Connect with us

technokrata

Zajszobrászkodik a Ford

20110115153718.jpg

Garázs

Zajszobrászkodik a Ford

Ömlenek a hírek-sztorik az érkező új Ford Focusszal kapcsolatban. Most a hangon a sor.

Legutóbb arról adott – egyébként egész érdekes – tájékoztatást a Ford, hogy az új Focus világautó tervezésekor ergonómiai mérnökei az idősekre és a terhes nőkre is gondoltak. Most azt tudhatjuk meg, hogy az 1,6 literes EcoBoost benzinmotor akusztikai hangoláson esett át a nagy gázadáskor erőteljes, sportos hangért. Különleges technológia szűri ki a kellemetlen zajokat, ám az élvezetes hangok bejutnak az utastérbe, így a vezető maximálisan vidámkodhat a volán mögött.

A Ford 1,6 literes EcoBoost erőforrása a jelenleg gyártott motorok közt az egyik legfejlettebb technológiájú egység, amelyben nagy nyomású közvetlen befecskendezés, kis tehetetlenségű turbó és kettős, változó szelepvezérlés működik. E három technológia révén az EcoBoost motorok olyan erősek és nyomatékosak, mint a náluk sokkal nagyobb lökettérfogatú erőforrások, ám azoknál jóval kisebbek, könnyebbek és takarékosabbak. Ám e motortechnológia némi hátrányt is magában hordoz: a turbótöltés elkerülhetetlenül megváltoztatja egy motor hangját, aminek zaja a fordulatszám emelkedésével egyre bántóbb lesz. Ha egy turbótöltésű autóban padlógázt adunk, a turbó sivítása erősebb a vezető által kellemesnek ítélt határértéknél.

Négykamrás hangláda

A Ford mérnökei úgy oldották meg ezt a problémát az új Focusban, hogy a motort kiegészítették egy kicsi, de rendkívül hatékony berendezéssel, egy tulajdonképpeni hangládával, amely összegyűjti a szívórendszerből érkező kellemes motorfrekvenciákat, s az utastérbe továbbítja azokat.

Ralf Heinrichs mérnök szerint: “Minden motornak megvan a maga hangszíne, amit a kipufogó- és/vagy a szívórendszer határoz meg. A kipufogó jellemzően az alacsony fordulatszám-tartományokban formálja a hang jellegét, míg magasabb fordulatnál a szívórendszer alakítja ki a motor jellegzetes hangját. A turbótöltésű motoroknál a turbó a szívórendszer szerves része, és képes elnyomni annak hangját, hiszen egy bizonyos fordulatszám fölött a sivító zaj érezhetően felerősödik. Vissza kellett hódítanunk, vagy legalábbis újra kellett teremtenünk a motorhangot; ehhez kiváló eszköz az új berendezés, amely összegyűjti a szívórendszerből érkező, a turbó által elnyomott rezgéseket, és a kabinba továbbítja őket, így a bent ülők kellemes, sportos motorhangot hallanak.”

“Az új eszköz mérete mindössze 60 x 50 x 40 mm, és négy kamrából áll – ebből kettő a motor felőli oldalon található, a másik kettő pedig a kilépő oldalon. A kamrákat egy mozgatható lap választja el egymástól. Erős gázadásnál a motor felől érkező rezgések az elforduló lapnak ütközve hanghullámokká alakulnak, amelyek a kilépő oldali kamrába jutnak. Ezeket a rezgéseket egy hangvezető cső továbbítja az utastérbe; a csövet a tűzfalon át vezetjük be a kabinba. Egyszerűbben fogalmazva: a különleges műszaki megoldás lehetővé teszi a motorhang újraépítését, jelekké alakítva át a zajokat. A műszer akkor kel igazán életre, amikor a rezgések – vagyis a hanghullámok frekvenciája – 250 és 450 Hz között mozognak.

ST, RS, RS 500…

A Ford által kifejlesztett új berendezés sokféleképpen hangolható. Nemcsak a frekvencia-tartománya állítható, hanem az is, hogy milyen érzékenyen reagáljon a hanghatásokra. “Ezt a technológiát eredetileg a 2005-ös Focus ST modellhez fejlesztettük ki” – meséli Heinrichs. “Később megjelent a Focus RS-ben és a Focus RS 500-asban is, és a berendezés agresszív hangolásának köszönhetően ezek az autók nagyon komoly hanghatásokat produkáltak. Az új Focus 1,6 literes EcoBoost motorja sokkal visszafogottabb hangolást igényel, ám a hanghatás mégis sokkal élvezetesebb lesz, mint a korábbi modell esetében.”

Az új műszer nagy előnye, hogy kompromisszumok nélkül használható; haladás közben a motorzaj a legtöbb esetben rendkívül halk marad. Heinrichs és csapata hiperérzékeny audio-berendezéseket használt, hogy a szerkezet biztosan csak akkor működjön, amikor szükséges, s hogy véletlenül se keltsen zavaró zajokat. “Munkánk során ragaszkodtunk ahhoz az elképzelésünkhöz, hogy a kicsi és közepes terhelésnél egy autónak kifinomult hangon kell működnie, nagy gáznál viszont adjon ki sportos, erőteljes hangot. Ám a motorhang sosem lehet tolakodó. A mi berendezésünk csak az igazán nagy terhelések hanghatásait formálja át, így a motorzaj még az autópálya-tempó mellett sem zavaró. Hogy ezt hogyan értük el, az már a mi titkunk!”

Az 1,6 EcoBoost további titkai

Az új Focus 1,6 literes EcoBoost motorjában nagy nyomású befecskendező rendszer működik, amely minden hengerbe apró, precíz adagokban juttatja be az üzemanyagot akár 200 bar nyomáson – a cseppecskék átlagos mérete kisebb, mint 0,02 mm, ami egy emberi hajszál vastagságának mindössze az egyötöde! Teljes terhelésnél a kis tehetetlenségű turbótöltő fordulatszáma eléri a 200 ezret percenként, s ilyenkor a kipufogógáz hőmérsékletét akár 900 Celsius fokra is hevítheti!

És végül öt, Az 1,6 literes EcoBoost motor a Ford Bridgend motorgyárában készül Walesben; ez az erőforrás a C-MAX, a Grand C-MAX és az új Mondeo motorkínálatában is megtalálható. Erősen tuningolt változata működik a 2011-es ralivébén induló Fiesta RS WRC modellben is. És végül öt, a vásárlók által kifejezetten élvezetes hangúnak ítélt Ford-modell:

–    1970 Ford Escort RS1600
–    1972 Ford Capri 3000GT
–    1986 Ford Sierra RS Cosworth
–    1994 Ford Mondeo V6
–    2005 Ford Focus ST



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek