Connect with us

technokrata

Ég és föld – Citroën C4 bemutató

20110113133139.jpg

Garázs

Ég és föld – Citroën C4 bemutató

Itt az új C4, és jó kocsinak tűnik. A már szintén kapható, elektromos C-Zero meg drágának.

Megkezdi pályafutását az új C4, várható-remélhető sikere úgy kell a Citroënnek, hogy nagyon. Rég nem tudott a márka mit nyújtani a legfontosabb, alsóközepes szegmensben, mert az előd bizony formáján kívül csak rossz hírével hívta fel magára a figyelmet. A ralisikerek sem segítettek. De most végre itt a második generáció, amivel – első blikkre – minden rendben.

A röpke menetpróbával spékelt bemutatón a picit (hosszában 5, széltében 2, magasságában 3 centit) nyúló új Citroën-kompakt ugyanolyan jóautós benyomást tett rám, mint amennyire vidáman éreztük magunkat például a C3/DS3-ban és a C5-ben. A formai bravúrokat a később érkező DS4-nek meghagyva kiállása elölről, oldalról, hátulról, mindenhonnan egységesen modern, visszafogott, robusztus és mégis stílusos, a magasabb felszereltségi szinteken nyilván több króm és csinos (akár 18 collos) könnyűfém kerék dobja fel a képet.

Bent minőséginek tűnő anyagok, precíz összeszerelés, dizájnoltan is átlátható műszeregyüttes és jobb helykínálat jellemzi az autót. Budaörsről az etyeki Korda filmstúdióba másodmagammal hátul utaztunk és kényelemben: a 190-es kollégának térdileg nem lehetett panasza, csupán a frizuráját fésülgette a tetőkárpit. A csomagtartó is méretes: pótkerékkel 380, defektjavító készlettel 408 literes (bővítve és a plafonig rámolva 1183).

Mikrohibrid

A második sorból csendesnek, komfortosnak, kellően erősnek (1.6 HDi 110) éreztem a C4-et, arra a következtetésre viszont csak a sajtótájékoztatót követően, már a bal egyben jutottam, hogy a mikrohibrid szöveg nem feltétlen blabla. Egy e-HDi modellt vezettem start-stop rendszerrel, alacsony gördülési ellenállású gumikon, minimál fogyasztással és károsanyag-kibocsátással, felturbózott generátorral és 6 fokozatú, elektronikusan vezérelt manuális váltóval.

A félig tehát automata erőátvitel csöpp karját D állásba húzva indulás, hopp, egy Stop, 8 km/h-s tempó alatt a 110 lovas dízelmotor lekapcs, fékpedál felenged, és már ismét duruzsol, kvázi észrevétlen, miközben a legfontosabb fogyasztókat és funkciókat (klíma, hifi, szervo, ESP) nem lőttük ki… Ja, és fékenergia-visszatáplálás, naná. Pazar.

Diszkóindex

Apropó, a menetstabilizáló és az új fejlesztésű kipörgésgátló széria, akárcsak a 6 légzsák. Az EuroNCAP töréstesztjén meg is lett az 5 csillag. A szokásos extrákon túl a Citroën már holttérfigyelő rendszert is kínál a franciaországi Mulhouse-ban gyártott C4-hez (12-140 km/h), programozható tempomatot, elektromos deréktámaszt, Exclusive szinten masszázsos ülést, parkolóhely-mérést, panorámatetőt, 230 voltos csatlakozót, bármit.

Olyan egyedi megoldásokkal is eljátszhat az ember, mint a változtatható színű műszerfal-megvilágítás vagy a polifonikus visszajelző hangok vagy az állítható erősségű légkondi. Az elektronikus kéziváltós-elektromos rögzítőfékes kivitelben meglepően magas és széles a középkonzol – feneketlen mély rekeszbe cuccolhatnak az elöl ülők.

Remek futómű

Már egy benzines verzió (1.6 VTi 120) nem fixagyas kormánya mögött persze nem erre, hanem a goromba úthibákat is eredménnyel vasaló futóműre koncentráltam (elöl McPherson, hátul rugalmas kereszttartós a felfüggesztés), ami valóban kiváló. A kormány (túl könnyű) és a váltó (pontatlan) nem nyerte el a tetszésemet, a motor viszonylag élénken vitte a nem elnehezedett  kasznit (a hagyományos volán alkalmazása pl. 3,5 kg spórt jelent…)

A természetesen Euro5-ös, így korhűn zöld motorpaletta különben három benzinesből (1.4 VTi 95, 1.6 VTi 120 és 1.6 THP 155), illetve négy dízelből áll (1.6 HDi 90 és 110, 1.6 e-HDi 110, 2.0 HDi 150). A THP és az e-HDi váltója a már említett robotizált. A HDi 110-é 150-é hatos kézi.

Versenyképes ár itt…

Listán 4 459 000 forint a modell alapára (dízelként 5 019 000). A bevezető, akciós ár vonzóbb: az 1.4 VTi Tendance 3 959 000 forintért vihető. A 110 lovas HDi-re épülő mikrohibrid csomag 250 ezerbe kerül. Az új C4-gyel a márka mindenképp növelné részesedését a hazai piacon (is), szurkolunk, hajrá.

…TGK-san is húzós ott

Ó, és nem csak azt tudtuk még meg, hogy a lengyel Wojciech Tomaszkiewicz személyében új ügyvezetője igazgatója van a Citroën Hungáriának, hanem azt is, hogy a mindössze 3,4 m hosszú, fura arányaival sokkoló, mindazonáltal négy felnőttnek is elég tágas C-Zero elektromos autót tehergékocsiként is forgalomba lehet helyezni, így az Áfa visszaigényelhető, és máris “csak” 7,8 millió Ft az ára.

A püspöklila kis hátsókerekes villanyverda vezetéséről bevallom, lemaradtam, de láttam, hallottam (azaz nem hallottam), és kíváncsian várom, ki, hány ember érzi, gondolja használhatónak, vállalhatónak – ennyiért. A C4 a ma autója, a C-Zero és társai a holnap(után)é.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek