Connect with us

technokrata

AMG Mercedesekkel a versenypályán

20101117122029.jpg

Garázs

AMG Mercedesekkel a versenypályán

Hockenheim Advanced, ráhangolódás. Élménybeszámoló, 1. rész.

Bár itthon alig fut belőlük, mindenki csodálja az 1967-ben alapított AMG által gyártott autókat. Aki egyszer megérzi a teljesítmény, a minőség, az úttartás és az akusztika élményét, nehezen tudja elfeledni. Nem titok, nagy AMG-rajongó vagyok, ezért döntöttem az Akadémia mellett. Tudtam, nem lehet rossz egy Mercedes AMG által szervezett program, de azt, hogy ennyit adjon, sosem hittem volna.

De kezdjük az elején: mit kínálnak?

Utakra született, versenypályán nőtt fel, a legmagasabb igényeknek és olyan vezetőknek, akiknek az AMG az egyedi, sportos és az exkluzív autókat jelenti.

Az AMG Driving Akadémia temérdek új ismeretet és élményt ad. A felfedezés útját a versenypályák hihetetlen sebességére, a biztonság növelésére a közutakon és ugyanakkor találkozást teremt más AMG-kedvelőkkel. Mindezt csodás környezetben, elegáns szállodában, teljes ellátással és legfontosabb jellemzőként maximális biztonság mellett. A programokon az AMG csapat biztosítja az autókat, azonban van, ahol saját autóval is részt lehet venni. Szerintem gazdaságosabb nem azt használni a forszírozott igénybevétel miatt, ami a gumik, fékbetétek, féktárcsák cseréjét eredményezheti akár egy hétvége után. A biztosítás is sarkalatos kérdés: saját autóra általában 400 euró körül, míg a flottájuk autóira 2500 eurós önrész mellett teljes fedezetet biztosítanak.

Az Emotion programot azoknak ajánlom, akik szeretik az autóversenyeket, érezni akarják a gumi- és fékszagot, megismerni a DTM-es csapatokat, mindezt az AMG Mercedes lounge-okban, paddockokban, AMG autókkal közlekedve, amit a gyár megismerése és versenyek után adnak vissza.

Mindjárt kezdődik a móka

Basic: kiváló autója van? Szeretné megismerni a saját vezetési képességét? Szeretné eldönteni, melyik AMG Mercedes lenne a legjobb választás? Részt kell venni ezeken a programokon, ahol fékezés, szlalomozás, alul- és túlkormányozottsági gyakorlatokkal találkozunk. Ügyességi szakaszok és felvezető kocsik mögötti tréning mellett jöhet majd rá, hogy van még mit tanulni.

Advanced: a motor, a karosszéria, a váltó, a fékek mind maximum teljesítményre vannak hangolva, ám ezek használatát el kell sajátítani. Meg kell ismerjük saját magunk és autónk korlátait. Erre kiválóak a 2,5 napos gyakorlások, ahol a Basic alapjaira építik fel a gyorsulás-megállás, szekciós pályatréningeket, majd videós és GPS-adat rögzítéses edzéssel és azok kiértékelésével adnak tanácsokat.

A legjobb autóhoz is a legjobb vezető kell. A Pro tréning erről szól. Rengeteg gyakorlás a világ legjobb pályáin, mint például a Zöld Pokol (Nordschleife) 20 832 méterén, több mint 70 kanyarral és 400 méteres szintkülönbséggel. Háromnapos programok, de tényleg csak haladóknak, mert a tempó elképesztő, hibázni nem lehet. Az adat- és videóelemzések itt kiemelkedően hasznosak.

Profi akar lenni? Az AMG Masters Brnóban és a La Castellet pályán elindítja a karriert, de azt hiszem, ezzel várnunk kell még… Menjünk csak el Advanced és Pro edzésekre… Igaz, a Mastersen már saját szervizcsapatunk is lesz, de itt már valóban profik a pilóták és pokoli a sebesség.

Winter Advanced és Pro: ez aztán a kihívás! Svédország északi részén, jéggé fagyott tavon 4-500 lóerős gépek szöges gumival szerelve.  Mínusz 20 fok, persze, ha jó az idő. Ezt érezni kell. Állandó mosoly az arcokon, kihagyni vétek, sőt vissza kell menni a következő szezonban. Drifting rogyásig – én ott leszek!

Csak kisütött a nap is

Ezt az élménybeszámolót három alkalom után írtam meg. Ekkorra érett meg bennem az anyag és igazolódott be, amitől már az elején féltem, vagyis, hogy könnyen bele lehet szeretni ilyen típusú szórakozásba, ami egyszerre növeli az adrenalinszintet, ugyanakkor kikapcsol, és olyan elméleti, illetve gyakorlati tudást ad, ami brutálisan erős autók vezetése mellett szerintem elengedhetetlen. Nem véletlen, hogy Amerikában ilyen autók megvásárlásához szinte feltétel a vezetési tréning.

Érkezés

Aki szereti az autókat, annak eleve az érkezés is impozáns, mert a szabályosan felsorakoztatott gépek már a szálloda parkolójában ámulatba ejtőek. A hibátlan műszaki és esztétikai állapotban sofőrjeiket váró autókat a gyári műszaki csapat, a szervizkamion és a gumigyárak technikusai segítik. A programot, a pályabelépőket és persze az AMG promóciós anyagokat, ajándékokat a kocsik kiosztása előtt átadják. A szálloda minden elvárásnak megfelelő, maximálisan gondoskodnak a kényelemről, frissítőkről és harapnivalókról.

Bemelegítés, ismerkedés

Azzal kezdeném, aki nem ismeri a Mercedes AMG autókat, annak mindenképpen az alaptréningen kell indulnia, mert már az első órákban komoly próbatételek lesznek. A német és angol nyelvű csoportok általában 5-6 autóból állnak, a csoportokat kivétel nélkül profi versenyzői tapasztalattal rendelkező instruktorok irányítják. Szlalom, gyorsítás, fékezés, hirtelen feltörő vízoszlopok kikerülése, csúsztatás, ESP és ESP nélkül végrehajtott gyakorlatok – mindezt egyszerű leírni, de 4-500 lóerős gépekkel, speciális pályákon ezeket megfelelően végrehajtani igen összetett feladat. Érdekes, izgalmas, és segít abban, hogy az ember ne úgy vágjon majd bele az hockenheimi F1-be, minta mindent tudna.

Elméleti oktatás, első este

Iskolapad, vetítés 60 percben. Átbeszéljük az alapvető biztonsági előírásokat, a pálya paramétereit, a zászlók színeit és jelentését (mint az F1-versenyeken), és hihetetlen, de még az üléspozíció és a kormány fogása is téma. Sajnos időnként nem úgy vezetünk, mint ahogy anno tanították, inkább kényelmesen, hátradőlve, netán mobiltelefonnal a kezünkben… A hangulat és a társaság abszolút nemzetközi, és azt gondolom, a hasonló érdeklődési kör és az autók iránti szeretet hamar lendületbe hozza a jelenlévőket.

Hadd fogyjon a gumi

Pályán, első nap

Korán kelünk, hosszú lesz a nap, de mindenki lelkes, mint a gyerekek a játszótér kapujában. Kicsi bemelegítés, hiszen sportolni fogunk, ezt a bukósisak átvétele követi, amit kötelező viselni. Szekciós tréningeken megismerjük az íveket, azokat, amelyeket a TV-ben már oly sokszor láttunk, de így mégis más, szűkebb, gyorsabb és izgalmasabb. Zsemiális tempójú szakaszokon hajtunk oda-vissza, újra és újra. Itt már látszik az, hogy az AMG autókat mire építik, habár étterem elé is elegáns parkolni és finom gázfröccs után leállítani a motort, de a pálya az más, az az igazi terep! Ott érzed, mi az, hogy gyorsulás, fékezés és kanyarodás. 1-1,4 G, ennyit lehet utcai autóban átélni. Meg kell mondjam, nem kevés, és gondoljunk bele, hogy az F1-es pilótákra ennek 4-5 szöröse hat kb. 2 órán át. Nem vagyunk edzettek, és a Lánchíd napi kétszeri átszelése nem ugyanez a történet…

15-20 percenként rövid pihenők szakítják meg a programot, amik reggel még nem annyira, de délután már egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. Könnyű, svédasztalos ebéd után megkezdjük a teljes pályaköröket instruktori felvezetéssel, végig rádiós kommunikációval. Itt már komoly az igénybevétel, mind az autó, mind pedig a vezető részére – az élmény leírhatatlan. Abszolút a határon autózunk, a rázókövektől a füves részek pereméig szélesítve az utat. Próbáljuk megismerni, hogy sokkal messzebbre kell néznünk, mint a megszokott körülmények mellett. Hibázni nem ajánlott, de aki betartja az instruktor folyamatos utasítását és az Ő nyomvonalát követi, az garantáltan úgy érzi magát, mint egy igazi versenyen, holott ez iskola, ahol tanulni lehet és alázattal kell vezetni. Külön figyelmet szentelnek a folyadékpótlásra, ami még hidegben is elkerülhetetlen.

Pályán, második nap

Ezen a napon izgalmas ügyességi versenyek, összehasonlítások színesítik a hosszabb köröket. Előzés csak utasításra, hogy mindenkinek jusson az instruktor kergetéséből. Kergetés, mert amíg mi “csak” Black Edition vagy Performance Packkel szerelt kocsival, normál utcai gumival futunk, addig ő becsövezett, ültetett, pályára tervezett gumikkal, elöl-hátul hűtött fékekkel mutatja az utat, az ideális íveket. Nem véletlen, de 20-30 év versenyzői tapasztalat hihetetlen differenciát jelent.

Sokszor kértem, hogy utasként figyelhessem a profi munkáját, és bevallom, nem hittem a szememnek. Nem titok, hogy nekem mindig azok voltak a legjobb köreim, amikor az instruktor mögött hajtottam a gépet, de ezzel azt hiszem, minden amatőr így van. Sok gyakorlott vagy hobbiversenyző is eljár ilyen programokra, mert segíti a pályaismeretet.

Nem egy szomorú program az AMG-tréning

Délután jönnek az ínyencségek, kezdve a GPS-szel támogatott, videórögzítéses köröktől azok kielemzéséig és a végén, de nem utolsó sorban az AMG-taxi. Ennek egy külön fejezetet kellene szentelnem, de nem teszem, meghagyom izgalmát és meglepetését. Akinek a cikk olvasásától megjött a kedve a programokhoz, biztosan nem fog csalódni!

Búcsúzás

Ilyen gyorsan nem szokott elmenni 2-3 nap, de az AMG még az időt is felgyorsítja. A búcsúzásnál megkapott diploma és az USB sticken lévő 500 fotó, valamint a vezetésünkről átadott speciális videó (út, sebesség, G-hatás, plusz saját arcunk) segít megőrizni az emlékeket, amit Örömmel osztottam meg az olvasókkal.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek