseny közben jött el a kormányváltás ideje. A második repülőrajt simább lett, aztán Vettel ismét kezdett elhúzni. Webber a két Team Lotust, Button a két Williamst hagyta faképnél, utóbbi nagyon hasított az intermediate gumikon.

Alonso, és az élmezőny több tagja is kapott átmenti abroncsot, de egy körre rá óriási felhőszakadás zúdult a pályára, így mehettek is vissza a boxba. Cserélt Vettel és Massa is, 22 kör után Vettel, Kobajasi, Massa, Webber, Heidfeld, Petrov volt a sorrend. A vb-címvédő rádióüzenete a safety car mögül: “A kilences és a tizenhármas kanyar között vezethetetlen a kocsi.” Kicsit később: “Így nem lehet vezetni, az első autó mögött jövők vakon mennek bele a vízfüggönybe.” Hasonlókat mondott Button a visszafordítónál lévő részre, csigatempónál sem láttak semmit a pilóták, 25 kör után meglengették a piros zászlót.

Hosszú várakozás kezdődött, a Team Lotus garázsában Colin Farrel nézelődött, a pályán kis patakok csörgedeztek, főszerephez jutott a montreali csatornázási művek, Emerson Fittipaldi jókedvűen beszélgetett. Sok idő után Petrov, még több után Rosberg is kiszállt, már csak Vettel csücsült magányosan a Red Bulljában.

Hosszú-hosszú szünet. A pályán már sirályok is megjelentek, már csak a halak voltak hátra. Vettel is kiszállt, Kobajasi és D Ambrosio még kitartott a cockpitben. A Team Lotus szerelői kekszet eszegettek. A szörnyen hosszú várakozás alatt megértettünk egy szép irodalmi idézetet: “Telik, de nem múlik.”

Rihanna Hamiltonnal beszélgetett az autóversenyzés mibenlétéről a McLaren-garázsban, Eddie Jordan George Lucasszal csevegett.

Magyar idő szerint 21.50-kor kezdett ismét körözni a mezőny a safety car mögött. A futam 19 órakor indult.

Kilenc kínosan hosszú kört ment a biztonsági autó elöl, aztán újraindult a száguldás. De Kovalainen nélkül, aki alatt bemondta az unalmast a Lotus Renault.

Massa csaknem megelőzte Kobajasit, de a japán kőkeményen visszavágott, maradt második. Egy sereg autós bement átmeneti gumiért, Schumacher például sokat nyert az üzlettel. Alonso összekoccant Buttonnal, a Ferrari felfeküdt a rázókőre, Buttont már harmadszor vizsgálták ma (a Hamiltonnal való balhéját a verseny után ítélik meg), a biztonsági autó ötödször is bejött.

A sorrend negyven kör után: Vettel, Kobajasi, Massa, Heidfeld, Di Resta, Webber, Schumacher, Petrov, Rosberg, Sutil.

Webber megcsúszott, Schumacher elment mellette, Heidfeld koccant Di Restával, aki törött első szárnnyal küzdött remekül egy kört. Schumacher Heidfeldet támadta a negyedik helyért, őt viszont riogatta Webber. Schumacher megelőzte Heidfeldet, nyitott hátsó szárnnyal, de ezt csak később engedélyezték.

Először két helyen is van DRS-zóna egy körön belül: a célegyenes előtti sikán előtt és után. Alguersuari óriásit korrigált, Button így előzhette meg előbb Maldonadót, majd magát a spanyolt is.

Schumacher egyszerre előzte az egymással birkózó Massát és Kobajasit, Sutil a száraz gumival falnak ment, Massa szintén szétcsapta a slicken a Ferrarit, furcsán a betonfalnak ment az orrával, aztán visszaállt menetirányba, majd egy orrkúpcsere után folytatta a küzdelmeket.

Heidfeld nekiment Kobajasinak (a japán érthetetlenül lassú volt a kettes kanyarból kifelé), letört az első szárnya, átugratott rajta, feladta a versenyt – ám a törmelékek miatt hatodszor is bejött a safety car. Közben a sorrend: Vettel, Schumacher, Webber, Button, Kobajasi, Petrov, Barrichello, Alguersuari. Közben a Heidfeld Lotusának maradványait összekaparó munkások egyike elesett a pályán, Kobajasi és Petrov is kis híján elütötte.

A biztonsági kocsi kiment, Vettel ellépett, Webber elkezdte tolni lefelé Schumachert, Button meg nyomasztotta mindkettőjüket. Webber elhúzott Schumacher mellett, de átvágta a sikánt, így aztán később visszaengedte, oly bravúrosan, hogy Button azért maradt hátul. Egy körre rá azonban megint átment a sikánon Webber, így Button lazán leelőzte. A mozgalmas futamot élő brit Schumachert állva hagyta, és elkezdte befogni Vettelt.

A 67. kör végén Schu megadta magát Webbernek. Button pont az utolsó körre fogta be Vettelt, a német kicsúszott, a McLaren nyert. Ugyanakkor Button Hamiltonnal és Alonsóval való ütközését is a verseny után vizsgálják majd. Massa az utolsó sikánban picit megcsúszó Kobajasit a célegyenesben előzte meg, öt század volt kettejük közt a brazil javára.

Kanadai Nagydíj, végeredmény:
1. Jenson Button, McLaren-Mercedes, 4:4:39.537 óra
2. Sebastian Vettel, Red Bull-Renault + 2.709 másodperc
3. Mark Webber, Red Bull-Renault + 13.828
4. Michael Schumacher, Mercedes + 14.219
5. Vitalij Petrov, Lotus Renault + 20.395
6. Felipe Massa, Ferrari + 33.225             70
7. Kobajasi Kamui, Sauber-Ferrari + 33.270
8. Jaime Alguersuari, Toro Rosso-Ferrari + 35.964
9. Rubens Barrichello, Williams-Cosworth + 45.117
10. Sebastien Buemi, Toro Rosso-Ferrari + 47.056
11. Nico Rosberg, Mercedes + 50.454
12. Pedro de la Rosa, Sauber-Ferrari + 1:03.607
13. Vitantonio Liuzzi, Hispania-Cosworth + 1 kör
14. Jerome D Ambrosio, Virgin-Cosworth + 1 kör
15. Timo Glock, Virgin-Cosworth + 1 kör
16. Jarno Trulli, Lotus-Renault + 1 kör
17. Narain Karthikeyan, Hispania-Cosworth + 1 kör
18. Paul di Resta, Force India-Mercedes + 3 kör

Nem ért célba:
19. Pastor Maldonado, Williams-Cosworth
20. Nick Heidfeld, Lotus Renault
21. Adrian Sutil, Force India-Mercedes
22. Fernando Alonso, Ferrari
23. Heikki Kovalainen, Lotus-Renault
24. Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes

Leggyorsabb kör: Button, 1:16.956 perc, 69. kör

A vb élmezőnye:
1. Vettel 161 pont
2. Button 101
3. Webber 94
4. Hamilton 85
5. Alonso 69
6. Massa 32
7. Petrov 31
8. Heidfeld 29
9. Schumacher 26
10. Rosberg 26

A konstruktőri vb állása:
1. Red Bull 255
2. McLaren 186
3. Ferrari 101
4. Lotus Renault 60
5. Mercedes 52
6. Sauber 27
7. Toro Rosso 12
8. Force India 10
9. Williams 4



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek