Connect with us

technokrata

Óriáskígyó eredt Massa után

20100923082034.jpg

Garázs

Óriáskígyó eredt Massa után

Szingapúri beharangozó videókkal
Villanyfényes szingapúri futammal folytatódik a cirkusz.

Az idei Forma-1-es világbajnokság még mindig többesélyes, sokan minden idők legszorosabbjának tartják, izgalmas lesz az utolsó öt futam is, ráadásul már a tengerentúlon. Ebből is az első – emellett a sorozat kakukktojása – a szingapúri. Európa kedvéért délután, a helyszínen késő esti sötétben zajlik, lámpafénynél.

Míg az épített pálya környezete lenyűgöző, karakterisztikája inkább átlagos. Hermann Tilke és csapata jegyzi ezt is: Valenciához hasonlóan van épített és utcai szakasza is valamint egy hídja, sőt óriáskereke. Hossza 5067 m, egyben a leglassabb: bemutatkozásakor sok mindenben első volt, mára csak a villanyfényes jelző maradt, ám 1500 reflektorával így is jogosan tarthat számot érdeklődésre. Nem utolsósorban méltóképp demonstrálja a távol-keleti és arab világ fejlődési ütemét.

A pontverseny kiegyenlített, bárki nyerhet, külön pech, hogy a Ferrarinak nem maradt már új erőforrása. Tavaly Hamilton könnyedén győzhetett, mert üldözői buta hibákkal ütötték ki magukat a versenyből. Vettel és Rosberg is egyaránt boxutca-áthajtásos büntetéssel küzdött, így maradt a befutó Hamilton- Rosberg-Vettel sorrendben.

Botrány a Forma 1-ben. Utólag derült fény rá, hogy Fernando Alonso csak úgy tudott győzelmet szerezni a Renault-nak 2008-ban, hogy akkori csapattársa, Nelsinho Piquet szándékosan vezette falnak az autóját, vélhetően csapatutasításra. Az emiatt beküldött Safety Car megkavarta a fejeket, Alonso kivételével mindenki alaposan visszaesett. Ha csalás volt, hát mesteri. Szingapúr neve azóta összeforrt a manipulációs botránnyal, mára ez nem  beszédtéma, sokkal inkább a Renault-nak van oka pironkodni.

Csak az a fránya benzincső ne lenne. Elnézve a képeket, nem azon aggódunk, vajon ez a baki Massa vb-címébe került-e, sokkal inkább azon csodálkozunk, hogy nem történt katasztrófa.

Így kell ezt. A McLaren felkészül minden eshetőségre, ha a több millió Wattos teljesítmény csődöt mondana…

Csemege a paddockból

Marina Bay Street Circuit – mint a neve is mutatja, ez is csak egy utcai pálya, hasonló a monacóihoz és a valenciaihoz, ebben a szakértők és a pilóták egyetértenek. Sokak szerint az itteni teljesítmény valós erőviszonyokat tükröz majd, Button mindenesetre figyeli a vetélytársakat. Ha innen nézzük, remek viszonyítási alap a Hungaroringen használt magas leszorítóerős beállítás. A lassú pályára jutott vagy 23 kanyar, egyenes némi túlzással négy, így inkább a jó kanyarstabilitásra helyezik a hangsúlyt. Az aszfalt hepehupás – volt is panasz, mégiscsak ez a legmodernebb pálya –, ez inkább fékezéskor jelent gondot, hiszen pattogó autót nehéz úton tartani, megfelelő íven elfordítani.

Idénre ez változik: a szervezők ugyanis több ponton is újraaszfaltozták a ringet. Ha mindez a nehezítés nem lenne elég, ott van még az ellentétes menetirány, a török pályához hasonlóan itt is az óramutató járásával ellentétesen hajtanak. Végső döfés az időeltolódás, mindenki küzd ez ellen. A pálya nem gumigyilkos, a nyerő taktika itt is a két kiállás lehet. A Bridgestone a lágy és a szuperlágy abroncsokat biztosítja a versenyzők számára. Fék szempontjából is lazább a helyzet: 16 fékezési pont van, a Brembo bírja, a pilóták 4 G-t kapnak, ez fájóbb. A motorok viszont megpihenhetnek, maximum a kigyorsításkor pörögnek fel, ám hűtésük kulcskérdés. A sorokat a menetrendszerűen érkező eső is megkavarhatja, és még izgalmasabbá teheti a világbajnoki címért folyó harcot.

A Ferrari magabiztosan várhatja az utolsó nagy rohanást: az autó jó, Alonsónak fekszik a szűk pálya, öntelten nyilatkozgatnak. A szópárbajban nem marad el a Red Bull sem, Vettel odáig merészkedett, hogy önmagára helyezné a koronát, Webberrel feltámadást vizionálnak. És hát a McLaren sem alszik, Hamiltonék minden erejükkel azon vannak, hogy kiküszöböljék a lassú pályák okozta anomáliákat. Barrichello feledtetné múltkori fiaskóját, ráadásul a Williams még fejleszt, pár pont elérhető. Renaultéknál óvatoskodnak a pilóták, az új orosz szponzor már biztos, Kubica és a helye nem, ő azért okozhat meglepetést.

Elkezdődött a pilótavándorlás, közeleg a szezon vége. Schumacher inkább motorozással melegített, tart a pályától, 41 évesen nem neki való az éjszakai rohanás. A kiscsapatoknál elfogyott a szufla, jósolni sem mernek, pénzügyileg, logisztikailag örülnek, ha végigmennek a szezonon.

Az előjelek alapján ismét csak érdekes versenynek nézünk elébe, amelynek végeredményét minden eddiginél nehezebb megjósolni. Az első és ötödik pilóta között 24 pont van, ami annak fényében, hogy egy győzelem 25 pontot ér, igen szoros állás. Az első hivatalos esemény a pénteki délelőtti szabadedzés lesz, amely 12 órakor kezdődik. Az időmérőt szombaton 16 órakor tartják, míg vasárnap a verseny ugyancsak délután kettőkor veszi kezdetét – itteni idő szerint.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek