Connect with us

technokrata

Idősekre, terhes nőkre is gondol a Ford

20110109141500.jpg

Garázs

Idősekre, terhes nőkre is gondol a Ford

Az új Focus tervezésekor speciális eszközöket vetettek be az ergonómiai mérnökök.

Vajon mennyit tudhat egy középkorú mérnökember arról, milyen érzés úgy vezetni, hogy közben kilenc hónapos terhes az ember, esetleg súlyos reuma kínozza? Nos, a Ford fejlesztőmérnöke, Clemens Marek meglehetősen tájékozott ezekben a dolgokban…

A Ford Merkenich Technikai Központjában dolgozó Marek a vadonatúj Focus ergonómiai munkáit felügyelte. Mint a fiatalok általában, ő is szilárdan meg volt győződve arról, hogy bárki számára képes autót tervezni, s hogy minden korosztály igényeit ismeri. E meggyőződése akkor változott meg, amikor megismerkedett a Ford különleges eszközével, egy speciális öltözékkel, amely azt hivatott szimulálni, hogyan is mozog egy idősebb ember.

“Ez aztán tényleg felnyitotta a szemem” – meséli Marek. “Amikor először felöltöttem magamra, a legtöbb emberhez hasonlóan én is úgy éreztem, hogy semmiben sem fog igazán gátolni, szóval nem lesz itt semmi gond. De amikor már egy órája rajtam volt, komolyan lelassított. Stresszes, fárasztó és kicsit unalmas viseletnek bizonyult. Sőt, némileg ijesztőnek is; egy pillanatra komolyan elgondolkoztam, hogy tényleg ez vár rám később, idősebb koromban? Nem csoda, hogy nagyon jó érzés volt levenni végre…”

Tompított tapintás

A speciális öltözéket azért fejlesztette ki a Ford, hogy ergonómiai mérnökei első kézből szerezhessenek tapasztalatot az öregedés hatásairól, s úgy formálhassák meg az autókat, hogy azokat a náluk 30 évvel idősebb vásárlók is könnyedén használhassák. Az öltözék nagyjából úgy néz ki, mintha a méhészek védőruháját az űrhajósok hi-tech viseletével keresztezték volna. Olyan anyagból készült, ami súlyossá, vaskossá teszi, és megnehezíti a térdek, a könyökök, a hasi részek és a hát mozgatását. Minden csatlakozásánál nehéz, állítható fémmerevítők akadályozzák a mozgást, a fej forgatását pedig egy, a nyak köré beépített merevítő korlátozza.

Súlya miatt az öltözet viselője sokkal hamarabb elfárad, ráadásul két gumikesztyűt is fel kell vennie, ami tompítja a tapintását. És ha ez még mind nem elég, erre egy különleges kialakított kesztyűt is rá kell húznia, ami az ujjak mozgatását nehezíti meg. Van még hat szemüveg, amelyek a látómező korlátozását szimulálják, mint például szürkehályog vagy csőlátás esetén. A lábmerevítők tovább nehezítik a mozgást, és a láb szabad mozgásterének tesztelésére szolgálnak.

“A nyak körüli merevítőről egyszerűen képtelenség egy pillanatra is megfeledkezni. Ilyenkor jön rá az ember igazán, milyen sokat forgatja a fejét vezetés közben. Arra késztet, hogy sokkal gyakrabban használjuk a tükröt, s hogy ehhez igazítsuk vezetési stílusunkat. A lábmerevítő pedig azért is volt különösen érdekes számomra, mert meglehetősen hosszú a lábam. Néha így is beleakadok a küszöbbe, amikor beszállok az autóba, de a merevítőkkel ez szinte egyáltalán nem sikerült. A legkomolyabb benyomást azonban a súlytöbblet tette rám, ami miatt minden mozdulat sokkal bonyolultabb és fárasztóbb volt.”

Ez a ruha kissé öregít

Az első generációs Focus volt az első Ford, amelynek tervezésénél teljes mértékben felhasználták ezt az öltözéket. A dizájnerek és a mérnökök a kategória legnagyobb fejterével tervezték meg az autót, egyszerűbbé tették a be- és kiszállást, és a kategória legjobb “H-pontját” alakították ki – ez a pont, ahol a csípő elfordul –, ami szintén nagyban megkönnyíti a ki- és beszállást.

“Ez az öltözék tökéletesen átformálta a munkánk menetét. Arra indított minket, hogy bizonyos dolgokat alaposabban gondoljunk át. De a legérdekesebb dolog, hogy miután évekig használtuk ezt az öltözéket, már egyre ritkábban kell felvennünk. Ma már szinte automatikusan képesek vagyunk az idősebb emberek szemszögéből is átlátni az autó fejlesztési folyamatait, hiszen megértettük, milyen nehézségekkel jár az öregedés, így a munka kezdetétől szem előtt tudjuk tartani ezeket a problémákat.”

Marek és csapata már a kezdetektől részt vett az autó fejlesztési folyamatában. Az öltözék segítségével már akkor elvégezhették a legfontosabb teszteket, amikor az autó még ki sem mozdult a fejlesztőközpontból. Addig ki sem mentek vele az útra, amíg úgy nem érezték, hogy az öltözék viselője tökéletesen átérzi, hogyan korlátozza képességeit ez a különleges eszköz. Az autó minden funkcióját kipróbálták: tolattak vele, ellenőriztek minden gombot, hogy más kapcsolók véletlenszerű megnyomása nélkül működnek-e, és meggyőződtek arról is, hogy a be- és kiszállás különösebb gond nélkül megy.

“Ügyeltünk arra, hogy egy óránál tovább ne viseljük az öltözéket, mert nagyon fárasztó. Amikor végre levetheti az ember, úgy érzi, mintha 30 évet fiatalodott volna. Gyakran mesélem is másoknak, hogy létezik egy ruha, ami pillanatok alatt 30 évet öregít, és ugyanannyit fiatalít az emberen, attól függően, hogy viseli-e vagy sem. A legtöbb ember azt reméli, hogy az öregség sosem gátolja majd meg a mozgásában. Ez persze magától az embertől is függ; a fizikumától, a fittségétől… Az öregkor mindenkire másképp hat, de ez az öltözék mindenképpen jó alapot szolgáltat ahhoz, hogy ötleteket kapjunk, hogyan is tervezzünk olyan autókat, amelyeket idősebb vásárlóink is kiválóan használhatnak.

Igen sok haszna volt annak, hogy a csapat felvállalta ezt a kényelmetlenséget. Az időskort szimuláló öltözék segítségével a vadonatúj Ford Focus olyan autóvá vált, amiben az idősebb korosztály is teljes kényelemre lel. “Az új Focus tervezése során az egyik legfontosabb tesztünk a vészvillogó-kapcsoló ideális helyének meghatározása volt. Meg kellett oldanunk, hogy az idősebb autósok anélkül kapcsolhassák be a vészvillogót, hogy ezzel együtt megnyomnák az ajtókat lezáró gombot. A különleges kesztyűt akkor is felvettük, amikor a fedélzeti szórakoztató rendszer funkcióit ellenőriztük. Szinte hihetetlen, hogy ez az öltözék milyen megfontolttá teszi az embert, s hogy mennyire megváltoztatja a munka menetét.”

Terhességet szimuláló öltözék

Az időskort szimuláló öltözék nem az egyetlen eszköz a Ford ergonómiai csapatának fegyvertárában, hasonlóan fontos szerepet kap a mérnökök munkájában a terhességet szimuláló öltözék is, amelynek segítségével személyes tapasztalatokat szerezhetnek arról, hogyan nehezíti meg a terhesség az autóvezetést. Az öltözék két darab 2 kilogrammos súlyt tartalmaz, amelyek a baba tömegét szimulálják, valamint egy 2 kilogrammnyi vizet tartalmazó tasakot, efölött pedig egy párnát, ami a baba fejét imitálja; a tüdő körül még egy heveder is húzódik, ami megnehezíti a légzést.

A terhességet szimuláló öltözék legfontosabb célja a biztonsági övek elhelyezkedésének tesztje, de a ki- és beszállás kipróbálása során is jó szolgálatot tesz. Az öltözéket úgy tervezték, hogy a mérnökök jobban megértsék, milyen nehézségekkel szembesül egy terhes nő autóvezetés közben: például ügyetlenebbül mozog, megváltozik a testtartása, máshová kerül a súlypontja és nehezebben ér el bizonyos kezelőszerveket.

“Ezt a hasat nem nekem találták ki” – meséli Marek. “Több mint 190 centi magas vagyok, ami nem igazán felel meg egy tipikus terhes nő testmagasságának. Ezért olyan mérnököket kerestünk erre a feladatra, akik közelebb állnak a női termethez, mert e nélkül a tesztek nem lettek volna értékelhetők. Ettől függetlenül én is kipróbáltam. Úgy éreztem, újra meg kell tanulnom egyensúlyozni járás és ülés közben, és az időskort szimuláló öltözékhez hasonlóan ez is meglepően gyorsan elfárasztott.”

Mivel a vadonatúj Focust a világ minden táján mindenféle korú, alkatú és képességű ember használja majd, az autót úgy kellett megalkotni, hogy mindenki számár a megfeleljen – ez azonban nem könnyű feladat. Az olyan eszközök révén, mint az időskort és a terhességet szimuláló öltözék, a Ford mérnökei rengeteg ismeretet gyűjtöttek, s ennek révén sokkal jobban megértették, mit várnak autójuktól az emberek világszerte.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek