Connect with us

Hirdetés

technokrata

Schumacher a fasorban sincs – WRC 2010

Garázs

Schumacher a fasorban sincs – WRC 2010

A ralivébét 2010-ben is Loeb uralta, az extornász zsinórban hetedszer lett bajnok. Összefoglaló.

Úgy kezdődött a szezon, hogy hoppá. Duplán, sőt triplán. Egyrészt átigazolt a WRC-be az F1 2007-es világbajnoka, Kimi Räikkönen (full time, a Citroën Junior Team színeiben), másrészt pár verseny erejéig a tengerentúli showman Ken Gymkhana Block is bekíváncsiskodott (Monster WRT, Ford Focus), harmadrészt a nyitó Svéd-ralit Mikko Hirvonen nyerte.

Utóbbi igazából abból a szempontból volt érdekes, hogy a Ford finnje tavaly derekasan megszorongatta Sebastien Loeböt, havas győzelmével pedig – elvileg – mielőbb jelezte: na, 2010 végre az övé lehet, hosszú-hosszú évek elteltével eljöhet a pillanat, amikor nem csak az extornásznak terem babér.

Aztán gyors pofára esés, móresre tanítás, kedélylehűtés, kijózanodás: Mexikó murváján, Jordánia homoktengerében, Törökország kövein is Loeb diadalmaskodott, s az évad harmadánál máris húzós előnyre tett szert (1. Loeb 93 pont, 2. P. Solberg 53, 3. Hirvonen 52, 4. Latvala 47, 5. Ogier 45, 6. Sordo 24).

Szóval már ekkor látszott, hogy a mester minden bizonnyal továbbra sem szándékozik az első helynél alábbadni, trónja alatt viszont jó kis marakodás várható a koncokért. De Loeb csapattársának, Dani Sordónak is megkezdődött az ő mélyrepülése, ami ugye két dolgot eredményezett: gyári helyére murván felhívták Sebastien Ogier-t, mondván ő több konstruktőri pontot tesz az asztalra, illetve hát spanyol másodhegedűsünk az év végén el is köszönhetett citroënes munkaadóitól…

Ami a soros négy futamot illeti: Új-Zélandon és Finnországban Jarri-Matti Latvala lett az első, Portugáliában meg Ogier, a Loeb-gépezet bezzeg olajozottan termelte a dobogós pozíciókat, illetőleg Bulgáriában, új helyszínen juszt is megmutatta, ki az úr a tisztelt WRC-házban. Aszfalton. Képtelen volt hibázni, nem úgy, mint a többiek, s az állás így alakult: 1. Loeb 166 pont, 2. Ogier 118, 3. Latvala 117, 4., P. Solberg 90, 5. Hirvonen 86, 6. Sordo 70.

Ergó Hirvonen ezt bukta, de a Loeb-korszak előtti utolsó világbajnok, a 2003-as győztes Petter Solberg sem tarthatta a lépést (privát C4-esével). Sordo? Sehol. A Hirvonen érthetetlen gyengélkedéséből is táplálkozó Latvala és a szélsebes Ogier ugrott elő legkomolyabb üldözőnek, azaz egyedül Latvala, hiszen Ogier nem hág(hat)ott Loeb tyúkszemére…

Hajrá ötből három aszfaltversennyel, így hát senkinek sem lehetett kétsége afelől, hogy ki is lészen a világbajnok. Japánban Loeb szezonbéli legrosszabb teljesítményével csupán negyedikként ért célba (ééérted, legrosszabb: negyedik), Ogier nyert, de Seb a többit kivétel nélkül megcsinálta, győzött Német-, Francia- és Spanyolországban, végül Walesben is, hihetetlen.

Zsinórban hetedik világbajnoki címét szülőhazájában ünnepelte az elképzelhető leggiccsesebb forgatókönyv szerint, persze megérdemelten. WRC 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 = Loeb, normálatlan. A szintén hétszeres világbajnok Michael Schumacher ehhez képest smafu, a Forma-1 legszorgosabbja nem egy istállóban és nem egyhuzamban lapátolta össze aranyait.

Loeb olyan legendák mítoszát rombolja, mint Mäkinen, McRae, Sainz, Grönholm, Burns vagy Auriol, régebbről Röhrl, Vatanen, Biasion vagy Kankkunen. A 36 éves Loeb 62 futamgyőzelemnél tart, a további sorrend Grönholm 30, Sainz 26, McRae 25… Brutális. Loeb sikerre vitte a Xsarát majd a C4-et (korábban, a Super1600-ban meg még a C2-t is), a Citroën mellett pedig még valami/valaki kellett a siker állandósításához: navigátora, Daniel Elena.

Loeb talán visszavonul a 2011-es szezon (és borítékolható nyolcadik vb-címe) után, már a DS3-mal. Az utódja megvan (Ogier). Riválisai nyilván örömmel búcsúztatnák. Petter Solberg például öt éve képtelen futamot nyerni, sok ideje már nincs. Sordo sosem győzött még. Na de előbb még jön a korszakváltó évad az említett DS3 WRC-n kívül Ford Fiestával és néhány versenyen Mini Countrymannel, premier február közepén, Svédországban.

Ó, s akikről még el ne feledkezzünk: Räikkönen sok vizet nem zavart, esett-kelt, de néha azért megmutatta, hogy. Blocknál mondjuk kevésbé celeb. Magyarilag: több honfitársunk is szerencsét próbált egy-egy futamon, a legsikeresebb a Turán, Zsíros kettős volt. Bulgáriában nyolcadikak lettek (Peugeot 307-essel), Franciaországban és a Katalán-ralin kiestek, de amit óriási bukásukig produkáltak (Ford Focusszal), arra igazán büszkék lehetnek.

Itthon száműzték a WRC-ket, Asi megnyerte első abszolút bajnoki címét (N-es Mitsubishivel).

WRC 2010, egyéni végeredmény (élcsoport):

1. Loeb, Elena (francia, monacói, Citroën C4 WRC) 276 pont
2. Latvala, Anttila (finn, Ford Focus RS WRC) 171
3. P. Solberg, Mills, Patterson (norvég, brit, Citroën C4 WRC) 169
4. Ogier, Ingrassia (francia, Citroën C4 WRC) 167
5. Sordo, Marti, Vallejo (spanyol, Citroën C4 WRC) 150
6. Hirvonen, Lehtinen (finn, Ford Focus RS WRC) 126
…10. Räikkönen, Lindström (finn, Citroën C4 WRC) 25
…16. Turán, Zsíros (magyar, Peugeot 307 WRC, Ford Focus RS WRC) 4
…23. Block, Gelsomino (amerikai, olasz, Ford Focus RS WRC) 2

Konstruktőri végeredmény:

1. Citroën WRT 456
2. Ford WRT 337
3. Citroën Junior Team 217
4. Stobart Ford 176
5. Munchis Ford 58



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés