Connect with us

Hirdetés

technokrata

Összebeszélnek a jövő autói

Garázs

Összebeszélnek a jövő autói

A Ford felgyorsítja a vezeték nélkül kommunikáló intelligens járművek fejlesztését.

A Ford az első gyártó a világon, amely prototípusokat épít amerikai demonstrációs célokra – 2011-ben megkettőzi az intelligens járművek fejlesztésére fordított befektetését, a technológia finomítására pedig dedikált mérnökök egész csapatát alkalmazza.

“A Ford véleménye szerint az egymással modern Wi-Fi rendszeren keresztül kommunikáló, intelligens autók jelentik a következő határvonalat az ütközések elkerülésében, forradalmasíthatják az autóvezetést, illetve számos ütközés megakadályozásának potenciáljával bírnak” – fogalmazott Sue Cischke, a Ford Fenntarthatóságért, Környezetvédelemért és Biztonságért felelős alelnöke.

A Nemzeti Közúti Forgalombiztonsági Szervezet (NHTSA) októberben közzétett jelentése szerint a járművek közötti kommunikáció potenciálja hatalmas; évente akár 4.336.000, a rendőrségen bejelentett kisebb balesetben, azaz a koccanások mintegy 81 százalékában jelenthetne segítséget. A szakértők véleménye szerint az intelligens járművek 5-10 éven belül a közutakra kerülhetnek. A Ford demonstrációs autói idén tavasszal kerülnek ki a forgalomba a fontosabb technológiai központok közvetlen környezetében.

Hogyan működik?

A Ford jármű-kommunikációs kutatási technológiája lehetővé teszi az autók egymás közötti vezeték nélküli kommunikációját. E kommunikáció modern Wi-Fi jelekkel vagy az erre a célra kialakított, rövid hatótávolságú, a Szövetségi Kommunikációs Bizottság által kijelölt kommunikációs csatornán zajlik. A radaralapú biztonsági rendszerekkel ellentétben, amelyek csupán a látható veszélyeket képesek felmérni, a Wi-Fi-alapú rádiórendszer 360 fokos védelmet jelenthet a potenciálisan veszélyes helyzetekben, tehát akkor is, ha a vezető nem észlelheti a bajt.

Az autósokat így figyelmeztetni lehet majd arra, hogy autójuk egy kereszteződésben összeütközhet egy másik járművel, illetve, hogy a forgalomban jóval előttük egy autó hirtelen lassít vagy megáll, illetve amikor az autópályán megváltozik a sűrű forgalom ritmusa. A rendszerek arra is figyelmeztethetik az autóst, hogy sávváltáskor fennáll az ütközés veszélye, hogy az út mellett álló jármű felé közelítenek, vagy hogy egy másik vezető elvesztette uralmát az autója felett.

A Ford felgyorsítja a fejlesztést

Tízévnyi kutatást követően a Ford azt tervezi, hogy új, húszfős csapatot toboroz az olyan intelligens járművek technológiájának fejlesztésére, amelyek számos előnyt kínálnak majd a vásárlóknak. A csapat a világ minden tájáról érkező, a biztonság, az öko-mobilitás, az információs és szórakoztató rendszerek és az ergonómia szakterületén dolgozó tervezőkből, mérnökökből és tudósokból áll.

A Ford emellett megkettőzi befektetéseit az intelligens járművekkel kapcsolatos, a vállalat saját fejlesztésű innovációin alapuló kutatásaiba. A cél a következő tíz év kutatási irányának meghatározása, a használati érték és a vezetőt segítő technológiák fejlesztése, illetve – a járművek közötti kommunikáció terén élenjáró globális fejlesztőként – a vállalat vezető helyzetének megerősítése.

“Bár nehéz feladatok várnak ránk, az ilyen intelligens járművek alapjai a már meglévő technológiák modernebb változatai; ilyen például a Wi-Fi, vagy azok az ütközéselkerülő rendszerek, amelyeket a Ford már kifejlesztett a mai autók számára” – fejtette ki Paul Mascarenas vezető főmérnök, a Ford Kutatásokért és Modern Műszaki Megoldásokért felelős alelnöke. “Az intelligens járművek előre figyelmeztethetik az autóst a potenciálisan veszélyes helyzetekre – például egy piroson áthajtó másik autóra – még azelőtt, hogy a vezető a kereszteződés előtt észlelhetné ezt a szituációt.”

Egy nyelvet beszélni

A Ford partnerséget alakít ki más autógyártókkal, a szövetségi kormányzattal, illetve helyi és országos közúti hatóságokkal abból a célból, hogy olyan közös nyelvet hozzanak létre, amely garantálja, hogy egy közös kommunikációs szabvány segítségével az összes autó képes lesz a kommunikációra.

Ennek a magán- és a közszférát felölelő partnerségnek a része lesz a világ első, államilag támogatott programja, amely 2011 nyarán kezdődik, s amelyben a Ford két prototípus Taurus szedánnal vesz részt. A DOT Intelligens Közlekedési Rendszerek (ITS) vezeti a kutatást, illetve tovább egyeztet a Ford és a General Motors közös kutatócsoportja, az Ütközés Megelőző Metrika Partnerség (CAMP) által szervezett autógyártók koalíciójával. A partnerség azon dolgozik, hogy még a jelenlegi kutatási fázis 2013-as befejezése előtt kifejlessze a működés szabványait.

“A Ford lerakta az alapokat, hogy a SYNC és a Wi-Fi technológia révén az autók beszélhessenek” – fejtette ki Jim Vondale, a Ford Autóipari Biztonsági Irodájának igazgatója. “Most más autógyártókkal és kormányzati vezetőkkel világszerte azon dolgozunk, hogy globálisan érvényes, közös szabványokat alkossunk, amelyek alapján az intelligens járművek gyorsabban és kedvezőbb áron kerülhetnek piacra.”

Vondale-t az amerikai közlekedési államtitkár, Ray LaHood nevezte ki az autógyártók képviseletére az ITS Tanácsadó Bizottságába. Mike Shulman, a Ford Kutatási és Modern Műszaki Megoldások osztályának vezető mérnöke a kormány és az iparág közös műszaki programjának vezetője.

Végtelen lehetőségek a biztonságon túl is

Az ütközések számát mérséklő intelligens járművek csökkenthetik a forgalmi torlódást is, s így időt és üzemanyagot takaríthatnak meg az autósoknak. A dugók az intelligens járművek és infrastruktúra hálózatával is elkerülhetők, hiszen ezek valós időben képesek feldolgozni a forgalmi és közúti információkat, s a kevésbé zsúfolt útvonalakra terelni az autósokat.

A Texasi Közlekedési Intézet (TTI) 2010-es Nagyvárosi Mobilitási Jelentése szerint Amerika városaiban még zsúfoltabb forgalomra lehet számítani. A mostani állapot miatt már 2009-ben is 3,9 milliárd gallonnyi üzemanyag ment veszendőbe, s ez az átlagos távolságon ingázóknak évente mintegy 808 dollárnyi többletköltséget jelentett. A forgalmi torlódások legjelentősebb okai a balesetek, a lerobbant járművek és az úttesten szétszóródott tárgyak és alkatrészek.

“Nincs már messze az a nap, amikor járműveink négykerekű mobil eszközökként folyamatosan információt cserélnek egymással, illetve kommunikálnak a környezetükkel annak érdekében, hogy rövidebbé tegyék az utazást, üzemanyagot takarítsanak meg, s hogy az autósok egyszerűbben navigálhassanak az utakon” – jósolta Mascarenas.

A kapcsolat alapjainak lefektetése

A Ford jelenleg is működő technológiának egy része már bizonyítja, hogy az intelligens járművek képesek segíteni a vezetőknek. A közelgő veszélyre figyelmeztető rendszerek, mint például a Ford ütközésre figyelmeztető rendszere vagy a Holttér Információs Rendszer és a keresztirányú forgalomra figyelmeztető funkció radaros érzékelőkkel észleli a járműhöz közel lévő autókat vagy tárgyakat.

“A SYNC kifejlesztésével a Ford úttörő szerepet vállalat a modern autók kapcsolati rendszerének megteremtésében” – mondta Shulman. “Úgy véljük, hogy az intelligens autók fejlett Wi-Fi rendszerét hozzá lehet kapcsolni az okostelefonokhoz vagy a GPS rendszerekhez, illetve egyszerűen kapcsolódhatunk a SYNC-hez, mint a mai telefonok.”



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés