Connect with us

technokrata

Menetpróba: Suzuki Swift 2010

20100926100047.jpg

Garázs

Menetpróba: Suzuki Swift 2010

A mi exportautónk
Az új Swift vezetése után jó és rossz híreink is vannak.

Kezdjük gyorsan a legjobb hírrel: az új, a harmadik generációs, a Magyarországon október 1-jétől forgalmazott Suzuki Swift egy jó, nagyon jó autó. Kategóriájában bármelyik riválisával szemben állja a versenyt. Érzetre az etalon Polóval is akár. Tehát mint autó, mint termék, mint tárgy komolyat fejlődött. Erről menetpróbán győzödtünk meg.

Tessék elhinni, hogy ez a fejlődés legalább olyan volumenű, mint amikor 2005-ben jött az előd, amely az egykori “papírkarosszériás” mi autónkat váltotta. Csak ezúttal szemre nem annyira látványos az új ruha. Pedig az új Swift 99 %-ban új. Talán csupán a hátsó ködlámpát hagyták változatlanul – rejtély, hogy őt miért és miért őt. Elnézést, az oldalindex is a régi.

Megnőtt

Különben jól néz ki a legfrissebb esztergomi atléta. Úgy mosolygósabb (szemből), hogy egyértelműen felnőttebb, masszívabb és termetesebb. Hosszban 9, széltében 0,5, magasságban 1, tengelytávban 5 centit nőtt. A csomagtartó nem részesedett a bónuszból: kategóriaátlag-alatti 211 literes. A hátsó üléssor osztottan dönthető (kivéve a GC-t), a bővítést követően jókora lépcső marad.

Gömbölyűbb forma, nyújtott, divatos lámpatestek hátul fehér betéttel, “elkent” élek, az ötödik ajtó kisebb, továbbra is fekete A- és B-oszlopok, meredek szélvédő, 14-es helyett minimum 15-ös, GS-szinten 16-os alukerekek – ez a ma Swiftje. Merevebb karosszéria, elöl McPherson-féle, hátul csatolt lengőkaros, torziós rudas felfüggesztés és zéró hízás, sőt a 2010-es modell fogyott is vagy 10 kg-t – Norbi is elégedett lehet. Csak a dízel nyom üresen tonnánál többet.

Széria az ESP, a klíma és a 7 légzsák

Közben egy rakás extrát is cipel. Most lehet és kell megkapaszkodni: széria ugyanis az ESP és a 7 légzsák (inkluzíve térd-), a manuális légkondi, a fedélzeti számítógép és az első elektromos ablakemelő. Hoppá bizony. A másik serpenyőben a központi zár és a fordulatszámmérő hiánya található meg az ár, arról majd később, a végén, pironkodva.

A GLX már polgári (MP3-as, CD-s hifi, USB, bőrös multikormány), a csúcs GS viszont ködlámpás, intelligens kulcsos, nyomógombbal indítható, tempomatos, ülésfűtéses, hátul is elektromos ablakos (5 ajtósnál), no és digitklímás. A volán végre tengelyirányban is állítható.

Ezerkettes

Motorfronton egyelőre nincs miből válogatni, hiszen idén kizárólag 1.2-es benzinesként kapható az autó. Lökettérfogatra ugyan összement, de hangyányival izmosabb lett: az Euro5-ös, 16 szelepes, alublokkos, szívó- és kipufogóoldali változó szelepvezérléses négyhengeres max. teljesítménye 94 LE 6000-nél, nyomatékcsúcsa 118 Nm 4800-as fordulatszámon. A Swift végsebessége 165 km/h, 0-100-as gyorsulása 12,3 mp.

Ezek a számok sokakat mondjuk biztosan elszomorítanak. Hát nem fürgébb az új Swift, de legalább takarékos és zöld: gyári átlagfogyasztását 5 literre, CO2-kibocsátását 116 g/km-re szorították (a váltóáttételezés módosításával is). A Fiat-licenszes 1.3-as dízel januárban érkezik, a Suzukinál DDiS-nek hívott motor 75 LE-t és 190 Nm-t tud 4,2-es fogyasztással és 109 g/km-es emisszióval. Az 1.6-os, 125 lovas sportváltozat valamikor 2011 őszén mutatkozik be. Start-stop rendszeren is munkálkodnak.

Kényelmesebb, gyengébb

A próbaúton tehát az 1.2-es Swifttel ismerkedtünk, annak is ötajtós, GS felszereltségű változatával. Jobb, kényelmesebb, nagyobb az ülés, és végre mélyebbre engedhető. Minden kézre esik, a 4 irányban állítható kormánynak is hála testalkattól függetlenül kialakítható egy ideálishoz közeli vezetői pozíció. A sötét műanyagok helyenként bár kőkemények, mégis minőségibb, komolyabb az összhatás.

Alapjáraton elképesztően csendes a kis motor, s ami azonnal feltűnik, hogy a váltó könnyebben kapcsolható, de a szervorásegítésen is dolgoztak. Ráérősen nem érezni gyengének, pörgetve aztán hamar megvan, hogy ez a Swift már nem az a Swift. Bár kanyarodni most is szeret még, a menetstabilizáló hangolása is jól sikerült. Fordulékony.

Autópályán azonban az addig halk, étvágytalan, az utat stabilan fogó kocsi a meredek szélvédő, a magas építés okán is hangossá válik, no meg erőtlenné – vagy 4000-et forog, szélérzékeny, fogyasztása megugrik.

Nagyon nem olcsó

De élettelibb a hifi, hátul több a hely, pihentető a tempomat, a Bluetooth, az USB is jó dolog. Miként a tudat, hogy 5 csillagos lett az új Swift EuroNCAP-töréstesztje. Csak az fáj, hogy nem igen játszhatja tovább a mi autónk-főszerepet. Mert drága. A háromajtós alapmodell ára 3 157 000 Ft, az ötajtósé 3,3 M. A gazdagon extrázotté pedig túl a 4 millión.

Kár. Persze érthető is. Nem nekünk készül, hanem exportra, tehetősebbeknek. Formája rendben, belső kialakítása megnyerő, felszereltsége dettó, csak a csomagtere kicsi. És nem valami fickós, viszont alacsony a fogyasztása – erre van szükség. Egy városi használatra tökéletes, bevásárolni elég, komfortos, modern és biztonságos autó az új Suzuki Swift.

Ha

Bármelyik riválisával szemben állja a versenyt – így szólt a vélemény a bevezetőben, és tartva. Oké, ha volna fapados változata, ha olcsóbb lehetne, ha jobban gyorsulna, ha több motor közül válogathatna a kedves vevő, ha lenne turbós, ha öblösebb csomagtartót kínálna… Ne legyünk telhetetlenek.

És még egy ha-val kezdődő mondat: ha valaki a közeljövőben kisautó vásárálását tervezi, nézzen csak be egy Suzuki-szalonba. Vezesse a Swiftet és meg fog lepődni. A piac fellendüléséért, kapható hitelért, esetleges roncsautó-támogatásért pedig szorítunk.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek